Arhivă : Cronici Înapoi

'Silvia' a revenit la Timișoara

Publicat: marți, 6 Mai 2014 , ora 11.07

După mulți ani de absență din repertoriul Operei din Timișoara, îndrăgita operetă Silvia de Kalman a văzut din nou lumina rampei, spre încântarea unui public extrem de numeros și entuziast, care a apreciat la superlativ atât derularea scenică și mișcarea în ansamblu, cât și calitatea evoluției în plan muzical.

Producția a marcat și debuturi, dar și reveniri, pentru că, spre exemplu, regizorul Gyorgy Korcsmaros, care în trecuta stagiune a repurtat un succes deosebit cu Scripcarul pe acoperiș, a lucrat acum cu parte dintre aceiași artiști ai teatrului, de această dată în roluri de cu totul altă factură din celebra operetă, colaborând cu Eva Horvath (semnatara decorurilor, de asemenea invitată din Ungaria) și Amalia Judea (cea care a schițat costumele). Concepția unitară a spectacolului se remarcă prin varietatea coloristică și croiala în general elegantă a rochiilor, prin decorul adecvat fiecărui moment în parte, trecând de la interiorul încărcat al cabaretului la spațiul aerat și de bun gust al palatului sau la surprinzătoarea stațiune balneară unde se joacă bedminton, se face conversație în ținute foarte diverse, amalgamând rochii scurte și lungi, costume de baie de la începutul veacului trecut, câteva personaje ieșind din apă cu labe și ochelari de scafandru, spre amuzamentul și surpriza tuturor. Reprezentația este punctată agreabil cu intervenții coregrafice, fie ale "fetițelor" în negru și roșu de la cabaret, fie ale grațioaselor perechi de la balul princiar, fie chiar în nelipsitul ceardaș din final, în costume cu sugestii folclorice, dansul găsindu-și astfel locul firesc în desfășurarea acțiunii, fără a-i întrerupe cursul (coregrafia Gabor Bako din Ungaria). Intriga se construiește logic, într-o mișcare cursivă, cu o succesiune fluentă a secvențelor (exceptând câteva clipe de "gol" între o intrare și alta), eroii sunt credibili, bine creionați, simpatici și expresivi, rostind proza cu naturalețe și jucând dezinvolt, replicile și poantele (cu unele actualizări) născând reacții imediate ale publicului.

Adevărul este că echipa solistică alătură tineri plini de talent, deosebit de prezentabili și charismatici, bine distribuiți, beneficiind totodată de glasuri calitative, existând deci toate "ingredientele" unei reușite de anvergură. Dacă soprana Narcisa Brumar a reapărut în rolul titular, trăind intens toate stările și sentimentele Silviei Verescu, frumoasă, temperamentală, sensibilă și pătimașă, cântând excelent o partitură solicitantă, partenerul său, tenorul Bogdan Roman (Zahariea) a debutat în Edwin, constituind o surpriză deosebit de plăcută pentru cei care, aplaudându-l până acum în roluri precum Calaf sau Don Jose, au descoperit că poate aborda și un personaj care trebuie să fie foarte mobil, care dansează sau "se joacă" în relația cu cei din jur, avantajat și de o apariție scenică de invidiat și de o voce de tenor… adevărat, cu timbru robust și acut strălucitor. Mult mai experimentat, recunoscut ca actor performant, Cristian Rudic, anterior cuceritor Edwin, a devenit, acum, în debut, Contele Boni, deosebit de ofertant, în care a știut să fie fermecător și amuzant, alături de Contesa Stassi de această dată departe de stilul tradițional al "subretei", aducând și noutatea distribuirii unei mezzosoprane în rol, Gabriela Varvari debutând cu siguranță și cochetărie, păstrând alura și atitudinea unei… contese încântătoare, vocea sa generoasă adaptându-se perfect scriiturii destul de dificile. Doi baritoni pe care i-am aplaudat adesea în roluri "de linie", au realizat acum personaje de compoziție pline de umor și vervă, Dan Patacă devenind Feri, iar Camil Mara - Prințul Leopold, subliniind și în textul vorbit replicile aluzive sau cu dublu-sens, reacționând adesea cu o spontaneitate ce real efect.

De fapt, toți interpreții au intrat în rol cu convingere și profesionalism, fiecare detaliu fiind pus la punct, asigurând astfel omogenitatea și farmecul întregului ansamblu, meritând să fie relevată și performanța Gabrielei Toader în Cecilia, impozantă și "importantă", melancolică și autoritară, dar și sinceritatea lui Mihai Prelipcian în Mișka, a lui Leonard Ivan în Arhiduce și a celor care au completat inspirat echipa (în cel mai bun sens al cuvântului). Deși s-a muncit enorm, s-au simțit excelent și au creat o atmosferă plină de poezie și exuberanță, care s-a transmis permanent în sală, publicul aplaudând și corul (pregătit de Laura Mare) în paginile ample cântate cu acuratețe și expresivitate, șocul din final având un impact cu atât mai puternic, pentru că invitații la aniversarea Ceciliei au încercat să-i cânte - (voit) teribil de fals - melodia sa preferată, spre stupefacția și apoi deliciul spectatorilor; și cu certitudine este foarte greu ca un cor care evoluează întotdeauna atât de bine să reușească să-și depășească reflexele corectitudinii și să sune… atât de rău și… credibil! Se cuvine subliniat și faptul că cei aflați pe scenă au dansat mult, uneori chiar alături de balerini, după îndelungi ore de lucru cu coregraful, asigurând un plus de cursivitate și strălucire acțiunii.

Obișnuită să "simtă" spiritul operetei, orchestra a fost din nou la înălțime, nu doar ca sonoritate, ci mai ales ca suplețe și ca manieră de a se plia pe cerințele momentelor lirice sau temperamentale, trecând de la vals la ceardaș, de la susținerea discretă a soliștilor la desfășurările ample, solicitante, sub bagheta unui dirijor recunoscut pentru experiența sa în acest gen pretențios, rezolvând "din mers" ușoarele decalaje în relația cu corul, conducând cu gesturi largi și elocvente, emoționat și fericit să fie din nou la pupitrul Operei unde s-a aflat decenii la rând.

Se poate spune că a fost o seară de neuitat, în care montarea logică și agreabilă, imaginea elegantă, artiștii tineri, frumoși, cu glasuri de mare valoare și expresivitate pe măsură, au readus muzica lui Kalman pe scena Operei din Timișoara, oraș unde nu doar melomanii fredonează cu încântare melodiile din Silvia - și nu doar pentru că eroina principală era, se spune, chiar de pe acele meleaguri bănățene…

 
Anca Florea