Arhivă : Cronici Înapoi

George Petean, un foarte bun 'René Ankarström' în 'Bal mascat' de Verdi la Bruxelles

Publicat: luni, 18 Mai 2015 , ora 10.08

Vineri, 15 mai 2015, l-am ascultat la Teatrul La Monnaie din Bruxelles pe baritonul George Petean, care a fost invitat să susțină rolul René Ankarström din "Bal mascat" de Giuseppe Verdi într-o serie de șase reprezentații incluzând premiera din 12 mai.

Biletul de presă pus la dispoziție de Teatrul La Monnaie include generos trei volume tipărite din care poți afla aproape tot ce-ți dorești despre opera lui Verdi: istoria compunerii, efectele teatrale gândite de compozitorul însuși, concepția regizorală a prezentului spectacol, extrase din scrisori ale Regelui Gustav al III-lea al Suediei - personaj istoric și personaj principal în operă - , din scrisori ale lui Verdi către libretistul său Antonio Somma ca și din romanul "1984" al lui George Orwell (sursă de inspirație pentru regie), apoi fotografii, apoi un studiu al rolului pe care îl joacă orchestra în "Bal mascat", al conceptului de cenzură și al celui de mască. Al doilea volum cuprinde libretul în italiană, flamandă și franceză, și în fine mai există o broșură care oferă date despre ansamblul La Monnaie ca și, bineînțeles, despre echipa creativă și interpretativă.

Înainte de a vorbi despre impresia deosebită pe care mi-a făcut-o compatriotul nostru George Petean aș începe cu detalii despre regia lui Alex Ollé, unul din directorii artistici ai celebrei companii catalane La Fura dels Baus, care a semnat și spectacolul cu "Oedipe" de Enescu, tot la Bruxelles, în 2001. În colaborare cu Valentina Carrasco a gândit o reprezentație aproape monocromă atât din punct de vedere al culorii propriu-zise, cât și al unității, de fapt al identității, costumelor și decorului.

Inspirat din "1984", reține atmosfera unei societăți conduse de un regim politic totalitar. Depersonalizarea este completă în toate privințele. Mai întâi, femeile și bărbații se îmbracă la fel, cu excepția faptului că femeile poartă fie fustă fie pantalon, și anume într-un costum de o culoare albastră oribilă, care poate alterna cu un vișiniu sau un negru la fel de hidoase. Par a fi nu numai croite dintr-o stofă proastă, dar sunt absolut neîngrijite, șifonate, murdare de praf. În schimb, oamenii au pe braț și pe spate câte un cod numeric care, probabil, ține loc de nume. Individualitatea este complet ștearsă în urma unui ultim detaliu - toate personajele poartă măști. Pentru a reveni puțin în lumea reală, aceste măști făcute dintr-un material care le permite să stea lipite de cap ca glugile de neopren pe care le folosesc scufundătorii nu sunt o barieră de depășit pentru interpreții vocali - deși sunt convinsă că este mai greu să cânți în astfel de circumstanțe - pentru că nu le acoperă fața în întregime, deci nici gura, iar urechile aveau, din câte mi-am dat seama, un fel de "sită" ca de receptor, care permitea muzicii să fie auzită aproape în condiții firești. Cum spune Alex Ollé, personajele poartă mască pentru ca în spatele ei să se poată ascunde comploturi, în același timp ea reprezintă și masca puterii pe care aceste comploturi vor s-o răstoarne; nu este nevoie așadar să mergi la un bal mascat -chiar dacă, totuși, convenția a fost păstrată, și în scena finală a operei lui Verdi personajele poartă și masca tipică acestui gen de distracție în societate.

Regia a impus apoi în "Bal mascat" un decor atât minimalist, cât și monoton: încăperile sunt o combinație între hală de fabrică și interior de închisoare, iar dacă acțiunea se petrece afară, la periferia orașului, spațiile unde ar fi trebuit să se afle sinistrul eșafod sunt transformate într-un la fel de sinistru peisaj industrial, gol, sprijinit pe piloni gri. Spectrul pe care îl vede Amelia devine un cerșetor, iar planta despre care speră că o va scăpa de sentimentul unei iubiri adultere este căutată cu ajutorul lanternei. Și, desigur, toate schimbările de decor se fac în fața noastră, totul se află la vedere, iar orchestra așteaptă câteodată ca mecanismele respective să-și înceteze mișcarea înainte de a cânta.

