Arhivă : Cronici Înapoi
Sub semnul sopranei Yolanda Mărculescu
Seara de 16 ianuarie a avut, la sala de concerte a Universității Naționale de Muzică din București, o semnificație aparte, derulându-se sub semnul amintirii sopranei Yolanda Mărculescu, ilustră solistă a Operei bucureștene timp de două decenii și reputat profesor la UNMB (pe atunci Conservator), din 1969 continuându-și cariera în SUA, ca pedagog emerit al Universității Wisconsin-Milwaukee, deopotrivă aplaudată în zeci de recitaluri, înregistrând numeroase discuri de o calitate elogiată în cotidiane și reviste de prestigiu. La revenirea în țară, în 1991, ca membră în juriul Concursului "Enescu", s-a revăzut cu discipola sa, soprana Georgeta Stoleriu, pe care a descoperit-o și în recital ca o personalitate deplin formată și recunoscută, dar și ca profesor la aceeași Universitate, continuând astfel linia școlii de cânt a Yolandei Mărculescu. Și nimeni nu bănuia că aceasta era măcinată de o boală teribilă, care avea să o răpună în decembrie 1992. În memoria sa, Georgeta Stoleriu a inițiat o bursă ce poartă numele Yolanda Mărculescu, decernată acum pentru a XX-a oară, acordată lui Adrian Dumitru (master, clasa prof.univ.dr. Ionel Voineag); iar fosta sa studentă, soprana Felicia Filip, care de mulți ani a "aderat" la acest demers generos, a oferit o bursă similară Ancăi Păuleț, aflată în anul II la clasa unde ea însăși s-a format cândva.
Acordarea burselor a fost precedată, ca de obicei, de un dialog pe care l-am purtat cu Georgeta Stoleriu, participând de această dată și Ileana Ursu, muzicolog care, după perioada de activitate ca redactor la Radiodifuziunea Română, s-a stabilit, în 1998, în Canada, revenind acum pentru a-și lansa volumul despre… Yolanda Mărculescu, intitulat Diva imperiului muzicii, apărut recent la Editura Muzicală. Opțiunea nu a fost deloc întâmplătoare, pentru că autoarea a studiat canto, încă din anii de liceu, chiar cu d-na Stoleriu, așa încât, cunoscând bine tehnica și metoda "școlii Yolanda Mărculescu", s-a întors "la rădăcini", investigând documente din arhiva acesteia (inclusiv un jurnal personal), ascultând înregistrarea tuturor recitalurilor sale, realizând chiar analize comparate și paralele cu soprane vestite precum Joan Sutherland sau Beverly Sils cu care muziciana noastră a fost adesea asemănată, ba chiar preferată de analiștii vremii. Și astfel a scris 451 de pagini, la care se adaugă anexele ce cuprind întreaga activitate artistică a protagonistei, lista înregistrărilor la radio și pe disc, bursele ce-i poartă numele (acordate din 1995), activitatea sa științifică în Europa și în SUA, detalii despre Festivalul Internațional de Lied pe care l-a creat la Milwaukee în 1981, spectacole pe care le-a regizat în cadrul Universității americane, premii, titluri onorifice etc., desigur o bogată bibliografie, dar și un "glosar de termeni muzicali", precum și aproape 100 de fotografii ale Yolandei Mărculescu și apoi ale Georgetei Stoleriu, cea care s-a dedicat permanent omagierii Doamnei sale. Iar volumul a apărut după 20 de ani de eforturi și căutări…
Programul muzical a cuprins, în deschidere, arii din operele Gianni Schicchi de Puccini și Puritanii de Bellini interpretate de Ana-Maria Hangu (anul IV, clasa prof.univ. Georgeta Stoleriu), deținătoarea bursei acordate, anul trecut, de Felicia Filip, convingând acum că glasul său amplu, calitativ, este dublat de o tehnică deja sigură și o expresivitate remarcabilă; la pian a acompaniat Inna Oncescu. A urmat apoi recitalul oferit de către Georgeta Stoleriu în compania pianistei Verona Maier, soprana alegând miniaturi preferate de Yolanda Mărculescu - secvențe din Spitalul amorului de A. Pann/Brăiloiu, două lieduri de Enescu din ciclul pe versuri de Clement Marot, un altul de Jora, precum și pagini din muzica franceză, deosebit de îndrăgită de artista evocată, semnate de Faure, Chausson, Satie, interpretate cu finețe și eleganță, cu umor și sensibilitate de muzicienele mult aplaudate de public. Iar în final, Georgeta Stoleriu, Verona Maier și Anca Iarosevici (viola da gamba) au tălmăcit cu har o superbă suită medievală de Alfonso XL Sabio, apelând și la percuție diversă și la lăută, însoțind vocea uimitor de proaspătă, luminoasă și caldă a sopranei.
Partea a doua a întâlnirii a fost rezervată comentării volumului scris de Ileana Ursu, despre care au vorbit, risipind elogii, Viorel Cosma, Luminița Constantinescu, Valentina Sandu-Dediu, Cristina Sârbu, Octavian-Lazăr Cosma, pentru ca Georgeta Stoleriu să o aducă în fața noastră pe Liane Georgescu, cea care, în 1968, aflându-se la vamă în momentul în care Yolanda Mărculescu, soțul său și mama acestuia urmau să treacă granița pentru a pleca definitiv din țară, a reușit să-l convingă pe vameș că trebuie să trateze cu respectul cuvenit o personalitate a scenei noastre; emoționată, doamna a evocat acea întâmplare, dar și revederea cu Yolanda Mărculescu în 1991, închizând astfel "cercul", permițându-ne să o cunoaștem pe cea care a avut curajul să sară în ajutorul unei artiste pe care o admira cu deosebire, episod povestit pe larg și în volum.
La un pahar de șampanie s-au dat autografe, s-au depănat (alte) amintiri, s-au comentat - din nou la superlativ - și interpretarea superbă a creațiilor muzicale în recital și generozitatea cu care Georgeta Stoleriu acordă bursa ajunsă la ediția XX, "secondată" de Felicia Filip și apariția volumului după două decenii de strădanie. Totul într-o seară frumoasă, guvernată de spiritul Yolandei Mărculescu…