Arhivă : Cronici Înapoi
AUDIO. Cvartetul Avishai Cohen la Sala Radio
Avishai Cohen a frapat prin apariția sa - siluetă subțire, cu o barbă generoasă, vizibil pasionat de bijuterii, și... o trompetă în loc de contrabas. Confuzia a fost ușor de făcut, având în vedere că faimosul său compatriot, basistul, are același nume. Puțini sunt artiștii care își încep concertul într-o nuanță blue, însă de această dată cunoaștem contextul. Trompetistul Avishai Cohen a dedicat ultimul său album, "Into the silence" tatălui său, dispărut cu doi ani în urmă. Iar concertul care a avut loc aseară la Sala Radio, organizat de Jazz Syndicate Live Sessions, face parte dintr-un turneu de promovare a acestui album, debutul artistului sub sigla ECM. Componența Cvartetului Avishai Cohen a fost ușor modificată față de disc, astfel încât ne-am bucurat de prezența unui foarte inspirat baterist de culoare - Johnathan Blake "fără pereche în generația sa", devenit faimos în Cvintetul Tom Harrell și în Trio-ul Kenny Barron. Luxuriant și deopotrivă impresionant solo-ul său din piesa care dă titlul albumului; la contrabas - Yoni Zelnik și la pian - Yonathan Avishai, ambii cunoscuți deopotrivă pe scenele de jazz din Israel și Franța, ultimul prezent și pe disc.
Adi Munteanu, ziarist Jurnalul Național:
"Mai bun decât pe disc. Când îl vezi live îl simți altfel, simți și publicul și acustica sălii a ajutat foarte mult. Este și confuzia cu celălalt Avishai Cohen. Eu inițial am crezut că e vorba de celălalt, dar m-am bucurat că e acesta, pentru că pe celălalt l-am văzut la Gărâna...dacă mai e vreun Avishai Cohen aștept să-l văd...foarte prietenos el. În primul rând publicul a înțeles, a știut exact pentru ce vine. A fost o plăcută comunicare. A fost un concert reușit".
A început în surdină, Avishai Cohen, cu o notă de melancolie care a traversat de-altfel întregul concert, chiar dacă discursul nu a fost în întregime lent. Am asistat la un crescendo dinamic, dar și în complexitate odată cu derularea pieselor, virtuozitatea a fost evidentă, de asemenea sunetul extrem de clar conturat al solistului . El și-a păstrat tonul tânguitor chiar și în contextul unui acompaniament dens, cu accente free, sau post-bop, sau cu infinitezimale influențe tradiționale. Extrem de interesante efectele obținute la pian și baterie, la nivelul discursului muzicii contemporane. În plus, am recunoscut în discursul pianistului și una dintre declarațiile lui Avishai Cohen - anume faptul că l-a inspirat în compunerea acestei muzici și un album solo semnat Serghei Rahmaninov. În fața unei săli liniștite și extrem de receptive, care a știut la final să-și răsplătească din plin artiștii, Cvartetul Avishai Cohen a oferit aseară măsura unei sensibilități pe care rar avem ocazia să o experimentăm în jazz-ul contemporan.
Ioana Davidescu, consultant:
"Pentru noi tot spectacolul a fost o tensiune, așteptându-l pe ...Avishai și în ultimul sfert de oră am deschis internetul și am reverificat. Deci, ultimul sfert de oră am ascultat liniștiți. Mi-a plăcut stilul trompetistului, dar mi-a plăcut și toboșarul".
Cătălin Toader, redactor șef al Revistei "Sunete":
"Pentru mine a fost concertul anului. Discul e unul dintre cele mai bune scoase anul acesta la ECM, poate chiar în lume, în materie de jazz, iar concertul... fără cuvinte. Jonathan Blake, unul dintre cei mai mari tobari din lume la ora asta și toată trupa, o coeziune absolut impresionantă".