Arhivă : Cronici Înapoi
Tineri în festivalul de la Sinaia
La 23 de ani, Magor Szasz este deja absolvent al clasei de contrabas condusă de Ștefan Thomas la Universitatea Națională de Muzică din București, iar acum se perfecționează în Germania sub îndrumarea lui Dorin Marc, fiind totodată, de câteva săptămâni, prim-contrabasist al Orchestrei din Basel, în urmă câștigării unui concurs. Iar aseară a demonstrat din plin că este, cu adevărat, un talent aparte, cu o tehnică performantă, un sunet frumos și cald, atât de greu de obținut pe un instrument considerat "ingrat", dar care, și în cazul său, poate să "cânte" și să impresioneze. L-am ascultat, acompaniat de pianista Viorica Boerescu, în Sonata de Sperger (pregătită pentru competiția "Sperger" la care va participa curând) sau în Capriccio di bravura de Bottesini, compozitor de secol XIX renumit pentru creația dedicată instrumentului la care el însuși a cântat cu brio și în partituri solo, precum secțiunile din Suita în stil vechi de Fryba (stilul muzicii de epocă reliefându-se cu claritate în linia conferită în Alemanda și Giga), în Regreps de Makhoshvili, solicitantă prin scriitura complexă, rezolvată cu multă acuratețe și cu aplomb sau în la fel de moderna Bass Trip de Vasks, dificilă și spectaculoasă, demersul instrumental completându-se neașteptat, în final, printr-o melodie sentimentală îngânată vocal, în falset, pe un pizzicato discret al corzilor.
Întâmplător sau nu, a fost seară a sonorităților grave, glasul mezzosopranei Cosmina Stancu, amplu și egal în toate registrele, etalând date naturale demne de apreciat, la doar 20 de ani având și o frazare îngrijită, o tehnică sigură, încercând să confere lucrărilor selectate și elemente de expresivitate; așa cum s-a remarcat în aria de Handel sau în cea din opera Romeo și Julieta de Vaccai, recitativul încă mai trebuie adecvat stilistic, în manieră cerută de rostirea unor astfel de pagini greu de realizat cum se cuvine, un alt aspect pe care, probabil, îl va rezolva în timp, fiind diferențierea stilurilor, pentru că muzica barocă se cântă altfel decât cea puternic marcată de parfumul muzicii iberice, din care a selectat Habanera din opera Carmen de Bizet și miniaturi de Obrados sau Di Chiara, solista încercând - și în parte reușind - să reliefeze specificul spaniol, apelând și la un zâmbet cuceritor și la atitudini preluate în general din tradiția interpreților de operă. În compania pianistei Violetta Ștefănescu, studentă în anul III la aceeași universitate bucureșteană a ales și două lieduri românești din creația primelor decenii ale veacului trecut - Bade pentru ochii tăi de T. Brediceanu și În parcul Luxemburg de Bretan, cântate cu sinceritate și cu dorința de a reda atmosfera regăsită în vers și în melodia simplă și lirică, aplauzele celor aflați în sală confirmând faptul că, asemeni contrabasistului Magor Szasz, a captat atenția și a convins că "generația mileniului III" are talente deja împlinite sau care se pot afirma, peste ani, în cariere importante.