Arhivă : Cronici Înapoi

Jurnal de festival (II)

Publicat: joi, 14 Noiembrie 2013 , ora 9.02

Duminică, 10 noiembrie 2013

Baiadera

Opera Națională București a ales să intre în festivalul Viața e frumoasă cu baletul Baiadera. Un spectacol de stagiune înnobilat puțin cu câteva debuturi. Istoria muzicii recunoaște Baiadera ca pe unul dintre baletele ce trebuie să figureze în repertoriul marilor teatre lirice, care dispun de un consistent și performant corp de balet. Premiera mondială a avut loc la Teatrul Mare Imperial de la Sankt Petersburg (februarie 1877), în interpretarea trupei Baletelor Imperiale, iar coregrafia originală a fost concepută de Marius Petipa, pe atunci Premier maître de Ballet al ansamblului. Muzica este creația lui Ludwig Minkus, principalul colaborator al lui Petipa și compozitor oficial al Baletelor Teatrelor Imperiale. Din păcate, această poziție oficială nu sporește în niciun fel calitatea mediocră a muzicii care este, de fapt, doar un suport oarecare pentru o poveste tragică de dragoste. Acțiunea oferă totuși scenei avantajele că se desfășoară într-un cadru exotic, luxuriant, că folosește costume colorate și somptuoase și că antrenează în scenă zeci de dansatori în impresionate momente de ansamblu ce au loc în palate și temple indiene de poveste.

In actuala montare de la București, Mihai Babușka semnează regia și adaptarea coregrafică (după Marius Petipa) în scenografia Adrianei Urmuzescu. Coregraful a optat pentru versiunea scurtată a baletului renunțând la ultimul act, Apoteoza. Motivele sunt probabil aceleași care au determinat și alte teatre să facă această tăietură - lungimea spectacolului, fastul unei ceremonii nupțiale, necesarul de tehnică de scenă care să permită iluzia unei furtuni devastatoare ce dărâmă templul, și totul "la vedere". Din păcate, această amputată alterează echilibrul întregului, astfel încât, la căderea cortinei, pentru câteva secunde, publicul se întreabă dezorientat dacă reprezentația s-a terminat sau mai urmează o nouă pauză.

Spectacolul pe care l-am urmărit duminică, 10 noiembrie fost cu totul lipsit de fiorul sărbătoresc și de strălucirea necesare unei seri de festival; dansat corect dar fără implicare, o evoluție simplă, de serviciu și… nimic mai mult. Bagheta dirijorului Iurie Florea s-a dovedit, în multe momente, cu totul străină dansatorilor, pe care a reușit chiar, în scene de ansamblu, să ii desincronizeze prin tempii prea rapizi pe care i-a impus. Frumoase, momentele instrumentale solo.

L-am aplaudat sincer pe Robert Enache pentru debutul său in Solor. Cu fizic și ținută scenică plăcute și elegante, cu salturi acrobatice grațioase, înalte și sigure, Robert Enache a întrupat un frumos și mai ales credibil prinț indian, demonstrând din nou, că este un dansator de certă calitate.

L-am apludat cu mare entuziasm pe japonezul Yoshida Shuhei, debutant și el în rolul Fachirului, pentru implicarea sa, trăirile convingătoare, jocul abil și mai ales disponibilitățile tehnice spectaculoase.

Distribuția spectacolului s-a completat cu Oana Popescu Babușka (Nikia),Mihaela Soare (Gamzatti),Tiberiu Almosnino (Brahmanul), Bogdan Plopeanu (Idolul de Bronz), Mihai Babușka (Rajahul), Virgil Ciocoiu (Prietenul lui Solor),Georgiana Stroe (Slujnica ), Rin Okuno,Sena Hidaka (D'Jampé), Akane Ichii, Maki Shirase,Megumi Koshi, Diana Tudor (Patru baiadere mici), Camelia Soare, Raul Oprea (Solo Tobe), Marina Minoiu, Bianca Stoicheciu,Sena Hidaka, Rin Okuno, David Mannara, Shohei Horiuchi/debut (Pas D'Action),Rin Okuno,Sena Hidaka, Lorena Negrea/debut (Trei umbre)


Marți, 12 noiembrie 2013

Mozart Steps

Un spectacol de teatru coregrafic de GIGI CĂCIULEANU
SCENOGRAFIE ȘI LIGHT DESIGN: Gigi Căciuleanu;
ASISTENT COREGRAFIE: Adriana Bârză;
ASISTENT SCENOGRAFIE: Alin Gavrilă;
CU: Veronica Arizancu, Florin Coșuleț, Ali Deac, Diana Fufezan, Raluca Iani, Adrian Matioc, Adrian Neacșu, Cătălin Pătru, Daniel Plier, Iulia Maria Popa, Vlad Robaș, Marius Turdeanu, Ema Vețean, Liviu Vlad, Anca Pitaru;
STUDENȚII: Vlad Bacalu, Anton Balint, Cristina Blaga, Paul Bondane, Iulia Popa, Tudor Răileanu, Maria Soilică, Cristi Timbuș, Maria Tomoiagă, Ana-Maria Vereș

