Arhivă : Cronici Înapoi
'Don Carlo' de Verdi la MET, o reprezentație răscolitoare
Anul Verdi este sărbătorit pretutindeni în lume. Nu putea fi altfel la, poate, cea mai importantă scenă lirică a lumii astăzi, cea a Operei Metropolitan din New York, unde am urmărit sâmbătă, 9 martie 2013, o răscolitoare versiune a operei Don Carlo. Răscolitoare prin forța expresivă a cântului și jocului actoricesc al unor celebre voci: Ramon Vargas în Don Carlo, Dmitri Hvorostovsky în rolul Marchizului de Posa, Barbara Frittoli, cea care a întruchipat-o pe Elisabetha de Valois și, nu în ultimul rând, unul dintre veteranii scenelor de operă, Ferruccio Furlanetto în rolul Regelui Filip al II-lea. Un cvartet de adevărate vedete, cărora li s-a adăugat mai puțin cunoscuta dar excelenta mezzosoprană rusă Anna Smirnova, întruchipând-o pe prințesa Eboli.
Destul de rar mi-a fost dat să asist la o reprezentație atât de unitară din punct de vedere vocal, cu prestații care au reușit să pătrundă esența partiturii verdiene, una dintre cele mai dramatice și mai pasionale de altfel, cu minunate cantilene, cu forță și dinamism - o partitură condusă excelent de la pupitrul dirijoral de maestrul Lorin Maazel, într-o formă de invidiat la cei 83 de ani pe care i-a împlinit în urmă cu doar câteva zile.
Don Carlo de Verdi a ajuns pe scena Operei Metropolitan la cea de-a 206-a reprezentație - o serie deschisă în 1920, când acest titlu verdian era aproape necunoscut în America. Iar actuala versiune, ce beneficiază de o foarte reușită punere în scenă, cu decoruri în tonuri întunecare și o semiobscuritate ce străbate toate cele cinci acte, potențând încărcătura emoțională a muzicii, poartă semnătura unui regizor englez, Nicholas Hytner, care și-a făcut debutul american în 2010, cu această producție.