ACUM:
23.30
Sunete contemporane
Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Cronici Înapoi

Camerata Regală pe scena Ateneului Român

Publicat: joi, 10 Martie 2016 , ora 14.07

Camerata Regală, ansamblu aflat sub Înaltul Patronaj al Alteței Sale Regale Principele Radu al României, a susținut ieri, 9 martie 2016, pe scena Ateneului Român, un concert din cadrul Stagiunii Regale.

Programul s-a conturat într-o manieră atrăgătoare pentru public, căruia i s-a propus o călătorie muzicală în timp, începând cu barocul și având ca destinație finală epoca romantică. Astfel, prima lucrare prezentată a fost Concertul pentru patru piane și orchestră în la minor de Johann Sebastian Bach, o adaptare după Concertul pentru patru viori și orchestră în si minor de Antonio Vivaldi. Lucrări pentru patru sau mai multe piane reprezintă, în general, o raritate pentru viața muzicală românească; mai mult, în cazul de față, concertul a fost pus în scenă de patru artiști foarte tineri. Cu vârste cuprinse între 14 și 16 ani, Izabela Voropciuc, Gerard Rusu, Egizia Soare și Yosua Stan sunt elevi în cadrul Fundației Resonnance, aflați în plin proces de formare, care pășesc cu entuziasm spre ceea ce poate că va însemna în viitor o carieră pianistică în deplinătatea sa.

Clasicismul vienez și-a făcut simțită prezența prin intermediul Concertului pentru două piane și orchestră în Mi bemol major de Wolfgang Amadeus Mozart. În ipostază solistică s-au aflat pianistele Lavinia Dragoș, totodată și director al filialei Resonnance din România și interpreta de origine spaniolă, Pilar Guarné.

Protagonista și, poate, cea mai așteptată prezență a serii, pianista Elizabeth Sombart ne-a însoțit, în partea a doua a serii, în era romantică, prin Concertul pentru pian și orchestră nr. 2 din creația lui Frederic Chopin. Elizabeth Sombart este Fondator și Director al Fundației Resonnance și întreține relații de strânsă prietenie muzicală cu spațiul românesc, aflându-se pentru a doua oară pe scenă alături de membrii Cameratei Regale.

Încă din momentul selecției programului, succesul evenimentului a fost, în mare parte, asigurat. Caracterizate de diversitate, frumusețe melodică și coerență, totodată, opusurile alese au reușit să încânte melomanii prezenți la concert:

"Mi-a făcut mare plăcere că s-a făcut un astfel de concert, cu astfel de muzică, cu o astfel de orchestră, cu tineri și că sunt sprijiniți. Programul e frumos, este lume multă, bucuroasă…" (spectatoare)

"Foarte mult mi-a plăcut pentru că de aceea am venit și de aceea vin, pentru că îmi place. Este un eveniment extraordinar." (spectatoare)

Cele trei lucrări au fost conduse de la pupitrul dirijoral de Pierre Vallet, discipol, asemenea lui Elizabeth Sombart, al maestrului Sergiu Celibidache. Dirijorul ne-a împărtășit câteva impresii legate de această primă colaborare cu muzicienii din Camerata Regală:

"A fost fantastic! Este vorba, în primul rând, despre o iubire excepțională pentru muzică. Nu a intervenit rutina pentru ei, sunt foarte atenți la detalii. Cât despre concertmaestru, Radu Chișu, acesta este incredibil. El lucrează la detalii, mă susține, am ascultat tot ce a avut de spus, am discutat; este foarte atent. Se simte că muzica aici este încă foarte vie dar, mai ales, că are o reală valoare. Pentru mine, acest lucru este extraordinar. Am remarcat calitatea muzicienilor și a ansamblului; se privesc, mă privesc, comunicăm…S-a creat astfel un sentiment de armonie cu adevărat unic."

Ana Diaconu