Arhivă : Cronici Înapoi

O seară de mare muzică - Bruckner dirijat de Camil Marinescu la Ateneu

Publicat: vineri, 6 Martie 2015 , ora 13.35

Superbă, dificilă și solicitantă, muzica lui Anton Bruckner se cântă la noi, din păcate, extrem de rar, așa încât programarea unui opus din creația sa în stagiune devine, în sine, un adevărat eveniment, desigur amplificat în măsura în care interpretarea conferită reușește să o pună în valoare la cotele așteptate. Iar miercuri, 25 martie 2015, la Ateneu, s-a împlinit această "minune", dirijorul Camil Marinescu revenind pe podiumul "de acasă" după o absență destul de îndelungată, continuând ciclul Bruckner cu Simfonia nr.8, după ce anterior, de asemenea la pupitrul Filarmonicii bucureștene, propusese Simfonia nr.9. Este binecunoscută pasiunea sa pentru partiturile ample, complexe, cu desfășurări generoase într-o construcție greu de realizat în așa fel încât publicul să fie "prins" permanent de curgerea muzicii, Bruckner răspunzând din plin aspirațiilor artistului atras de măreția unor astfel de lucrări deosebit de ofertante, perfect pliate pe structura sa interioară, devenind, poate, (și) un pariu cu sine însuși, câștigat (și) acum cu brio.

Cu o gestică total diferită de cea unghiulară și incisivă din anii săi de început, Camil Marinescu a condus cu mișcări largi, aparent destul de restrânse ca mijloace de exprimare, dar eficiente și sugestive pentru instrumentiști, obținând o claritate impecabilă a desenului fiecărei teme, un contur precis al "întregului" în care detaliul se reliefa pregnant, dar integrat unui demers de ansamblu, în linia "mare" a monumentalei creații. Planuri sonore contrastante, bine gradate în acumulări, cu momente de crescendo-decrescendo permanent susținute de o motivație ideatică și expresivă, secvențe de o transparență abia sugerată, încărcate de poezie, poate meditativă, interiorizată, alternând cu izbucniri în forță, amplificate de alămurile mult folosite de compozitor, remarcabilă fiind însă păstrarea intensității în limitele echilibrului, niciodată în exces, având și "greutatea" încărcăturii cu amprentă filosofică și anvergura frazelor generoase, totul cu o vibrație expresivă profundă și "adevărată", într-o logică reliefată firesc și captivant, orchestra răspunzând cerințelor dirijorale cu o implicare ce trăda o reală plăcere de a se investi în "a face muzică" în cel mai frumos sens al cuvântului. Și s-a simțit în permanență faptul că dirijorul a "dus" ansamblul în lumea lui de gânduri, de trăiri, tălmăcind cu o înțelegere aparte Simfonia în care (post)romantismul specific brucknerian, puternic marcat de frământări ascunse în rigoare și sobrietate, în singurătatea unei sensibilități atât de speciale, se conturează cu o acuitate pe care dirijorul a înțeles-o cu adevărat, oferind publicului o versiune interpretativă de o densitate (aș spune) impresionantă. De multă vreme nu am mai auzit, la Filarmonică, sonorități de o asemenea calitate, o omogenitate între partizi atât de bine stăpânită, cu atacuri precise (și sincrone!), cu viori diafane, corzi grave de o bogăție apăsătoare, suflători excelenți (scăpările unora trecând în plan secund), cu scurte intervenții solistice sensibile, totul într-o desfășurare de o plasticitate și o coerență expresivă captivantă.

Chiar dacă, surprinzător, în sala Ateneului au rămas câteva locuri goale, poate pentru că melomanii (chiar și cei abonați de decenii) sunt încă reticenți în ce privește accesibilitatea muzicii lui Bruckner, poate pentru că vremea nu era prea agreabilă, cei prezenți au fost captivați de frumusețea Simfoniei nr.8 într-o versiune de referință, cea mai bună dovadă fiind... dispariția "tușitului" parcă "obligatoriu" după fiecare parte a unei lucrări, "exprimat" violent doar la finalul primei părți, "uitat" apoi, spectatorii ascultând într-o liniște ce plutea peste noi toți, așa cum se petrece doar atunci când interpreții reușesc să ne poarte în lumea lor și a compozitorului printr-o interpretare de mare clasă. Iar aplauzele prelungi au răsplătit din plin acel demers artistic realizat de orchestra Filarmonicii sub conducerea lui Camil Marinescu, un excelent dirijor regăsit, din păcate, destul de rar pe afișul stagiunilor noastre curente, dar care ne convinge, de fiecare dată, că este un muzician care... are ceva de spus și o face cu sobrietate și pasiune.

Anca Florea