Arhivă : Cronici Înapoi

Impresiile unui spectator îndrăgostit de arta dansului

Publicat: miercuri, 9 Decembrie 2015 , ora 15.46

Într-un interviu realizat de Dan Marinescu în Adevărul din 6 decembrie și intitulat Balerina Alina Cojocaru, Zâna zânelor, pe scena Operei: "În luminile rampei, nu există limite", întrebată dacă a remarcat vreo diferență între cum abordează balerinii români și cei străini pregătirea pentru spectacol, celebra balerină a răspuns: Eu nu o simt, pentru că am tot lucrat în astfel de împrejurări. Dacă altcineva simte altfel, probabil că are o altă mentalitate. Singura diferență e că atunci când spun ceva în română, altcineva răspunde în engleză sau invers. Câteodată nici nu-mi dau seama. Avem un repertoriu internațional și vin profesori, coregrafi și scenografi din străinătate și, în general, vorbim în engleză. Aici mă simt ca la Royal Ballet. După ce am asistat sâmbătă, 5 decembrie la cea mai recentă premieră oferită de Compania de Balet a Operei Naționale București alcătuită din DSCH și The Dream, am înțeles mult mai bine această ultimă afirmație: Aici mă simt ca la Royal Ballet! Compania românească este, în cel mai deplin și mai adevărat sens al termenului, o companie internațională, așa cum se întâmplă în toate marile teatre lirice din lume. În timp, lin și benefic, în luminile rampei românești au glisat în prim plan dansatorii japonezi, englezi, polonezi, italieni… În prima parte a serii, baletul DSCH, din 19 interpreți am numărat doar 3 nume românești. În The Dream - Visul unei nopți de vară - Din 17 dansatori 4 au fost români - din păcate pe Alina Cojocaru nu pot să o includ în această categorie în sensul pe care îl doresc aici. Aspectul trupei s-a schimbat, felul de a dansa s-a schimbat, conformația corpurilor s-a schimbat, repertoriul… totul s-a schimbat în compania primei scene lirice românești de când la conducerea sa a venit dansatorul și coregraful danez de reputație internațională Johan Kobborg.

Calitatea noii trupe este evidentă în această premieră pe care o comentez cu admirație. Dansul modern stă alături de cel clasic într-o armonie perfectă. Pe muzica celui de-al doilea Concert pentru pian și orchestră de Dmitri Șostakovici (p.a. 1957) excelent interpretat de pianistul Ștefan Doniga acompaniat de orchestra ONB condusă de dirijorul clujean Cristian Sandu, în anul 2008, dansatorul și coregraful rus Alexei Ratmansky a creat pentru New York City Ballet coregrafia DSCH. La momentul premierei succesul fulminant a fost consemnat de cronicarii de specialitate în cele mai importante publicații ale vremii: …aceste dansuri vesele și naturale sunt cu totul coerente și se îmbină cu muzica precum un cântec de pasăre în zbor (New York Post 2 iunie 2008);…20 de minute…un test de rezistență pentru dansatori. (The New York Sun 2 iunie 2008);…baletul este marcat de o gingașă și pură poezie…( The New York Times, 31 mai 2008). Într-adevăr, și impresiile mele de spectator îndrăgostit de arta dansului ar putea fi foarte bine concretizate în aceste cuvinte. Am trăit intens baletul, copleșită atât de energia muzicii compozitorului rus, cât și de forța - în care totuși sensibilitatea, delicatețea, umorul își găsesc comod locul - cu care s-a dansat. Interpreții sunt antrenați la fel de bine atât în baletul clasic, cât și în cel contemporan. Deși sunt numiți câțiva soliști, pentru mine această creație este una de grup, în care fiecare dansator oferă ce are mai bun. Totul curge lin, fără asperități și mai ales în acea aparență de "fără efort" accesibilă doar profesioniștilor autentici, pe cât de splendidă pe atât de înșelătoare. Căci efortul depus de dansatori este uriaș. Și totuși, zâmbetul rămâne pe buze - sincer, convingător, autentic! - iar poezia și umorul se combină melodios într-u reușita estetică finală a întregului. Revăd oricând cu deosebită plăcere acest DSCH al Companiei de balet a ONB.

