Arhivă : Cronici Înapoi
Cursurile de instruire pentru tinerii muzicieni, 'Ad Musicam', au ajuns la final
Sâmbătă, 16 iulie 2016, am avut privilegiul de a-mi petrece ziua în compania foarte plăcută a tinerilor instrumentiști care, în perioada 4-17 iulie, au participat la sesiunea de cursuri de management personal, prezentare, audiții și tehnici orchestrale, organizată de Institutul Cultural Român. Trebuie menționată și atmosfera feerică în care s-a derulat întregul program, cea a Palatelor Brâncovenești de la Mogoșoaia.
Cei aproximativ 10 cursanți, muzicieni cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani, proveniți din toată țara, s-au bucurat pe parcursul celor două săptămâni de cursuri și ateliere felurite, susținute de experți ai domeniilor vizate. Este vorba despre psihologul Cristi Daniel Lățea, scriitoarea Ana Barton, jurnalista Oana Dobre Dimofte, consilierul de imagine Gabi Urda, fotograful Mihai Cratofil, flautista Mihaela Anica, violoncelistul Răzvan Suma, directorul Orchestrelor și Corurilor Radio și violoncelistul Marin Cazacu, director artistic al Orchestrei Române de Tineret. Ultimele trei zile au fost rezervate în exclusivitate dirijorului britanic Peter Stark, actualmente director de repetiții al Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene:
"Din experiența mea de până acum, am observat că artiștii români au câteva caracteristici pe care le consider foarte fascinante. În primul rând, au o tehnică foarte bună. Prin urmare, din punctul de vedere al interpretării, ei se bucură de o abilitate naturală și de fler. Însă, unde cred că mai trebuie lucrat este la maniera în care trebuie să cânți într-o orchestră. Cu alte cuvinte, cum să cânte împreună cu colegii, cum să comunice între ei, cum să comunice cu dirijorul și cum să răspundă la influențele altora. Prin urmare, pe parcursul celor trei zile urmăresc un tipar compus din sesiuni de discuții despre cum să îți folosești gândirea și cum să îți prezinți corpul și despre aspectele interpretării în cadrul unei orchestre, aplicate pe fiecare tip de instrumentist în parte: intonație, calitatea sunetului, ce înseamnă să fii cordar sau suflător. Aceste discuții sunt separate de sesiuni practice, precum critică, tehnici de audiție și tehnici de a cânta în ansamblu. În esență însă, cele trei zile sunt o investigație și o aprofundare a ceea ce înseamnă să fii muzician într-o orchestră, în comparație cu a te afla în ipostaza de solist."
Încă de când am pătruns pentru prima dată în încăpere, am fost plăcut surprinsă de entuziasmul participanților, de întrebările pe care le adresau, conferind astfel discuției un caracter dinamic și interactiv:
"Nu îmi pare rău că am ales să vin aici. E extraordinar ce s-a întâmplat, ce oameni am întâlnit, și, mai ales în ceea ce îl privește pe Peter Stark, avem numai de învățat." (cursantă - flaut)
"Este un program foarte frumos și inedit, primul de acest gen din România. Nu a mai existat un eveniment la care să se strângă specialiști din atâtea ramuri: actori, scriitori, psihologi, designeri, dirijori. Au fost îmbinate toate artele și am avut ocazia de a lua câte puțin din toate. Este foarte important pentru noi, artiștii, să știm cum să ne comportăm pe scenă. Nu este suficient să înveți să cânți la instrument, ci trebuie să știi și cum să te îmbraci sau cum să gândești." (cursantă - flaut)
"Începe să îmi pară rău că nu am venit mai devreme. Este foarte interesant și foarte frumos, și se abordează subiecte care chiar ne ajută."(cursant - corn)
După-amiaza a fost rezervată unui curs practic, unde fiecare a interpretat câte un fragment solo destinat instrumentului său, desprins dintr-o lucrare simfonică celebră.
Înainte de plecare, am rugat-o pe Irina Iacob, coordonatoarea proiectului, să formuleze concluziile primei ediții de "Ad Musicam":
"Cred că a fost un program foarte reușit. Atât muzicienii, cât și profesorii au fost foarte încântați și de interacțiunea unora cu ceilalți, și de ceea ce au aflat participanții, dar și de ceea ce au reușit să le ofere profesorii. Cred că am reușit să facem un program cu adevărat complementar studiilor muzicale, care să îi ajute în carieră, în drumul lor către orchestră sau profesorat."