Arhivă : Cronici Înapoi
AUDIO. Orchestra Barocă a Uniunii Europene - concert la Sala Radio, în cadrul Festivalului de Muzică Veche
După seriile "Early Music Winds", și "Movie Gala", Festivalul de Muzică Veche din București are pe afiș șase concerte baroce. Aseară (joi, 17 noiembrie 2016) a avut loc la Sala Radio cel de-al doilea, susținut de Orchestra Barocă a Uniunii Europene, condusă de Margaret Faultless, unul dintre cei trei dirijori ai ansamblului, șef al departamentului de interpretare istorică la academia Regală de muzică din Londra, pentru a numi doar una dintre funcțiile sale. O orchestră tânără, care își schimbă componența an de an. În acest cadru muzicieni din întreaga Uniune Europeană au oportunitatea de a se afirma, de a câștiga experiență în acest domeniu atât de special al muzicii vechi.
Tema acestui concert a fost "Nașterea orchestrei", despre care ne-a vorbit Margaret Faultless:
"Până în secolul al XVII-lea, nu exista un asemenea lucru - orchestra. Oamenii cântau linii individuale. Desigur, în operele lui Monteverdi exista o orchestră, dar cu câte un instrumentist pentru fiecare voce. Tema pe care o propun în această seară este să privesc la acei compozitori care pentru prima dată s-au gândit să ceară mai mult decât unui singur instrumentist să cânte aceeași linie melodică, au creat un sunet diferit, care va ajunge la ceea ce cunoaștem în orchestrele uriașe ale secolului XX, dar au creat de asemenea și un mediu social și muzical special pentru interpreți, în care trebuie să coordonezi, să combini, să negociezi idei muzicale, fie într-un grup redus, fie într-o orchestră. Și compozitori ca Torelli, Vivaldi, Corelli, Muffat, au fost printre primii care au realizat acest lucru... Lully în operele sale, Purcell în măștile sale, în Anglia. Este o privire asupra primilor oameni care au început să invite să se reunească muzicieni care cântau la instrumente de coarde - avem pentru prima dată cinci prim viori, deci aducem ceva diferit în această secțiune. Trebuie să ascultăm, să învățăm, să ne conducem unii pe alții. Este o dinamică socială diferită față de muzica de cameră, unde există doar un singur interpret pentru o linie melodică."
Corelli, Lully, Purcell, Torelli, Vivaldi, Muffat cu Orchestra Barocă a Uniunii Europene - am putut astfel compara cele mai importante școli și stiluri ale epocii, oferite într-o interpretare elegantă, omogenă, cu accente puse asupra expresivității, fără incisivitatea aproape percusivă pe care o întâlnim acum în școala interpretativă italiană - mă gândesc la ansambluri ca Europa Galante sau Il Giardino Armonico. Aș folosi acel gentleness britanic, dacă ar fi să rezum la o singură expresie profilul acestui concert, cu discursul său cizelat în detaliu, cu articulații clare și o sensibilitate minuțios reliefată. Ne-am fi dorit poate o amplificare a sunetului mai puternică, au lipsit pentru a contura integral discursul baroc european, accentele și temperamentalele culori cu profil iberic și desigur, ne-am mai fi dorit și o sală mai plină.
"Mă bucur să văd că persoane atât de tinere se interesează de muzica preclasică, practic de muzica barocă. Am venit special să văd așa ceva pentru că foarte rar am ocazia. Din nefericire, comercialul la noi în țară este mult prea promovat și anumite lucruri cu adevărat valoroase pentru cultură, cultura muzicală în primul rând, sunt lăsate mai deoparte. De aceea am venit cu mare plăcere și plec foarte mulțumit. Cristian Radu, blogger"