Arhivă : Cronici Înapoi
Ingmar Lazar la Ateneul Român (24 ianuarie 2016)
Duminică, 24 ianuarie 2016, s-a desfășurat pe scena Ateneului Român un recital interesant susținut de tânărul pianist francez Ingmar Lazar. Evenimentul a fost prilejuit de împlinirea a 80 de ani de existență a Institutului Francez la București.
În atmosfera mereu elegantă a edificiului bucureștean s-a adunat un public nu foarte numeros, însă dornic de un periplu muzical cvasi-romantic. Și asta a obținut. Seara s-a deschis cu monumentala sonată pentru pian în La major D. 959 de Franz Schubert, un opus impunător și așezat lejer pe o întindere temporală destul de amplă, astfel încât membrii audienței, din încântare, au aplaudat cu nesaț după fiecare mișcare a acesteia. A fost într-adevăr o muncă extraordinară pentru pianist să aducă la viață toate intențiile muzicale, care păreau să-i extragă și ultima picătură de energie.
După pauză am avut parte de opusuri ceva mai scurte și mai incisive. Prima piesă a fost Sonata în do minor KV 457 de Wolfgang Amadeus Mozart. Aceasta este una dintre cele două sonate pe care compozitorul le-a plasat într-o tonalitate minoră și deși se pare că ar fi scris-o pentru o întrebuințare didactică, este o lucrare încărcată de un dramatism extraordinar, dramatism pe care îl va egala abia mai târziu Beethoven în a sa Sonată 'Patetica'. Ingmar Lazar a dat dovată de o frumoasă claritate a stilului și de o abordare foarte rațională a întregului proces de construcție a repertoriului.
Adeseori, din atitudinea sa de pe scenă, ajungeai să uiți că este un tânăr muzician. El s-a născut în 1993 și trebuie menționat că are părinți de origine română. De altfel, este nepotul lui Marie-Mayence Gibani, care a fost ultima elevă a lui Constantin Brâncuși. Ingmar Lazar a început studiul pianului la vârsta de 5 ani și a reușit, un an mai târziu, să cânte în public la renumita Sală Gaveau din Paris. Așadar, experiența sa concertistică este una destul de amplă.
Revenind la concertul din 24 ianuarie 2016, ultimele trei opusuri pe care muzicianul le-a interpretat au fost Balada op. 52 nr. 4 în fa minor de Frédéric Chopin, Pièce sur le nom de Fauré de George Enescu și Mephisto-Vals nr. 1 de Franz Liszt. Pe toate le-am resimțit ca pe un mare opus, cu diferențe de stare și de nuanță. Acest final 'romantic' a fost o concluzie reușită pentru un recital care a fost de asemenea unul reușit.
Recitalul poate fi ascultat la Radio România Muzical marți, 16 februarie, de la ora 19.00.