Nici decorul, nici costumele atât de reci nu au făcut însă nici măcar pentru o clipă ca flacăra muzicii lui Verdi să dispară sau să fie estompată; nu au distonat cu evenimentele prezentate - uneltiri, trădare, dragoste rănită, moarte, și nici nu au împiedicat acțiunea foarte susținută a libretului să se desfășoare fluent. De această dată, o regie modernă nu a împiedicat perceperea mea ca public a tot ceea ce înseamnă artă în această creație lirică.

În distribuția din 15 mai 2015 a spectacolului "Bal mascat", rolul Gustav al III-lea a fost interpretat de tenorul italian Stefano Secco. Având un foarte frumos glas care a redat lejer și precis toate ritmurile și nuanțele, și ale limbii sale materne și ale muzicii, uneori chiar în tonuri de canțonetă, muzicianul a însoțit această expresivitate vocală cu un joc scenic armonizat. Personajul Amelia i-a aparținut sopranei María José Siri din Uruguay, sensibilă, elocventă și bună actriță. În pajul regelui Gustav al III-lea, soprana Kathleen Kim, foarte precisă, perfectă pentru partitura de soprană de coloratură gândită de Verdi. Deși apare numai într-o scenă din primul act, prezența contraltei Marie-Nicole Lemieux, terifiantă în personajul Ulrica, vrăjitoarea care îi prezice regelui moartea de mâna unui prieten, a rămas în memorie.

Rolul René Ankarström i-a revenit baritonului George Petean, născut și format la Cluj Napoca, cu activitate la Opera Regală Covent Garden din Londra, Metropolitan din New York, Opera de Stat din Hamburg sau Opera Națională din Paris. Dacă în 12 mai George Petean a debutat pe scena Teatrului La Monnaie, artistul nu este necunoscut publicului din Belgia, pentru că în 2012 a fost protagonist al premierei mondiale a operei "Ducele de Alba" de Gaetano Donizetti la Opera Flamandă.

De la primele replici George Petean s-a prezentat publicului printr-o voce foarte plăcută, natural baritonală și lipsită de ostentație, cu o dicție foarte bună și exactitate în momentele alerte. A fost și convingător în rolul său de cel mai bun prieten al regelui, dând viață unui erou cu adevărat de încredere. A devenit apoi, după ce personajul său află că buna-credință cu care îl învestise pe suveranul său este falsă - regele este îndrăgostit de soția lui René - cu totul altul: furia este reală, iar expresia de hotărâre neclintită care i se citește pe chip în timp ce o ascultă Amelia, la fel. Însă odată ce soția sa părăsește încăperea, René se schimbă din nou; el suferă, iar forma fizică a acestei suferințe este completată de cuvintele pe care le rostește, "nu sângele tău, ci al altuia trebuie să curgă", într-o arie de un intens lirism. Când îi aruncă regelui insulta - "trădătorule!", acuzația este și teribilă și îndurerată, iar regretul de care este cuprins după ce-l înjunghie pe rege dar aude că soția sa nu i-a fost infidelă, vizibil.

Nu în ultimul rând George Petean a făcut un duet vocal extrem de reușit cu Stefano Secco, inclusiv din punct de vedere al intensității glasului, fără să se simtă vreodată că unul din ei ar avea avantajul unui timbru mai robust ca bariton, respectiv mai pregnant ca tenor, iar la finalul spectacolului compatriotul nostru a primit aplauze puternice și strigăte de bravo.

La două rânduri în spatele dirijorului Carlo Rizzi, am putut să-l urmăresc cum a acordat aceeași atenție și instrumentiștilor și orchestrei La Monnaie, încântător de expresivă chiar și în spațiul care oferă sunetului atât de puțin loc de respirație cum este fosa.

Distribuția spectacolului "Bal mascat" de Giuseppe Verdi din 15 mai 2015 a fost completată de baritonul Roberto Accurso, bașii Tijl Faveyts și Carlo Cigni, de tenorii Pierre Derhet și românul Zeno Popescu, acesta în pasagera intervenție a rolului "Judecătorul" și de excelentul cor al Teatrului La Monnaie, pregătit de Martino Faggiani. Aplauzele le-au revenit, pe bună dreptate, tuturor.


Maria Monica Bojin