Cel de al doilea balet al serii a fost The Dream/Visul - produs în colaborare cu Royal Opera House Covent Garden din Londra, în versiunea (1964) imaginată de cel care este considerat creatorul baletului englez, dansatorul și coregraful cu aură de legendă Sir Frederick Ashton, după piesa Visul unei nopți de vară de William Shakespeare pe aranjamentul muzical realizat de John Lanchbery după partitura lui Felix Mendelssohn Bartholdy. Revenim, cu această lucrare, în atmosfera obișnuită a baletelor clasic-romantice, cu decoruri desenate opulent și în atmosfera misterioasă a unui spațiu în care lumea zânelor și a elfilor se intersectează cu cea a oamenilor. Povestea este cunoscută, numele personajelor Oberon, Titania, Puck... sunt familiare tuturor. Dansul nu face decât să concretizeze în mișcare o literatură extrem de ofertantă vizual.

Coregrafia lui Sir Frederick Ashton cere puritate clasică, deosebite calități actoricești și o mare doză de umor autentic. Artistul oferă și soluții originale pentru atingerea scopurilor propuse - de exemplu măgarul Bottom dansează pe...poante care înalță personajul și dau iluzia unor copite dar care pot ridica reale probleme interpretului căci poantele fac parte exclusiv din arsenalul balerinelor. Impecabile, tehnic și expresiv, toate evoluțiile solistice. Ar mai trebui lucrat cred, la scenele de grup, mai ales la coordonarea mișcărilor deocamdată destul de desincronizate. Desigur, cel mai frumos moment al spectacolului a fost duetul de șapte minute din final, prea puține momente în care ne-am putut bucura de arta Alinei Cojocaru (Titania) care l-a avut ca partener pe dansatorul polonez Dawid Trzensimiech.



DSCH

Coregrafia: Alexei Ratmansky

Costume: Holly Hynes

Muzica: Concertul nr. 2 în Fa major op. 102 de Dmitri Șostakovici

Asistent coregrafie și maestru de repetiții: Laura Contardi

Lighting design: Marc Stanley

Asistent lighting design: Perry Silvey


Distribuția din 5 decembrie:

Un cuplu: Sena Hidaka și Henry Dowden

Un trio: Bianca Fota, Shuhei Yoshida, Takahiro Tamagawa

Trei cupluri: Akane Ichii, Mihaela Soare, Bianca Stoicheciu, Liam Morris, Egoitz Segura, Barnaby Bishop

Patru cupluri: Nastazia Philippou, Raquel Gil Bergstrom, Fiona Cameron Martin, Amy Lee Bale, Răzvan Cacoveanu, Alessandro Audisio, George Murray Nightingale, Miquel Duran Torrents

The Dream (Visul)

Coregrafia și libretul: Sir Frederick Ashton, după piesa "Visul unei nopți de vară" de William Shakespeare

Muzica: "Visul unei nopți de vară" de Felix Mendelssohn Bartholdy (aranjament muzical și orchestrație de John Lanchbery)

Scenografia: David Walker

Lighting design original: John B. Read

Maestru de repetiții și notație coregrafică: Patricia Tierney

Adaptare lighting design: Ionuț Gabriel Pruteanu


Distribuția din 5 decembrie:

Titania: Alina Cojocaru
Oberon: Dawid Trzensimiech
Puck: Shuhei Yoshida
Bottom: Alistair Beattie

Cinci Țărani: Alessandro Audisio, Răzvan Cacoveanu, Mircea Ioniță, Shohya Oheda, Caspar Stadler

Cuplul Certăreț:
Helena: Andra Ionete
Demetrius: Liam Morris

Cuplul de Îndrăgostiți:
Hermia: Bianca Stoicheciu
Lysander: Henry Dowden

Patru Zâne - solo:

Măzăriche: Raquel Bergstrom
Fir-de-Păianjen: Akane Ichii
Fluturaș: Francesca Velicu
Bob-de-Muștar: Nastazia Philippou

Cu participarea Corului de Copii și Tineret "Symbol", director: Jean Lupu, dirijor: Luminița Guțanu Stoian

"The Dream" este produs în colaborare cu Royal Opera House Covent Garden din Londra

Cristina Sârbu