ACUM:
21.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Apoi: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Arhivă : Cronici Înapoi

După 25 de ani, Festivalul și Concursul Ionel Perlea de la Slobozia

Publicat: luni, 16 Mai 2016 , ora 12.59

La Slobozia, între 13 și 15 mai 2016, a avut loc a 25-a ediție a festivalului care s-a transformat pe parcursul unui sfert de secol într-o emblemă culturală, cu rezonanțe naționale, a județului Ialomița. De 25 de ani, oameni îndrăgostiți de îmbinări poetico-muzicale, ajutați de aura personalității lui Ionel Perlea, marele dirijor și compozitor născut la Ograda, lângă Slobozia, în 1900 și trecut în eternitate la New York, 70 de ani mai târziu, se încăpățânează să organizeze Festivalul și Concursul Național de Interpretare a Liedului, eveniment care a devenit un reper în viața muzicală românească, o manifestare care pe de o parte deschide o ușă tinerilor interpreți, iar pe de altă parte creează premisele supraviețuirii miniaturii vocal-camerale în România. De altfel în fiecare an, din opera unui creator român, tinerii concurenți își aleg un lied ca piesă obligatorie în concurs, iar anul acesta compozitorul competiției a fost George Balint.

La ediția 2016 a concursului s-au prezentat 16 tineri artiști lirici, reprezentanți ai centrelor universitare muzicale din Iași, Cluj Napoca, Timișoara și București. Două zile aceștia au evoluat în fața unui juriu prezidat de prof. univ. DHC Grigore Constantinescu, din care au făcut parte profesori și artiști de valoare precum: Maria Slătinaru Nistor, Ionel Voineag, Sorina Munteanu, Ana Rusu, Bianca Manoleanu, Florența Marinescu, Dana Chifu, Cristina Simionescu și Andreiana Roșca. Au fost prezentate programe dificile, care au acoperit diverse stiluri, tehnici, zone geografice creative. Dintre concurenți puțini s-au ridicat la nivelul valoric cerut de o competiție națională, la care valoarea premiilor este importantă. Uneori problemele tehnice, alteori problemele de înțelegere și de transmitere a substanței poetico-muzicale și de cele mai multe ori manierismul au fost adversarii cei mai puternici ai tinerilor concurenți. Cu toate acestea juriul a stabilit o ierarhie aproape de adevărul artistic.

Marele premiu, în valoare de 5000 de lei, oferit de Centrul Cultural UNESCO "Ionel Perlea", i-a revenit lui George Godja de la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj Napoca, Premiul I a fost câștigat de Mihaela Panca de la Universitatea Națională de Muzică București, premiul al II-lea a fost obținut de Alin Buruiană de la Universitatea de Vest din Timișoara, iar premiul al III-lea l-au împărțit Alexandra Colceriu Dandu de la Universitatea de Vest din Timișoara și Adonis Daniel Tanța. De asemenea alte 9 premii speciale i-au răsplătit pe cei mai valoroși concurenți.

Interesante au fost recitalurile maeștrilor. În prima seară soprana ieșeană Cristina Simionescu și pianista Cezara Petrescu ne-au introdus în universul fascinant al creației miniaturale semnate de Mansi Barberis, creatoare care ne-a părăsit în urmă cu trei decenii. Apoi soprana Bianca Manoleanu și mezzosoprana Heliana Drăgușin, acompaniate excepțional de pianistul Remus Manoleanu, ne-au prezentat un program deosebit de atractiv de duete vocal-camerale create de Felix Mendelssohn, Robert Schumann, Johannes Brahms și Gabriel Faure.

În a doua seară a festivalului primul recital a avut-o protagonistă pe mezzosoprana Claudia Codreanu, câștigătoarea de acum 25 de ani a primei ediții a Concursului "Ionel Perlea". Ea împreună cu pianista Vasilica Stoiciu Frunză și cu actorul Mircea Dascaliuc au susținut un spectacol intitulat Irreparabile tempus, interogații sonore în oglindă propuse de compozitorii Roxana Pepelea și Leonard Dumitriu. Pe aceleași poezii scrise de Vasile Burlui, cei doi creatori ieșeni au avut viziuni muzicale diferite. Un spectacol pe alocuri tern, dar interesant tocmai datorită dezvoltărilor muzicale originale ale aceluiași material literar.

Al doilea recital al zilei a fost și singurul din festival care a smuls ropote de aplauze la jumătatea ciclului de lieduri, iar la final a ridicat sala în picioare. Omogenitatea, valoarea, muzicalitate, știința interpretării, grija față de amănunte au făcut ca duo-ul alcătuit din soprana Sorina Munteanu și pianista Viorela Ciucur, să ne ofere o versiune de neuitat a Liederkreis op.39 de Robert Schumann.

In ultima zi a festivalului a avut loc concertul laureaților, precum și un recital susținut de mezzosoprana clujeană Ana Rusu și pianista Iulia Suciu, cele două interpretând Zece cântece biblice de Antonin Dvorak.

Acum după ce au trecut 25 de ani de lied în concurs și festival la Slobozia, cred că organizatorii trebuie să se gândească atât la îmbogățirea conceptuală a evenimentului, la mărirea numărului de manifestări și la diversificarea acestora, cât și la o altă strategie de promovare care să atragă public și care să deschidă apetitul publicului pentru acest gen de o valoare deosebită.

Sebastian Crăciun- Radio România Cultural