Arhivă : Cronici Înapoi
Noi informații despre conflictele interne și scandalurile de corupție ce zguduie Teatrul Balșoi
Amănunte de la corespondentul nostru la Moscova, Vladimir Beleavschi:
Acceptând argumentele acuzării, instanța de judecată din capitala rusă a dispus punerea sub arest, până pe 18 aprilie, a celor trei inculpați în cazul atacului cu acid asupra lui Serghei Filin, directorul artistic al Teatrului Balșoi, Teatrul Mare din Moscova. Cei trei au fost reținuți la începutul săptămânii, după numai o lună și jumătate de investigații, un rar succes al poliției ruse. Personajul central este prim solistul trupei de balet al Teatrului Balșoi, Pavel Dimitricenko, în vârstă de 29 de ani. Conform poliției, solistul, aflat în relații conflictuale cu Serghei Filin, a dorit să se răzbune pe acesta, scop în care l-a tocmit pe un anume Yuri Zarutsky, un tip violent, condamnat în trecut pentru tâlhărie și vătămări corporale grave. Relația dintre artist și interlop are, se pare, o explicație banală: casele de vacanță ale acestora sunt vecine. Dimitricenko, afirmă anchetatorii, i-ar fi dat lui Zarutsky 50.000 de ruble, circa 1.100 Euro și l-a informat când și unde se va afla victima în momentul atacului. Cel de-al treilea figurant, Andrei Lipatov, este șoferul mașinii cu care a venit și a plecat Zarutsky.
Incidentul care a șocat lumea artistică din Rusia și din afara acesteia s-a produs în seara de 17 ianuarie, în fața blocului din Moscova unde locuiește Serghei Filin. Înainte de a intra în bloc el a auzit că cineva că îl strigă pe nume și când s-a întors spre el, necunoscutul i-a aruncat în față o substanță, care mai târziu s-a dovedit a fi acid. Cu arsuri de gradul III ale feței și arsuri grave ale ochilor, aproape orb, Serghei Filin a fost internat de urgență la o clinică din Moscova, unde a suportat mai multe operații estetice care i-au refăcut fața și o serie de intervenții chirurgicale care i-au salvat ochii. Acum o lună el a fost transferat în Germania unde medicii vor încerca să-i restabilească vederea. În primele sale declarații, Filin a spus, fără să dea vreun nume, că bănuiește cine se află în spatele atacului, declarând că regretă că n-a ținut cont de amenințările pe care le-a primit cu puțin timp înainte, nici de spargerea poștei sale electronice.
Pavel Dimitricenko, care inițial și-a recunoscut vina, deși nu în termenii formulați de acuzare, în fața instanței și-a retractat declarațiile. Balerinul admite că a discutat cu Zarutsky despre conflictul său cu Filin, dar s-a opus ferm când interlopul s-a oferit să-i administreze directorului artistic o bătaie corecțională și, cu atât mai mult, nu i-a comandat atacul cu acid.
Potrivit unor surse polițienești anonime, preluată de mediile ruse, la mijloc s-ar afla tânăra balerină Angelina Voronțova, iubita lui Pavel Dimitricenko, pe care Serghei Filin ar fi marginalizat-o, neoferindu-i roluri de prim plan.
Motivul ar fi că în urmă cu câțiva ani, când Filin și Voronțova lucrau într-un alt teatru, balerina a refuzat să intre în trupa de balet al lui Filin, preferând să plece la Teatrul Balșoi, unde peste puțin timp a fost invitat și Serghei Filin, ca director artistic. Această variantă nu este crezută însă de colegii lui Dimitricenko, cel puțin de cei care au venit astăzi la judecătorie pentru a-l susține moral. Ei sunt convinși că în pofida caracterului impulsiv balerinul nu ar fi fost capabil să pună la cale o asemenea crimă. Ei nu cred nici în scenariul crimei pasionale, pentru că Angelina Voronțova, afirmă ei, nu se poate plânge de marginalizare și de lipsă de roluri principale. Ei mai spun că Dimitricenko însuși îi datorează lui Filin cele mai importante roluri ale sale, inclusiv cel al lui Ivan cel Groaznic, în baletul omonim, care l-a făcut celebru.
Serghei Filin, care în aceste zile a fost supus în Germania unei noi operații la ochi, nu a comentat personal situația, dar soția sa a declarat presei că el consideră că numărul celor implicați în atac este cu mult mai mare decât al celor arestați și speră că ancheta îi va descoperi pe toți.
Presa, pe de altă parte, urmărește și o altă pistă. Corespondentul ziarului Izvestia afirmă că într-o discuție privată pe care a avut-o cu Dimitricenko, cu puțin timp înaintea incidentului, solistul s-a plâns de corupția care domnește în teatru. Din cauza salariilor mici, pentru mulți artiști singura sursă de a câștiga un ban frumos sunt spectacolele din afara teatrului. Pentru a participa la ele, însă, aceștia sunt obligați să dea șpagă propriei conduceri. Oameni din teatru mai susțin că cel care a spart poșta electronică ai mai multor membri ai conducerii a fost chiar Pavel Dimitricenko, care ar fi găsit în ea dovezi ale afacerilor oneroase ale administrației.
Unii din foștii prim soliști ai Teatrului Balșoi aflați în conflict public cu controversatul său director, Anatoli Iksanov, speculează pe tema unei posibile implicări ale acestuia în incidentul cu Serghei Filin, în timp ce adversarii taberei disidente lansează acuzații similare la adresa acesteia. Pe acest fond, poliția declară că dosarul este rezolvat și e puțin probabil că celor trei acuzați ce riscă pedepse de până la 12 ani de lagăr să li se alăture alți figuranți.
Această poziție arată că versiunea răzbunării din motive personale pare cea mai convenabilă pentru toată lumea, pentru autorități, pentru că acestea nu sunt interesate de ruinarea reputației unui simbol al culturii ruse, în condițiile în care conducerea teatrului este numită de guvern.
La fel și pentru teatrul Balșoi, căruia incidentul i-a cauzat noi și grave prejudicii de imagine, marele teatru fiind zguduit în ultimii ani de numeroase conflicte interne și scandaluri de corupție, în centrul cărora s-au aflat întotdeauna banii și rolurile.