Am admirat întotdeauna calitățile de lider ale lui Gigi Căciuleanu, felul în care reușește să îi convingă pe cei cu care lucrează că fiecare gest "rostit" pe scenă trebuie să aibă încărcătura, dăruirea, disperarea, forța unei ultime clipe de viață. De aici tensiunea incredibilă a spectacolelor sale, dăruirea ( parcă!) până la sacrificiu a interpreților care îl ascultă și îl urmează orbește, cu supunere de sclavi. Fiecare dă tot ce poate, uneori chiar mai mult decât poate. Cred că visul fiecărui actor tânăr este de a se întâlni, măcar o dată în viață, cu coregraful Gigi Căciuleanu. Toți cei care au reușit să lucreze cu maestrul, sunt de acord că a fost o experiență unică, ce i-a marcat puternic.

Coregraful și dansatorul Gigi Căciuleanu optează deseori pentru producții tematice - unul dintre cele mai recente exemple este spectacolul D' ale noastre inspirat din Caragiale. In cariera sa, Gigi Căciuleanu a ales de multe ori să lucreze și cu actori. Iată cum își caracterizează artistul demersul : "Atunci când sunt întrebat ce gen de dans practic, răspund că fac teatru coregrafic. Este o formă de teatru care folosește limbajul dansului și care utilizează mijloace de construcție coregrafică". Și care nu trebuie confundat cu teatrul-dans, adaugam noi.

Mozart Steps este un spectacol de teatru coregrafic creat pentru Teatrul Național din Sibiu. Interpreții sunt actori de la secțiile română și germană ale teatrului și studenți de la Secția de Actorie a Universității "Lucian Blaga" din Sibiu. "Pentru asta mi-am propus, ca primă etapă de lucru, să-i metamorfozez pe cei cu care voi lucra, și care nu sunt dansatori de meserie, încercând să-i preschimb din Actori în DansActori. Îmi propun nu numai să-i pun în scenă ci, mai degrabă, să-i coregrafiez, să-i fac să danseze. În sensul cel mai frumos al cuvântului," a declarat Gigi Căciuleanu. A ales acum pentru dansactorii săi muzica lui Wolfgang Amadeus Mozart în prelucrarea originală și spectaculoasă a doi muzicieni, Hugues Curzon și Ahmed al Maghreby. Nu este prima oară când apelează la Mozart, să ne amintim doar de spectacolul cu Recviemul realizat cu ani în urmă la Constanța, împreună cu artiștii din trupa "Oleg Danowski".

Muzica lui Mozart a cunoscut, în timp, prelucrări nenumărate, unele mai reușite altele cu totul sterile ( în ciuda materialului genial luat ca punct de pornire). Versiunea Curzon/ al Maghreby face parte, cu siguranță din prima categorie. Respectul față de partitura originală este absolut iar intervențiile pe text le-aș putea compara cu un văl-operă-de artă în culori, ritmuri și sonorități fabuloase care nu numai că respectă frumusețea pe care o acoperă dar îi și potențează expresivitatea.

Mozart în Egipt este un proiect internațional inițiat de doi muzicieni care și-au propus să realizeze o fuziune între creația mozartiană si sonoritățile, ritmurile și instrumentele proprii muzicii egiptene. Au apărut până acum două albune cu acest titlu: Mozart în Egipt 1( 1997) și 2 ( 2005). Succesul a fost deosebit. In 1998 apare un alt disc intitulat Mozart Egipteanul pentru realizarea căruia echipa de doi s-a existins la trei prin cooptarea muzicianului algerian Nasredine Dalil. Muzica lui Mozart este din nou bogat, inspirat și original invăluită de ritmuri și sonorități orientale. Această înregistrare s-a bucurat de un success uriaș de public, s-a vândut în peste 500.000 de exemplare și a fost distins cu două discuri de aur.

Vorbesc atît de mult despre muzică pentru a sublinia și evidenția extraordinarul suport sonor pe care Gigi Căciuleanu l-a ales pentru ultima sa producție de teatru coregrafic. Aș îndrăzni să afirm chiar, că muzica salvează spectacolul care, după părerea mea, în ciuda eforturilor vizibile ale interpreților, eforturi pe care le apreciez și le aplaud la reala lor valoare, rămâne totuși un exercițiu de școală fără prea mari pretenții de mesaj sau estetică. Coregrafia nu are legături profunde cu muzica, ea s-ar fi putut desfășura pe orice alt suport sonor. Numai așa îmi explic de ce, de nenumărate ori, am simțit nevoia să inchd ochii și să mă bucur "doar" de ceea ce austriacul Mozart, francezul Hugues Curzon și egipteanul Ahmed al Maghreby au reușit să realizeze împreună.

Cristina Sârbu