Arhivă : Cronici Înapoi

'Scripcarul pe acoperiș' la Timișoara

Publicat: miercuri, 24 Aprilie 2013 , ora 10.52

La început de mileniu, când reputatul tenor Corneliu Murgu a preluat conducerea Operei din Timișoara, orașul său natal, și-a propus să readucă pe afișul teatrului și operete celebre, mult gustate de public dar aproape absente din repertoriu la acea dată. În condițiile în care doar la București există un teatru de gen de sine stătător, o asemenea diversificare devine firească în alte colțuri de țară, unde teatrul liric trebuie să acopere o paletă variată de genuri. Ulterior a dorit să facă un nou pas, readucând pe scenă un îndrăgit musical - My Fair Lady -, iar acum, concretizând o idee ce datează de câțiva ani, a oferit melomanilor o altă partitură celebră - Scripcarul pe acoperiș de Bock (după Shalom Aleichem) -, cunoscută de mulți din filmul omonim care, la vremea lui, "a făcut istorie". Între cele două lucrări este, totuși, o deosebire substanțială, pentru că în prima, proza alternează cu arii sau coruri "tradiționale", iar personajele evoluează pe coordonate mai apropiate operetei, în interioare elegante și costume "din lumea bună", în timp ce cea de a doua aduce o altă lume, cu obiceiuri și tradiții specifice, cu oameni simpli care suferă și se bucură în comunitatea unui sat parcă uitat, la început de veac XX, iar maniera de cânt și de comportament nu are nimic în comun cu opera sau opereta.

Aspecte ce se cer reliefate, pentru că premiera la care am asistat a uimit și prin faptul că toți interpreții erau… apreciați soliști de operă, pe care i-am aplaudat în Tosca sau Turandot sau Bărbierul din Sevilla sau Carmen, reușind, de această dată, să cânte… cu totul altfel, perfect adaptat stilului cerut de muzica lui Bock, inspirată de melodiile și dansurile evreiești, fără acute sau "rulade" spectaculoase, dar cu o profundă încărcătură umană. De asemenea, textul vorbit - foarte extins - s-a încadrat în firescul dialogului sau, în cazul eroului central - Tevie - în monologul amplu și nuanțat realizat cu inteligență și mult talent de… baritonul Cristian Rudic, fin muzician și interpret în cel mai adecvat sens al cuvântului, cu un umor și o sensibilitate pe care le pune în valoare cu subtilitate. Și ar merita (măcar) menționați toți soliștii, impecabili în rol, trăind cu intensitate și dând viață adevărată personajelor, fie că este vorba despre excelentele mezzosoprane Ramona Zaharia (Tzietel) și Gabriela Varvari (Hodel), aducând prospețime și spontaneitate fetelor ajunse la vârsta căsătoriei, asemeni sopranelor Narcisa Brumar (Hava) și Nicoleta Colceiar (Shpintze), incredibil de convingător fiind baritonul Bogdan Zahariea (Motel) pe care, sincer, nu mi l-aș fi imaginat atât de expresiv și convingător ca actor; dar și baritonii Dan Patacă (Lazăr) și Camil Mara (Rabi) au jucat cu umor și dezinvoltură, la fel și basul Octavian Vlaicu (Perchik) sau, în roluri de culoare, soprana Nina Zaharescu (Yente), Diana Zaharia (Bunica din vis) sau Mariana Șarba (Fruma), alături de actrița Alina Ilea (în Golde), întreaga distribuție dovedindu-se extrem de omogenă, într-un spectacol de echipă, dificil și solicitant, în care și coriștii devin prototipuri bine conturate, cântând cu patos, dansând cu o explozie de entuziasm decupată parcă din realitatea acelei lumii (maestru de cor Laura Mare), balerinii (în coregrafia perfect adaptată imaginată de Carmen Cojocaru) integrându-se în tot acest "întreg" care, până la urmă, recompune o frântură de viață.

Șansa a fost invitarea regizorului Gyorgy Korcsmaros (din Ungaria), cel care anterior pusese în scenă lucrarea la Oradea, producție de asemenea unanim apreciată, dar susținută de actori, beneficiind acum și de glasurile frumoase și bine conduse ale soliștilor și corului "de operă", pe care a știut să-i îndrume cu inteligență, pas cu pas, mișcare cu mișcare, rezultatul fiind impresionant. Și nu doar pentru că fiecare în parte este convingător și firesc sau pentru că relațiile între ei sunt de o naturalețe dezarmantă, ci mai ales pentru că se creează "acea" atmosferă încărcată de amărăciune, umor și acceptare a sorții, cu mici bucurii, cu mari drame sufletești, revolte și resemnări, finalul aducând lacrimi în ochii celor din sală, fără artificii, fără sublinieri - pur și simplu prin plecarea tăcută a celor din sat, pășind încet pe dâmbul din spatele casei pe care familia lui Tevie o părăsește cu greu, cărând un geamantan sau o boccea, îndreptându-se către locuri neștiute - simplu, tulburător și, din nou, adevărat ca viața. Iar peste tot și toate, Scipcarul (violonistul-concert-maestru Ovidiu Rusu) cântă mereu aceeași melodie tristă, nostalgic și singuratic - pe acoperiș și, pe ultimele acorduri, la rampă, urmându-i apoi pe cei care pleacă spre niciunde…

Montarea a beneficiat și de scenografia sugestivă și plastică semnată de Dragoș Buhagiar, un element de noutate la Operă fiind turnanta, asigurând schimbarea rapidă a cadrelor și deci un plus de fluență a acțiunii care curge dens, alert, cu planuri și stări contrastante, într-o structură artistică unitară și "controlată" în orice clipă. Dovadă elocventă a faptului că spontaneitatea și naturalețea pe scenă sunt, de fapt, rezultatul sutelor de ore de repetiții, de studiu, de efort pentru abordarea unor teritorii inedite, pentru a intra în lumea personajelor întrupate.

Acea atmosferă inconfundabilă s-a împlinit și prin colaborarea cu o orchestră restrânsă (concert-maestru Corina Murgu), în care totul a sunat (de asemenea) impecabil, cu intervenții instrumentale de mare frumusețe, ansamblul ridicându-se și în acea seară la cotele performante dintotdeauna, fie și într-o scriitură cu totul aparte. Un aport esențial a avut experimentatul dirijor Peter Oschanitzky, revenit la pupitrul teatrului după multă vreme, dar la fel de ferm și eficient cum îl știam, coordonând cu gesturi precise întreg ansamblul, într-un spectacol de referință aplaudat minute în șir de o sală arhiplină, impresionată și entuziasmată, (re)descoperind o creație cuceritoare, chiar dacă la ieșire aveam lacrimi în ochi.

Iată că includerea în repertoriu a Scripcarului pe acoperiș s-a dovedit inspirată, o provocare și deopotrivă un eveniment al stagiunii (și nu numai), artiștii Operei, deși marcați de oboseala repetițiilor duble și a efortului cerut de mișcarea permanentă în scenă și de proza complexă combinată cu cântul, cu treceri rapide în registrul expresiv, a fost răsplătit din plin de sentimentul reușitei depline. Iar după câteva zile de "respiro", se vor întoarce la cabine, pregătind opere de anvergură care le vor aduce, cu siguranță, alte satisfacții, dar… cu totul altfel.

Anca Florea