Arhivă : Cronici Înapoi

Festival de operă pentru copii la Komische Oper Berlin (I)

Publicat: vineri, 28 Februarie 2014 , ora 10.42
Nu cunosc o altă scenă lirică dintr-o mare capitală muzicală care să poată - și să dorească! -și să organizeze timp de o săptămână, un festival de operă pentru copii. Un astfel de Kinderfestival s-a desfășurat la sfârșit de februarie la Berlin, la Opera comică, o instituție muzicală emblematică pentru oraș. Aici, în perioada 19 - 23 februarie, au fost prezentate cinci spectacole destinate celor mai mici melomani. De apreciat la justă valoare faptul că toate aceste cinci titluri se regăsesc în repertoriul curent al "casei". În festival , ele au fost adunate într-o săptămână, cu spectacole seara de seară (uneori și după-amiaza, de la ora 16), ca o mândră demonstrație de forță și de performanță artistică, să recunoaștem, deloc ușor de egalat.

Festivalul de operă pentru copii organizat de Komische Oper Berlin a început cu Dragostea pentru cele trei portocale de Serghei Prokofiev. Este o producție destul de veche -premiera în iunie 1988 - dar de foarte mare succes, motiv pentru care titlul a fost reluat în această stagiune și, plasat cu mândrie în deschiderea festivalului. Sub bagheta dirijorului Mihkel Kütson, în regia lui Andreas Homoki și în scenografia lui Frank Philipp Schlößmann, fantastica poveste a prințului melancolic ce pleacă în căutarea celor trei prințese transformate în portocale și, după aventuri când dramatice, când amuzante, reușește să o salveze doar pe una dintre ele, alături de care va trăi fericit și mulțumit până la adânci bătrâneți, se desfășoară timp de două ore și 30 de minute într-un spațiu feeric, colorat, atrăgător, surprinzător și în continuă mișcare.

Tot compozitorul Serghei Prokofiev semnează și cea de a doua ofertă muzicală a festivalului, povestirea simfonică Petrică și lupul. Afișul anunță clar "concert pentru copii, începând cu vârsta de 5 ani!" cu durata de 50 de minute. Extrem de folositoare tuturor, mici și mari, sunt prezentarile ce preced spectacolele și care se desfășoară în foaierul de la primul etaj al clădirii operei. Aici, copiilor li se vorbește pe limba lor despre lucrare, despre compozitor, despre poveste… și li se oferă chei - teme muzicale sau jocuri de cuvinte - pe care să le memorizeze, să le recunoască atunci când sunt rostite pe scenă și, de ce nu, să le cânte sau să le rostească împreună cu artiștii.

Pentru acest festival, foaierul a devenit o pădure luxuriantă, cu animale uriașe - girafe, hipopotami, urși…..Efectul este impresionant. L-am simțit și eu, cu uimire și cu încântare când am participat la cele două spectacole următoare, singspiel-ul Hainele cel noi ale împăratului și opera pentru copii Ali Baba și cei 40 de hoți.

Hainele cele noi ale împăratului este o poveste interesantă și inteligentă inspirată scrierea lui Hans Christian Andersen. Muzica îi aparține compozitorului ceh Miloč Vacek (1928 - 2012). Datată 1962, partitura se înscrie pe linia tradițională a muzicii cehe conturată de Smetana și de Dvorak. Datorită posibilelor interpretări cu nuanțe sociale și politice, reprezentarea operei în limba cehă a fost interzisă. Astăzi însă, lucrarea este jucată pe toate scenele ce își doresc un repertoriu bun pentru copii. Este vorba despre un rege preocupat doar de persoana lui, în general și de hainele lui, în special. Viața la curte devine astfel o permanentă paradă a modei și toate lucrurile importante pentru țară și pentru popor sunt date uitării. Povestea pedepsește minciuna, lingușeala, orgoliul….Regelui i se vorbește despre straie noi și minunate care însă nu pot fi văzute decât de cei deștepți, niciodată de cei proști. Și pentru că nimeni nu dorește să fie luat drept prost, toți, inclusive regale pretind că "văd " noile haine. Mândru, regele apare pe scenă…..gol și doar vocile sincere ale copiilor - de pe scenă și din sală - îndrăznesc să spună adevărul.

Tema este generoasă în sugestii de adaptare scenică. Regele poartă mereu în brațe un câine de talie mică, un câine adevărat ce-și joacă rolul cu discreție dar și cu implicare, atunci cînd este nevoie. Prezența animalului dă un ton de intimidate întregului iar reacția sălii este ușor de prevăzut. Copiii din sală sunt permanent implicați într-un demers interactiv la care participă cu mare plăcere. Care mai de care cântă și dau replici deja cunoscute din introducerea la care au participat cu toții, înainte de spectacol. Pentru deconspirarea împăratului, sunt aduși pe scenă din public doi copii, un băiat și o fetiță îmbrăcați în costume și instruiți pe loc ce și când să spună. Bătălia pentru a fi ales este… pe viață și pe moarte!

Instituția face tot ce se poate ca toți cei mici să se simtă bine și în largul lor. La garderobă, li se oferă perne care, amplasate pe scaune, îi înalță cu cca. 10,12 cm. astfel încât să stea comod și să vadă bine. Artiștii își iau foarte în serios rolurile. Orchestra operei este dirijată de Uwe Sandner, regia este semnată de Lydia Steier, scenografia concepută de Benita Roth și costumele multicolore și în tăieturi șocante, imaginate de Alfred Mayerhofer. În rolul titular Carsten Sabrowski este absolut minunat și îi dau replica pe măsură cântăreții Cornelia Zink, Christoph Späth, Hans Gröning, Philipp Meierhöfer, Stephan Boving, Katarina Morfa.

Cristina Sârbu