Arhivă : Cronici Înapoi

Noutăți din Vancouver: pianistul Bogdan Dulu și formația NOVO

Publicat: marți, 19 Martie 2013 , ora 12.22
Sunt convinsă că melomanii români își amintesc de copilul virtuoz Bogdan Dulu, care după numai cinci ani de studiu al pianului a reușit să debuteze, la vârsta de 12 ani, ca solist într-un concert cu Orchestra Filarmonicii din Ploiești. De asemenea despre adolescentul și studentul la Universitatea de Muzică din București - la clasele profesorilor Ana Pitiș și Sandu Sandrin - care a început să câștige competiții naționale și internaționale importante, începând cu Concursul de pian Lory Walfish în 2001 și continuând cu Premiul Yamaha în 2005, cu Premiul al doilea la Concursul Liszt- Bartok de la Sofia în 2006, cu Premiul al doilea și Premiul Special la Concursul Internațional de pian William Garrison din Baltimore în 2007 și cu Premiul I la Concursul Internațional de pian de la Seattle în 2011.

Acest răsfățat al Societății Române de Radio, instituție care i-a recunoscut imediat valoarea și l-a promovat prin concerte și înregistrări în studiourile sale - și aici se cuvine menționat meritul deosebit al regretatei realizatoare de radio Rodica Sava - prin urmare Bogdan Dulu este în prezent doctorand la Universitatea British Columbia din Vancouver, la clasa profesoarei Jane Coop: una dintre cele mai mari pianiste și profesoare pe care le-a dat Canada. Pe lângă partea de pregătire în vederea obținerii titlului de doctorand, Bogdan Dulu este asistent universitar în cadrul Universității British Columbia din Vancouver și concertează, neobosit, în Canada și Statele Unite participând, totodată, la competiții de pian importante. Spre exemplu, numai anul trecut a fost semi-finalist la două asemenea competiții: cea de-a 24-a ediție a Competiției Internaționale pentru pian de la New Orleans și Concursul Concert Artists Guild Victor Elmaleh de la New York.

În seara de 8 martie, anul curent - seară dedicată Zilei Femeii -, am avut plăcerea de a-l audia din nou pe Bogdan Dulu la Alliance Française, în Vancouver, într-un recital cu formația locala NOVO alcatuită din flautista Laura Vanek și violoncelista Marina Hasselberg. Cei trei tineri au interpretat cu prospețime și măiestrie un program cameral atractiv, format în mare parte din lucrări semnate de prolificul compozitor ceh din prima parte a secolului XX, Bohuslav Martinù, respectiv Sonata pentru flaut și pian din 1956, Variațiunile pe un cântec popular slovak pentru violoncel și pian din 1959, fragmente din Suita de miniaturi pentru violoncel și pian din 1931 și Trio-ul pentru flaut, violoncel și pian din 1944.

În Sonata pentru Flaut si pian de Martinù, ce este o fuziune de elemente neoclasice și neo-romantice împănate cu unele armonii disonante, moderne, capacitatea flautistei Laura Vanek și a pianistului Bogdan Dulu de a-i sublinia varietatea expresivă - de la tonul jucăuș la poza romantică și la contemplarea de tip impresionist - s-a făcut din plin remarcată. Pe lângă frumusețea tonului și a frazarii flautului, s-a putut observa plasticitatea deosebita a tușeului pianistic trecând de la sonorități abia marcate la sonorități viguroase de tip romantic precum și la momente contemplative de culoare impresionistă. De asemeni, dialogul cameral, perfect pus la punct, s-a făcut remarcat și în Variatiunile pe un cântec popular slovac - intensitatea expresiei lirice redate de violoncelista Marina Hasselberg și patosul cu care cei doi interpreți au redat tema principală, trimițându-ne cu gândul la bocetul românesc. Intensitatea finalului nu a lăsat nici un dubiu asupra faptului că fantezia cu care Bogdan Dulu a redat varietatea scriiturii pianistice și intensitatea finalului este aceea a unui pianist concertist matur și rafinat.

Trecând peste fragmentele din încântătoarea dar nu neaparat profunda Suită de miniaturi pentru violoncel și pian, se cuvine subliniat umorul și fantezia expresivă cu care flautista Laura Vanek, violoncelista Marina Hasselberg și pianistul Bogdan Dulu au redat intenția compozitorului de a parodia stilul de operă din ultima piesă a recitalului: Trio-ul pentru flaut, violoncel și pian de Martinù. Printr-o coordonare perfectă - deși anterior colaboraseră numai de două ori - cei trei interpreți și-au încântat auditoriul prin ușurința cu care au trecut de la tonul glumeț la cel serios, de la afirmații strălucitoare și voit superficiale la afirmații lirice intense, concluzionate printr-o poză emfatică, de tip rossinian.

Am lăsat în mod intenționat, la urmă, Piesa pentru flaut, violoncel și pian de compozitorul canadian contemporan Michael Conway Baker - o piesă caracte- ristică pentru stilul liric expresiv, îmbogățit cu elemente neoclasice și neo-romantice, al acestui compozitor consacrat - precum și lucrarea Carillon Nocturne nr. 7 din culegerea Pièces Imprompus op. 18 de George Enescu- adevarata nestemată a acestei seri muzicale, ce a fost îndelung aplaudată de public. După cum a subliniat Bogdan Dulu în scurta sa prezentare, Enescu cel vizionar a anticipat cu aproape o jumătate de secol curentul muzicii spectrale ce a apărut în muzica franceză la începutul anilor '70. Publicul a fost uimit și fermecat, totodată, de atmosfera acestei piese de Enescu, a cărei armonie este bazată pe armonicele superioare ale sunetelor ce redau - cu o finețe inegalabilă - sonoritățile complexe ale clopotelor de diferite mărimi și despre care compozitorul Pascal Bentoiu a scris în cartea sa Capodopere enesciene că este "o piesă ce nu are măsură comună cu nici o alta." (Ed. Muzicală 1984, p. 552)

Interpretarea lui Bogdan Dulu a fost și ea unică în felul ei, cu un tușeu catifelat minunat și o tehnică de pedală ce a reliefat toată șlefuirea diamantină a armoniei. Nu întâmplător, spectatorii au părăsit sala cu numele acestei piese pe buze.

Tot în cadrul acestui recital din 8 martie, Bogdan Dulu a informat cu emoție, publicul, despre implicarea sa într-un proiect foarte ambitios - prima ediție a unui festival de operă cu substrat umanitar, ce va cataliza forțe artistice din Africa de Sud, Botswana și Namibia și se va desfășura chiar în luna aprilie a acestui an, în Africa. Să-i dorim succes !

Transmit cu aceasta acazie multe urări de bine și de mari succese profesionale foștilor mei colegi de la Canalul Romania Muzical, la care continui să mă gândesc cu drag și cu mult respect pentru dăruirea și înaltul lor profesionalism.


Ileana Ursu - Vancouver, Canada