Arhivă : Cronici Înapoi
AUDIO. Situație tensionată la Opera Națională Română din București
La Opera Națională București tensiunile între noua și fosta conducere continuă de mai bine de o săptămână. Ieri (13 aprilie 2016), angajații Operei Naționale București au ieșit pe treptele operei pentru a-și spune nemulțumirile față de vechea conducere și pentru a-i susține pe directorii actuali, dirijorii Vlad Conta și Tiberiu Soare. Vă reamintim că în urmă cu două zile (în 12 aprilie 2016) a mai avut loc un protest, imediat ce Johan Kobborg și-a anunțat demisia din funcția de director artistic, atunci balerinii anunțând că nu vor mai urca pe scenă, în semn de solidaritate cu Johan Kobborg.
Artiștii de la Opera Națională București au ieșit pe 13 aprilie în fața Operei pentru a-și manifesta susținerea față de noua conducere a instituției. Totodată, aceștia și-au spus și nemulțumirile pe care le-au avut cât timp balerinul danez Johan Kobborg a fost directorul artistic al baletului Operei Naționale. Această manifestare a fost susținută și de Sindicatul Unit al Operei. Acesta, printr-un comunicat de presă, a făcut public faptul că artiștii români sunt mult mai prost plătiți față de cei străini.
Soprana Irina Iordăchescu susține că în ultimii ani artiștii români au fost marginalizați: "Scandalul mocnea demult. Gala de la New York, care s-a făcut prin intermediul domnului Kobborg… unde sunt banii, nu se regăsesc în nicio evidență, nici a Ministerului Culturii, nici a Operei Naționale București. Acolo s-au strâns niște fonduri."
- Cum credeți că se va schimba activitatea artistică la Opera Națională?
- "Va reveni la o atmosferă normală de lucru, fără teroare, fără teamă, fără abuzuri, într-o relație reciprocă de politețe, de eleganță, de recunoașterea valorilor din România, pentru că sunt foarte multe, înainte să le chemăm pe cele de afară. N-am nimic împotrivă, sunt foarte mulți artiști străini care au venit aici și au performat extraordinar, ca și mulți alți cântăreți și artiști străini care nu au avut același succes și care se aflau cu mult sub nivelul artiștilor români."
"Toader Vlad, prim balerin la Opera Națională din București."
De ce vă aflați astăzi aici?
"Pentru a susține ca domnul ministrul Vlad Alexandrescu să nu se mai întâmple să poată să schimbe această direcție, pentru că s-au făcut presiuni."
V-ați simțit discriminat în acest context?
"În acești doi ani și jumătate, de când a venit domnul Kobborg, sincer, da. Pentru că balerinii români au fost dați deoparte. Multor români, ba la două luni, ba la trei luni, li s-a dat să danseze de către această conducere kobborgiană."
Marți după-amiază (12 aprilie 2016), după ce Johan Kobborg și-a anunțat demisia, mai mulți balerini au manifestat în fața Operei, dezaprobând plecarea acestuia.
Balerina Alina Cojocaru a declarat că în urma întrevederii de săptămâna trecută cu ministrul Culturii nu s-a ajuns la o înțelegere: "Ca-n orice loc, după părerea mea, sunt oameni mulțumiți și oameni nemulțumiți. Cum am plecat de la minister, după întâlnirea avută cu domnul ministru și cu domnul Conta… domnul ministru a spus nu plecați, vă rog frumos, aceasta este propunerea mea. S-a discutat acest post și noi am spus că ne gândim, ne întâlnim a doua zi să vorbim. Nu s-a acceptat nimic. Dumnealor au anunțat că totul e rezolvat. Dacă ni se spune că este un post nou făcut, nu trebuie să știi cum este postul acesta? Când ai un contract cu cineva ai o propunere și ai o contrapropunere și ajungi la o înțelegere."
Răzvan Cacoveanu, sunteți balerin la Opera Națională București. De ce ați ieșit pentru a-l susține pe fostul director artistic?
"Pentru că am crezut și în continuare cred în proiectele dânsului și în ce a adus baletului românesc. Și-mi doresc să continuăm aceste proiecte."
Domnule Tiberiu Soare, este o atmosferă încărcată la Opera Națională. În fața Operei, peste 60 de artiști au ieșit pentru a vă susține și a spune nemulțumirile.
"Toată lumea trebuie să aibă libertate de exprimare câtă vreme respectă legile - atât ale statului, cât și ale bunului simț."
Domnul Kobborg și-a dat demisia.
"Demisia e un act unilateral de voință. Domnul Kobborg a analizat toate opțiunile pe care le avea. Însuși ministrul Vlad Alexandrescu a intervenit pentru a-i crea special un post, inexistent până acum, de director artistic balet, acel post pe care și-l aroga și de la care a început totul. În discuția cu mine și cu domnul Vlad Conta ne-a asigurat că a reușit să-l convingă pe balerinul danez să considere această ofertă. Evident că acest post încă nu a ajuns să fie creat, este o chestiune care ține de un anumit traseu al actelor. Asta ar fi însemnat că ar fi primit un salariu de director, care lucrează într-o instituție publică din România, o sumă considerabil mai mică decât cea pe care o primea prin acele contracte pe care le avea înainte la operă. Evident, dacă se angaja la Operă pe această funcție de director era șah-mat, pentru că un director nu are voie să aibă un alt tip de contracte cu instituția la care lucrează."
Johan Kobborg nu a făcut alte declarații decât în mediul on-line, unde spunea că este dezamăgit de actuala conducere. Conflictul pare că nu se va termina în curând. După două zile în care angajații au ieșit pentru a-și spune nemulțumirile, încă nu s-a găsit o soluție acceptată de ambele părți.