Arhivă : Cronici Înapoi

Universitatea Națională de Muzică din București - 150 de ani în slujba marii muzici

Publicat: luni, 20 Octombrie 2014 , ora 13.16

Universitatea Națională de Muzică din București marchează anul acesta un veac și jumătate de existență. Apogeul acestei sărbători marcate printr-o serie de evenimente ce a debutat duminică, 12 octombrie 2014, cu proiectul Orele Muzicii din Grădina Cismigiu a fost atins sâmbătă, 18 octombrie 2014, printr-o seară de gală la Ateneul Român. Gala s-a deschis cu două lansări de carte ce au avut loc în rotonda Ateneului, începând cu ora 18:00. Este vorba despre Odiseea muzicală 1864-2014. O istorie a Universității Naționale de Muzică din București de Antigona Rădulescu și Victor Giuleanu - un portret în documente și mărturii de Valentina Sandu-Dediu și Andreea Chiselev. Începând cu ora 19:00, Sala Mare a Ateneului s-a dovedit a fi neîncăpătoare pentru sutele de profesori, studenți, muzicieni, oameni de cultură sau simpli melomani care au venit să asculte vocile mezzo-sopranei Ruxandra Donose și a cântăreței de jazz Nadejda Trohin, acompaniate de pianiștii Sergiu Tuhuțiu, respectiv Mircea Tiberian, duoul vioară-pian format din violonistul Gabriel Croitoru și pianistul Valentin Gheorghiu, care ulterior a fost transformat în trio prin participarea violoncelistului Marin Cazacu, pianistul Viniciu Moroianu, și nu în ultimul rând spectaculosul ansamblu Violoncelissimo condus de același Marin Cazacu de la primul pupitru.

Programul a cuprins lucrări de Iannis Xenakis, Mihail Jora, George Enescu, Tiberiu Brediceanu, Gabriel Faure, Gioachino Rossini, Valentin Gheorghiu, Nikolai Rimski-Korsakov dar și adaptări jazzistice ale unor piese populare românești incluse pe albumul ,,La margine de București", album semnat de doi dintre protagoniștii serii, Mircea Tiberian și Nadejda Trohin.

Programul s-a deschis în ritmurile percuționistului Alexandru Matei, care a interpretat piesa Rebonds de Iannis Xenakis, continuând apoi cu momente muzicale de mare sensibilitate interpretativă oferite de pianistul Viniciu Moroianu. Sonata a III-a în caracter popular românesc de George Enescu a fost o adevărată încântare pentru public, într-o interpretare care a înfățișat într-un mod extrem de fidel particularitățile geniului enescian și valențele muzicii populare românești. În spiritul muzicii autohtone a continuat și mezzo-soprana Ruxandra Donose, care a readus pe scenă muzica lui Tiberiu Brediceanu, stârnind ropote de aplauze din partea publicului entuziasmat de audirerea cântecelor Du-te, dor, cu Mureșu' și Bade, pentru ochii tăi.

Una dintre surprizele foarte plăcute ale serii a fost interpretarea momentului Andante din Trioul pentru vioară, violoncel și pian de Valentin Gheorghiu, de către ansamblul compus din cel menționat împreună cu violonistul Gabriel Croitoru și violoncelistul Marin Cazacu. Un moment inedit care a relevat această latură mai puțin cunoscută a celebrului pianist român.

Finalul serii a fost spectaculos datorită ansamblului Violoncelissimo, care a reușit și acum, ca de fiecare dată, să stârnească reacții entuziasmante din partea publicului prezent. Nimic surprinzător, atunci când muzica este cântată cu plăcere și bucurie de tineri talentați și bine pregătiți.

O seară memorabilă, o sărbătoare reușită care a marcat 150 de ani de existență a celei mai importante instituții muzicale din țară, care a format numeroase generații de muzicieni și iluștri pedagogi.

Alexandru Mija