Arhivă : Cronici Înapoi

Premieră pe scena Operei bucureștene - 'Don Giovanni'

Publicat: luni, 18 Februarie 2013 , ora 14.16

La aproape un deceniu de la ultima premieră a operei Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart, Opera Națională București a prezentat duminică, 17 februarie 2013, o nouă montare a acestui spectacol, în regia Andei Tăbăcaru Hogea și coregrafia semnată de Mălina Andrei.

Sub bagheta dirijorului Vlad Conta, care a descris Don Giovanni ca fiind "o operă despre seducție, despre relația dintre etic și estetic, despre forța dorinței și a frumuseții", artiști Operei Naționale București s-au bucurat de ocazia de a interpreta această dificilă și solicitantă partitură mozartiană. Rolul titular i-a revenit tânărului bariton Daniel Pop, soprana Iulia Isaev a fost Donna Anna, tenorul Augustin Hotea - Don Ottavio, soprana Crina Zancu a interpretat rolul Donna Elvira, Leporello a fost baritonul Cătălin Țoropoc, rolul Comandorul a revenit basului Horia Sandu, mezzo-soprana Maria Jinga a dat viață rolului Zerlina, iar basul Iustinian Zetea a fost Masetto. Le-am putut urmări, de asemenea, pe balerinele Megumi Koshi, Shino Ota și Miki Iwafuchi.

Cum a fost pentru soliști această premieră și cum s-au simțit ei pe scenă, am aflat la finalul spectacolului de la soprana Iulia Isaev, tenorul Augustin Hotea și baritonul Iustinian Zetea:

«A fost o săptămână foarte dificilă de muncă, dar, se pare, încununată de succes și rezultatul final contează. Se pare că publicul a apreciat munca noastră și asta e cel mai important pentru noi.» (Iulia Isaev)

«A fost o seară specială, e o producție modernă, interesantă, cu simboluri, a fost un spectacol frumos, ne-am simțit bine.» (Augustin Hotea)

«Un spectacol frumos, o regie modernă, dar care păstrează în esența ei și elemente clasice, o echipă superbă; toate cele trei distribuții sunt formate din niște colegi extraordinari și voci foarte bune, unii care au cochetat cu diverste montări în Don Giovanni, alții, ca și mine, care am debutat în Don Giovanni; o experiență frumoasă și sperăm să continue în alte spectacole, cu aceeași echipă superbă.» (Iustinian Zetea)

Elementele regizorale moderne și utilizarea unor voci tinere în distribuție au fost datele care au avut ca rezultat păreri diferite ale publicului și criticilor muzicali. Iată câteva dintre acestea:

Criticul muzical Anca Florea: «Privind în ansamblu, sigur că a readuce Don Giovanni în repertoriul operei este un lucru demn de lăudat și chiar Mozart lipsește de multă vreme. Problema este că Mozart se cântă într-un anumit fel, trebuie și rezistență, nu numai eventual înțelegere stilistică și, pe lângă aspectul muzical, mai este și cel scenic, care trebuie exploatat atât cât permite ceea ce a gândit Mozart. Faptul că personajele intră în sală este un element care se poartă de foarte multă vreme în lume, se poartă atunci când poți să legi cumva. Personajele în sine, sigur, s-au străduit să le contureze în datele generale, uneori au reușit, e bine că sunt interpreți tineri în general, sunt și voci bune, unele foarte promițătoare, din păcate mai puțin Don Giovanni, pentru că e un bariton extrem de tânăr. Sigur că s-a menajat, a cântat cu foarte multă grijă, ca să poată să reziste până la sfârșit. Există voce, există potențial și chiar nu știu de ce s-au hazardat să-l arunce pur și simplu într-un asemenea rol».

Anca Poștea, consultant management: «Premiera mi s-a părut foarte reușită, sunt mândră că au reușit să facă un astfel de spectacol și sunt mândră și pentru vocile care au cântat. Mi s-a părut reușită sub toate aspectele, și regie și lumini. Orchestra e foarte bună și baletul mi s-a părut interesant. Dintre soliști, mie personal mi-a plăcut foarte mult Maria Jinga, mi-a plăcut mult Iulia Isaev și am apreciat foarte mult și jocul Crinei Zancu. Și Comandorul a fost deosebit - Horia Sandu și Masetto a jucat nemaipomenit, a avut o prezență scenică extraordinară, mult farmec. Don Giovanni a fost foarte reușit ca joc, cred că ne așteptam să fie mai puternic ca volum, dar bineînțeles că se vede o voce studiată și foarte studiat într-adevăr a fost Don Ottavio - Augustin Hotea.»

Violeta Voștinar, medic stomatolog: «Foarte frumos spectacol, deși a fost modern, mi-a plăcut foarte mult. Voci minunate, m-am bucurat că au fost tineri foarte mulți, superb.»

Următoarea reprezentație cu Don Giovanni pe scena operei bucureștene va avea loc duminica viitoare, 24 februarie, cu o altă distribuție, în care rolul titular va fi interpretat de baritonul Eugen Secobeanu.

Reportaj realizat de Andreea Chiselev