Arhivă : Cronici Înapoi

Berlin Counterpoint pe scena UNMB

Publicat: joi, 27 Martie 2014 , ora 12.13
Dinamism, precizie, entuziasm, eleganță - sunt primele cuvinte care îmi vin în minte gândindu-mă la concertul ce a avut loc aseară, 26 martie 2014, pe scena Studioului de Operă al Universității Naționale de Muzică din București. Protagoniști au fost muzicienii ce formează cvintetul de suflători cu pian Berlin Counterpoint, tineri muzicieni care, în cadrul primei lor apariții pe o scenă românească, au dat dovadă de o înaltă ținută artistică.

Programul propus de flautistul Aaron Dan, oboista Viola Wilmsen, clarinetistul Sacha Rattle (fiul celebrului dirijor Sir Simon Rattle), cornistul Andrej Zust, fagotista Heidi Mockert și pianista Zeynep Özsuca a fost unul de forță, bazat în primul rând pe lucrări ale secolului al XX-lea. Seara a debutat cu Sextetul în Do major pentru cvintet de suflători și pian de Francis Poulenc, o creație destul de dificilă a compozitorului francez, în care se resimte o puternică influență stravinskiană. Vastul univers sonor descris de cele trei mișcări ne-a permis să ne familiarizăm cu abilitățile fiecărui instrumentist, constatând totodată legătura puternică ce unește acest grup cameral. A urmat apoi Summer Music de Samuel Barber, lucrare a cărei atmosferă leneșă, în unele momente, și plină de viață în altele, a fost cu succes evidențiată de muzicienii care pe rând au ocupat rolul principal. Finalul primei părți a fost asigurat de Techno Parade a compozitorului contemporan Guillaume Connesson, o țesătură migăloasă pentru flaut, clarinet și pian, de aproximativ cinci minute, ce a evocat ceva din tensiunea filmelor cu spioni.

Cea de-a doua parte a concertului a fost mai 'cuminte', aducând pe scena Universității Naționale de Muzică din București lucrări relativ familiare publicului larg. Un prim exemplu a fost Cvintetul op.16 în Mi bemol major pentru pian și suflători de Ludwig van Beethoven. Spiritul tumultos al lucrării a fost potrivit întru totul dinamicii grupului, care a oferit o interpretare onestă a lucrării. Finalul programului înscris pe afiș a fost marcat de o transcripție, realizată chiar de sextetul Berlin Counterpoint, a poemului simfonic Till Eulenspiegel de Richard Strauss, o lucrare impresionantă, redată cu succes chiar și în această formulă mică.

De menționat este că dialogul cu publicul a fost asigurat de flautistul Aaron Dan, muzician născut în România, iar programul pe care muzicienii amintiți l-au prezentat la București reprezintă playlistul unui viitoare apariții discografice. Într-un final, grupul Berlin Counterpoint a reușit să contureze pentru toți cei prezenți în sală o frumoasă seară de miercuri.

Radu Mihalache