Arhivă : Cronici Înapoi

Festivalul de Muzică veche de la Miercurea Ciuc - vineri,15 iulie

Publicat: sâmbătă, 16 Iulie 2016 , ora 21.06

La Miercurea Ciuc, muzica veche, fie ea medievală, renascentistă sau barocă, tradițională sau cultă, deschide porți!

O zi bogată în evenimente, vineri 15 iulie. După concertul care a încheiat cursurile Universității de vară de Muzică Veche, publicul meloman din Miercurea Ciuc a fost invitat în impunătoarea și moderna biserică Sf.Augustin pentru a asista la Concertul Corului și al Orchestrei Baroce a Festivalului, un eveniment desigur, desfășurat ca de fiecare dată în ultimii 11 ani sub conducerea violonistei Ulrike Titze, concert-maestru al Orchestrei Baroce din Dresda.

Și nu doar atât. Profilul programului a impus și prezența dirijorului Steffen Schlandt, organist și leader al Corului "Bach" din Brașov - prin urmare forțe sporite într-un concert care a debutat cu o Sinfonie din Cantata BWV 35 "Geist und seele wird verwirret" de Johann Sebastian Bach, a continuat cu două lucrări pentru soliști, cor și orchestră compuse de autori din Sibiu - marea surpriză a acestui concert . Este vorba despre Johann Knall, un compozitor sas născut în 1734 și Philipp Caudella, originar din Moravia, străbunicul lui Eduard Caudella, autorul Uverturii "Moldova" și profesor al lui George Enescu. Concertul s-a încheiat cu Suita "Muzica apelor" de Georg Philipp Telemann, cel mai spectaculos moment al serii, întrucât s-a optat pentru o percuție lărgită, spre încântarea audienței. Organizatorii au ales și un titlu pentru acest concert - "din biserică spre lume", având în vedere caracterul sacru al primelor trei lucrări, și finalul cu alură descriptivă- "Flux și reflux la Hamburg" ca subtitlu pentru Suita lui Telemann.

Desigur, distingem în primul rând profilul lui Ulrike Titze, de 11 ani alături de Orchestra Barocă a Festivalului din Miercurea Ciuc, modelându-i sonoritatea, dezvăluind instrumentiștilor secretele muzicii baroce, mai mult decât un concert-maestru, de-acum legată sufletește de destinul acestei orchestre care se reunește doar cu ocazia festivalului. De-altfel am remarcat "afectele" comune, și din direcția instrumentiștilor și a publicului care au copleșit-o la final.

După Sinfonia Cantatei "Mintea și sufletul se tulbură" de Johann Sebastian Bach, și-a făcut apariția Corul Baroc din Miercurea Ciuc, primind câteva întăriri și din partea Corului "Bach" din Brașov, condus de Steffen Schlandt, fiul marelui organist Hans Eckart Schlandt - un cor care a ajuns să sune "foarte german", dacă este să-l cităm pe acest foarte interesant muzician care pare să întruchipeze profilul unui vechi kantor. El continuă tradiția familiei sale, este în prezent organistul Bisericii Negre din Brașov, dirijează Corul "Bach", este profesor asociat la Universitatea "Transilvania" din Brașov (a predat și la Cursurile Universității de Vară de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc). În plus i se datorează apariția Festivalului de muzică sacră "Diletto musicale" din Prejmer. Același Steffen Schlandt a preluat și conducerea dirijorală în cele două lucrări compuse de autori din Sibiu, cu gesturi sigure și o viziune perfect conturată. Prima a fost "Dictum auf das erste Pfingstfest" de Johann Knall, cu o alternanță de coruri, arii și recitative, avându-l ca solist pe baritonul Arnold Gergely din Cluj-Napoca, o voce care promite. A urmat Motetul "Vias tuas, Domine, demonstra mihi" de Philipp Caudella, pagină cu un profil de-acum clasic, cu soprana Melinda Sámson într-o scurtă intervenție solistică. Așa cum aminteam, concertul s-a încheiat cu Suita "Muzica apelor" de Telemann. Ulrike Titze și-a reluat rolul de leader, imprimând Orchestrei Baroce a Festivalului impulsurile și contrastele necesare pentru a zugrăvi un peisaj marin, o furtună augmentată cu tunete, toate redate de percuția mult îmbogățită timbral și de membrii corului, prin efecte speciale, extrem de sugestive. Putem vorbi în acest context despre o demonstrație a faptului că barocul se dezvăluie ca artă a emoțiilor puternice. A fost prin urmare un concert care trebuia urmărit pe viu, înregistrarea sa poate redând într-o mai mică măsură impactul avut asupra publicului. Și nu uităm faptul că această orchestră are un potențial remarcabil, are un concert-maestru de prim rang care o ajută an de an să crească valoric, și se bucură de oblăduirea unui foarte inimos și atent manager, domnul Ignác Csaba Filip.

...o zi a contrastelor. Tot vineri 15 iulie în Sala Bastionului de sud-est a cetății Miko, locul în care se desfășoară concertele de la ora 22,00, am avut bucuria de a o asculta pe Cipriana Smărăndescu, într-un recital deosebit. Ea a evoluat deopotrivă la clavecin și la orgă pozitiv, o veritabilă performanță având în vedere tușeul diferit al celor două instrumente... Cipriana Smărăndescu și Gábor Hegyi la trompetă naturală. Este un muzician de origine ungară stabilit în Germania, absolvent al Conservatoarelor din Trossingen și Haga, având colaborări cu Ansamblul Bach, cu Academia de Muzică Veche, La Stagione din Frankfurt, Concerto Köln și altele. Am asistat la o frumoasă întâlnire muzicală între doi virtuozi pasionați, cunoscători ai limbajului specific, autentic al muzicii secolelor al XVII-lea și al XVIII-lea. Cunoaștem profilul artistic al Ciprianei Smărăndescu, modelată la Universitatea de Muzică din București de Ogneanca Lefterescu , apoi la Conservatorul din Vincenza, accentele finale fiind câștigate în cursuri de măiestrie sub tutela lui Andreas Staier, Ton Koopman, Pierre Hantaï și Patrick Ayrton. Acum stabilită în Italia, se bucură pentru această primă a sa participare la Festivalul de Muzică Veche din Miercurea Ciuc.

Foarte interesant programul propus de cei doi muzicieni, de fapt o alternanță între repertorii de factură diferită - un Concert și o Sonată pentru trompetă de Georg Philipp Telemann, o Suită tot pentru trompetă de Handel, acompaniate la orga pozitiv de Cipriana Smărăndescu, între aceste lucrări ea oferind un recital de clavecin cu fragmente din Colecția Anna Magdalena Bach de Johann Sebastian Bach și o Suită pentru clavecin de Christian Petzold... muzică redată cu foarte multă expresivitate, acolo unde, aparent ea ar lipsi. Descoperim un sens conturat al frazelor, accente feminine impuse unui instrument aspru ca sonoritate, o ornamentică bogată, caractere puternic diferențiate în funcție de profilul pieselor, miniaturi șlefuite cu mare artă, și o disponibilitate de a comunica și a intui intențiile partenerului de dialog. A fost aseară în cetatea Miko, un recital baroc demn de reținut mult timp de-acum înainte, pentru înalta sa muzicalitate. (Aș fi încheiat această pledoarie cu Preludiul în Do major din Colecția Anna Magdalena Bach , interpretat de Cipriana Smărăndescu).

Marina Nedelcu