ACUM:
23.30
Sunete contemporane
Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Cronici Înapoi

Ultima zi a ediției din acest an a Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc

Publicat: luni, 18 Iulie 2016 , ora 11.03

S-a încheiat...

... o zi ancorată în Barocul timpuriu și în Renaștere, ultima din cuprinsul acestei ediții a Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc. Plutește în aer spiritul ludic cizelat însă cu rafinament. Apar și fețe fericite pentru această șansă de a respira un altfel de ritm - de gagliardă, pavană, sau poate de bergamască.

O ultimă zi în Cetatea Mikó. Frumos alcătuit programul propus de "Musica profana" din Ungaria, un ansamblu cu o lungă tradiție în domeniu. Două flaute drepte, două viole da gamba, orgă, clavecin, voce și o vioară barocă, par a fi formula potrivită pentru muzica lui Hans Leo Hassler, Johann Heinrich Schein, Melchior Franck, sau avansând ușor pe harta istoriei, Heinrich Schütz pe care îl descoperim dincolo de repertoriul sacru, Rosenmüller, sau Biber, maestrul violonist cu a sa Sonată representativa, atât de atractivă prin mimetismul ei animalier. Apar și câteva excepții de la mult invocata tematică germană, un Uccelini dezlănțuit și o piesă din Codicele Vietorisz. Simțim pe scenă prezența unui ansamblu cu experiență, frazările sunt rafinate, sincronizarea perfectă, stilul autentic, iar vocea Juditei Andrejszki adaugă un farmec cert acestui tablou de secol XVII.

Urmează câteva cuvinte despre o carte nou apărută, dedicată specialiștilor, sau celor curioși să afle totul despre festivalurile muzicale ale României - "Însemnări despre sărbătorile muzicii culte și cronica muzicală din România" sub semnătura Elenei Maria Șorban, muzicolog și profesor universitar din Cluj-Napoca. Se rostesc cuvinte de final și din partea Directoarei Centrului Cultural Județean Harghita, doamna Angela Ferencz și a Directorului Artistic al Festivalului, domnul Ignác Csaba Filip, care ulterior rămâne pe scenă în calitate de flautist și leader al ansamblului Codex. În aplauzele publicului, membrii Corului "Madrigal - Marin Constantin", condus de Anna Ungureanu intră spectaculos în scenă, îmbrăcați în costume luxuriante create în stil renascentist, într-o cadență maiestuoasă, ușor teatrală, însă cu un efect garantat. Asistăm la cel mai frumos moment din festival. Nici pe departe nu ne-am propus să facem clasificări sau să dăm verdicte, însă modul în care a fost construit acest concert, compatibilitatea dintre voci și instrumente, jocul de sonorități (solo-uri de lăută susținute de Istvan Kónya, alte diverse combinații între membrii Codex-ului, momentele á capella cu transparențele timbrale și conduita frazei purtând marca "Madrigal", și mai ales întâlnirea dintre cele două ansambluri, totul a condus către conturarea concertului perfect - un omagiu adresat lui Valentin Bakfark, compozitor și virtuoz al lăutei din secolul al XVI-lea, reluat astăzi la Sfântu Gheorghe, la Biserica Reformată de la ora 19.00, repetat sperăm și ne dorim, și cu alte nenumărate ocazii.

Și nu a fost acesta ultimul capitol în Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc. După ce Anna Ungureanu, dirijoarea Corului "Madrigal" a dat tonul pentru o ultimă interpretare a piesei motto a festivalului deopotrivă pentru cor și public, s-au strâns băncile în curtea interioară a Cetății Mikó și toată lumea a fost invitată la un dans... renascentist, pentru a prelungi ambianța deja creată. Și s-a dansat frumos, dincolo de orice imaginație!

Marina Nedelcu