Arhivă : Cronici Înapoi

Academia de muzică Sighișoara a împlinit 20 de ani

Publicat: vineri, 2 August 2013 , ora 13.50

Ne-am obișnuit, de multă vreme, ca în prima zi de august, la Sighișoara să debuteze Academia de muzică, fondată și condusă de experimentatul violonist Alexandru Gavrilovici, stabilit de o viață în Țara cantoanelor, dar legat prin mii de fire de locurile "de acasă", de foștii colegi sau de cei cu care continuă să colaboreze în străinătate, mare parte activând tot în acea țară. Și tocmai de aceea, Festivalul, susținut financiar mai ales de firme elvețiene, se deschide chiar de Ziua Elveției, în 1 august. De asemenea, a devenit o obișnuință ca evenimentul să fie onorat de prezența Ambasadorului Jean-Hubert Lebel, aniversând astfel Ziua Națională în cetatea medievală, alături de muzicieni, invitați și oficialități. Ajunsă la ediția XX, Academia a beneficiat, pentru prima oară, și de prezența ministrului Culturii, Daniel Barbu participând și la dialogul privind evoluția și relația de colaborare în perspectiva edițiilor viitoare, asistând și la "preludiul" manifestărilor muzicale - micro-recitalul de corn alpin susținut de Christian Holenstein, care a adus special acel instrument ce seamănă, cumva, cu buciumul nostru -, pentru ca în eleganta sală a Primăriei, rostind o scurtă alocuțiunie, asemeni primarului Ioan-Dorin Dăneșan și Ambasadorului Lebel, să urmărească, împreună cu publicul extrem de numeros, un program cu multiple semnificații; aflat în sală, compozitorul Roland Moser a dorit să ne ofere o surpriză, propunând o adaptare pentru pian, vioară și violoncel a psalmului de secol XIX care, cândva, a devenit Imnul Elveției, cântându-se apoi, din creația sa, și o piesă pentru violoncel solo, concepută doar cu "sunete naturale" (după cum a precizat solista, Katharina Gohl-Moser, soția autorului), sugerând, printr-o frumoasă coincidență, tot sonoritatea de bucium-corn alpin, pentru ca apoi violonistul Alexandru Gavrilovici și pianistul Viniciu Moroianu să se regăsească într-un Adagio scris de R. Moser într-o manieră cu trimiteri la muzica de epocă, apelând la "module" care se îngână și se completează în dialogul simplu, sensibil, uneori cu o ritmică percutantă. Dar cei doi interpreți au abordat deopotrivă Sonata nr. 2 op. 19 de Constantin Silvestri, onorând astfel, printr-o partitură deosebit de interesantă dar prea puțin inclusă în recitalurile curente, și centenarul nașterii ilustrului muzician, dar și prezența creației noastre într-un festival româno-elvețian.

Schimbând total atmosfera și… conținutul, după pauză, Viniciu Moroianu a încântat și chiar impresionat în cele 33 de Variațiuni de Beethoven pe o temă de Diabelli, lucrare amplă, dificilă și solicitantă, realizată într-o construcție perfect echilibrată, logică, subliniind fără ostentație dar pregnant planurile sonore contrastante, trecând de la velocitatea paginilor de anvergură la discreția și finețea celor delicate și poate introspective, aducând și aspecte interpretative surprinzătoare și… cuceritoare, precum pedala prelungă ce a creat o "suspendare în timp" de un efect tulburător, expresivitatea guvernând permanent, pe lângă tehnica performantă, întreaga desfășurare captivantă chiar și pentru cei mai puțin familiarizați cu asemenea opusuri de mare elevație; și cea mai bună dovadă în acest sens a fost concentrarea și liniștea care a "plutit" în sală, mai bine de o oră, până și tusea (enervantă) a unora încetând brusc… La final, aplauze în picioare, ovații entuziaste, răsplătite cu două bisuri superbe, printre care și o lucrare wagneriană de tinerețe, departe de ceea ce a devenit ulterior stilul inconfundabil al creatorului de la Bayreuth, amintind mai curând de spiritul schumannian. Cu siguranță, pianistul ar mai fi cântat, iar noi am mai fi ascultat cu reală plăcere alte și alte opusuri în tălmăcirea sa…

O deschidere de bun augur, în prezența unor oficialități de marcă (venite, ca niciodată, din tot județul), dar și a muzicienilor care, în zilele următoare, au fost și profesori și soliști, alături de discipoli din toate colțurile Europei, reuniți, ca de obicei, în marea familie a Academiei care, la 20 de ani, a "crescut" uimitor dar este parcă… mai tânără ca niciodată, asemeni tuturor celor care au creat-o și o duc mai departe, cu pasiune și entuziasm.

Anca Florea