Arhivă : Cronici Înapoi
'Luna Oedip la Londra' - premiera operei enesciene pe scena Operei Regale Covent Garden
"Luna Oedip la Londra" este titlul unui proiect care, nu cu mult timp în urmă putea fi considerat cel puțin îndrăzneț, dacă nu chiar irealizabil, având în vedere faptul că, multă vreme, compozitorul român și opera sa nu și-au găsit locul în patrimoniul muzical universal.
Evenimentele petrecute în această perioadă în capitala Angliei prefațează un nou moment istoric, așa cum bine îl definea domnul Dorian Branea, directorul Institutului Cultural Român de la Londra: premiera Oedip-ului pe scena Operei Regale, sub bagheta lui Leo Hussain, un nume cunoscut pentru cei care își amintesc cu plăcere de reușitele sale din cadrul Festivalului Enescu, menționând Wozzeck-ul de Alban Berg, cantata Gurre-Lieder de Schonberg sau chiar Oedip-ul enescian la Opera Națională București.
Seria de evenimente a debutat în 4 mai cu o conferință organizată la Covent Garden, ai cărei protagoniști au fost regizorii Valentina Carrasco, Alex Olle, dirijorul Leo Hussain și trei dintre muzicienii care fac parte din distribuția spectacolului.
Aseară, la sediul Institutului Cultural Român din Belgrave Square nr.1, într-un ambient plăcut și cu o asistență numeroasă și curioasă, am fost introduși în culisele pregătirii Oedipului de la Royal Opera House. A fost mai mult decât o conferință, deoarece spectatorii au avut parte și de momente muzicale excepțional interpretate. Discursul de bun-venit i-a aparținut domnului Dorian Branea, Directorul Institutului Cultural Român din Londra, cel care a subliniat importanța deosebită a momentului și perspectivele noi care se deschid odată cu premiera ce va avea loc pe 23 mai. I-a urmat compozitorul și profesorul Dan Dediu, cu o introducere în universul muzical enescian reflectat mai ales în Oedip, pentru ca mai apoi să urmeze un interludiu muzical oferit de soprana Rodica Vică și pianista Diana Ionescu: o versiune interpretativă excelentă a 4 din cele 7 cântece compuse de George Enescu pe versuri de Clement Marot.
Discuția despre opera Oedip a fost mai apoi reluată, și moderată de Kasper Holten, nimeni altul decât directorul Operei Regale din Londra, avându-i ca parteneri pe dirijorul Leo Hussain, regizoarea Valentina Carrasco și, nu în ultimul rând, pe cel care va da viață rolului Oedip pe scena de la Covent Garden, bas-baritonul Johan Reuter. Au fost aduse în discuție numeroase particularități de limbaj muzical, a fost dezbătut din nou subiectul plasării în context a stilului enescian, dificultatea și complexitatea partiturii operei, și, nu în ultimul rând, ne-au fost dezvăluite câteva amănunte din regia spectacolului care va fi montat peste câteva zile. O mențiune specială pentru viziunea regizorală a Valentinei Carrasco, dar și mari așteptări de la Johann Reuter, o voce impunătoare și un muzician care, având în vedere cele spuse și mai ales fragmentele de rol interpretate la finalul serii, are toate premisele de a realiza un Oedip așa cum poate doar David Ohanesian reușea cu zeci de ani în urmă. Și nu merg mai departe cu amănunte, pentru că doresc să vă împărtășesc impresii după ce voi avea ocazia să văd spectacolul.
Așadar, premiera Oedip-ului la Londra, în 23 mai, urmată de alte 5 spectacole în 26 și 30 mai, 2, 4 și 8 iunie. Și dacă punem la socoteală și faptul că ediția din 2017 a Festivalului Enescu va fi inaugurată cu varianta de concert a aceleiași opere, sub bagheta lui Vladimir Jurowski, cel care a semnat și premiera Simfoniei a III-a de Enescu la Royal Festival Hall, atunci putem cu convingere și satisfacție să dăm crezare vorbelor regretatului compozitor Pascal Bentoiu, cel care spunea că Enescu și muzica sa vor fi revelația secolului XXI.