Arhivă : Cronici Înapoi

'Povestea soldatului' pe scena teatrului Odeon

Publicat: marți, 16 Iulie 2013 , ora 14.09
Îmi este din ce în ce mai clar că, în ultimii destul de mulți ani, teatrul Odeon din București este o scenă îndrăzneață, curioasă și în permanentă mișcare/căutare de noutăți de cea mai bună calitate. Ultima surpriză (11 iulie, închiderea stagiunii în curs) oferită de instituția condusă de foarte buna actriță Dorina Lazăr și de la fel de bunul manager Dorina Lazăr, este un... concert cameral în care o formație numită Silvestri Ensemble alcătuită din Monica Bălășoiu - vioară, Daniel Dumitrana - contrabas, Andrei Theodoru - clarinet, Ionuț Mardare - fagot, Oleg Raileanu trompetă, Alexandru Moraru - trombon și Sorin Rotaru - percuție, sub conducerea dirijorului Tiberiu Soare a interpretat Povestea soldatului de Igor Strawinsky (1882-1971). Lucrarea este optimală pentru o scenă mică de teatru. Strawinsky a scris o partitură "menită a fi citită, cântată și dansată" de trei actori (soldatul, dracul și naratorul), unul sau mai mulți dansatori (sigur prințesa) și un ansamblu format din șapte instrumentiști. Unii comentatori vorbesc chiar de o mică operă-balet cu atmosferă împrumutată din circul ambulant (să ne amintim experiența Petrușka) și din care nu lipsesc ecourile de jazz, în care se succed tablouri scurte, unele inspirate din dansurile la modă ale timpului, ca tango-ul sau ragtime-ul.

Premiera a avut loc la 28 septembrie 1918, la Teatrul Municipal din Lausanne sub direcția lui Ernest Ansermet. Realizatorii spectacolului s-au gândit încă de la primele demersuri la un spectacol care să poată fi ușor purtat în turneu prin Elveția și… muzică, decor, costum, mișcare… totul a fost gândit în acest sens.

Strawinsky creează Povestea soldatului după marile sale experiențe și succese din perioada de apogeu a Baletelor ruse la Paris - Pasărea de foc 1910, Petrușka 1911 și Ritualul primăverii (Sacre) 1913. Mai scrisese încă o operă mică, interesantă, dar mai puțin șocant-novatoare - Vulpea, în 1915. Acum, compozitorul se află într-o perioadă mai puțin fericită: este sărac și decăzut de pe piedestal din cauza Revoluției Ruse. Tot de domeniul trecutului erau și succesul și oportunitățile oferite de Baletele Ruse. Strawinsky scrie atunci o poveste cu morală, concepând muzica menită a o îmbrăca și susține, într-un stil nou, redus la esență în melodie, armonie și ritm și cu un minim de instrumente, într-o alăturare șocantă, dar ideală pentru mesaj: clarinet, fagot, trompetă, trombon, vioară, contrabas și percuție. Subiectul este inspirat din folclorul rus. Ferdinand Ramuz a preluat-o și transformat povestea într-o parabolă în care sunt denunțate falsa fericire și falsa putere, pe care le aduc bani, opunându-le forța artelor, reprezentată printr-o vioară, care oferă cu adevărat fericirea, dar numai în cazul în care nu îți dorești mai mult decât ai primit. Iar dacă îți dorești, pierzi totul.

Am insistat asupra lucrării pentru a aprecia la justă valoare concertul de la Odeon. O lucrare potrivită ca mesaj, spectaculoasă și strălucitoare în sonoritate, o partitură ce oferă tuturor interpreților prilejul de a-și demonstra calitățile și abilitățile expresive. Am plecat de la concert purtând încă multe ore în ureche fantastica paletă de culori ale vocii Dorinei Lazăr. Dată fiind opțiunea ansamblului, Dorina Lazăr a fost obligată să fie… trei într-unul, pe rând, soldat, drac și narator și a făcut-o în mod magistral. O demonstrație de zi de sărbătoate a (aproape) tot ce un actor poate face cu vocea lui. Și asta într-o lucrare muzicală, în care el, actorul, se integrează în ansamblul instrumental de la care preia, după caz, culoarea unui instrument sau atmosfera unei melodii, se pliază unei armonii și mai ales… vorbește în/după măsura neiertătoare în pagini în care ritmurile complicate și metrul schimbător fac viața grea tuturor.

Fiecărui membru al Silvestri Ensemble i s-a cerut să fie atât parte componentă a întregului, cât și solist virtuoz. Bagheta sigură a dirijorului Tiberiu Soare i-a condus pe toți într-o partitură ale cărei dificultăți le cunosc doar cei care au fost activ implicați. La urechile publicului a ajuns doar focul de artificii al unei compoziții, în care vorba și sunetul stau comod alături, iar valurile de muzică se succed în chei sufletești, diverse cu culorile, personajele, zborul și aparentele naivități/stângăcii unei picturi de Chagal. La sfârșit de spectacol, aplaudând, mi-am pus o singură întrebare: dacă tot suntem într-o sală de teatru, de ce partitura lui Strawinsky nu a fost pe deplin valorificată și prin datele sale teatrale - personaje, dansatori… Așteptăm răspuns în stagiunea viitoare, când Povestea soldatului va fi inclusă în repertoriu și poate…


Cristina Sârbu