Arhivă : Cronici Înapoi

Muzică europeană la Bozar

Publicat: marți, 17 Februarie 2015 , ora 15.44
Din nou în sala Henry le Bœuf a complexului Bozar din capitala Belgiei, din nou alături de Orchestra Filarmonicii din Bruxelles condusă de directorul său muzical, Michel Tabachnik. Programul din 16 februarie 2015 a propus lucrări de compozitori din Europa - centrală sau eurasiatică.

Pentru început, Uvertura de concert "Carnaval" op. 92 de Antonin Dvoűák - poate a fost o simplă coincidență, dar alegerea acestei piese m-a făcut să mă gândesc la perioada în care se află acum credincioșii catolici: miercuri, ei intră în Postul Paștelui, răstimp religios precedat de câteva zile de carnaval. Foarte sugestivă, foarte frumosă, cu totul altfel însă față de inflexiunile cehe și americane tipice lui Dvoűák, mult mai general continentală, muzica sa este aici aproape clasic-beethoveniană, și doar în secțiunea mediană a intervenit pe alocuri folclorul din Moravia și Boemia.

Contraponderea europeană a Grupului celor 5, Piotr Ilici Ceaikovski s-a îndreptat mult către sonoritățile occidentale și le-a fost "oponent" lui Rimski-Korsakov sau Borodin, dedicați construirii unei muzici rusești. Totuși Concertul op. 35 în Re major pentru vioară și orchestră al lui Ceaikovski nu este în întregime vestic; fragmentele rapide, momentele variaționale, cadențele, de exemplu, sunt puternic rapsodice, iar dacă partea a doua trimite către ariile tragice din operele lui Mozart, ea amintește, prin melancolie și aerul de baladă, de personajele cu greutate, cu experiență de viață, din înseși creațiile lirice, atât de profund rusești, semnate Ceaikovski.

Solistul acestui concert a fost Valeriy Sokolov, care în 2005, înainte să împlinească 20 de ani, câștiga Concursul Enescu, premiul pentru cea mai bună interpretare a unei lucrări de Enescu (în cazul lui, Sonata a III-a "în caracter popular românesc") și premiul Fundației Enescu. A cântat cu liniște, de fapt cu o anume demnitate, conducând fiecare motiv, dându-i un sens. A cântat cu atenție încordată, s-a pretat și ludicului. Valeriy Sokolov a mai cântat și cu bravură, cu un sunet pătrunzător, limpede și cald, fără a-și pierde niciodată capul în romantismul și virtuozitatea lui Ceaikovski.

Pentru final, un alt concert, cel scris de Béla Bártok pentru orchestră. Modern, mai puțin plăcut în sensul convențional al termenului, te face să fii curios cum va continua muzica pe care o auzi. Trebuie să o urmărești permanent pentru a o putea înțelege: Dvoűák și Ceaikovski te mai lasă și să visezi, Bártok însă te solicită minut de minut, iar secvențele cu adevărat armonioase sunt atât de puține încât întâlnirea cu ele oferă pur și simplu mici oaze de odihnă. E drept că, în același timp, Concertul pentru orchestră îți dăruiește în schimb un sentiment al interesului satisfăcut, ca și, bineînțeles, un sentiment de împlinire sonoră.

Pe tot parcursul serii de 16 februarie 2015 suflătorii, în special flautul și clarinetul, au fost foarte prezenți și foarte buni. Cu dezinvoltură și cu gesturi firești, chiar economice, cordial și totodată strict, Michel Tabachnik a condus Orchestra Filarmonicii din Bruxelles într-o varietate de stări, atitudini și imagini sonore: seriozitate, joc, concentrare, entuziasm, tenebre, patos, rigoare, ca un singur organism ale cărui părți componente funcționează la capacitate maximă.


Maria Monica Bojin