Arhivă : Cronici Înapoi
Scandal la Teatrul Balșoi din Moscova
Lumea artistică din Rusia nu și-a revenit încă din șocul tragediei lui Serghei Filin, directorul artistic al Teatrului Mare din Moscova, căruia o persoană deocamdată neidentificată i-a aruncat în față acid sulfuric, provocându-i arsuri grave și pierderea aproape completă a vederii, când numele acestuia cât și al celui mai mare teatru de balet din lume a fost implicat într-un nou scandal.
Prima balerină, Svetlana Lunkina, aflată de câteva luni în Canada, a declarat zilele trecute că refuză să revină în Rusia unde, a spus ea, se simte amenințată, mai ales că directorul artistic, același Serghei Filin, nu dorește întoarcerea ei. Balerina a semnat deja un contract cu o școală de balet din Toronto, unde va ține săptămânal ore. În septembrie 2012, Svetlana Lunkina și-a luat oficial concediu pe durata întregului sezon și a părăsit Rusia, acuzând șantajul și amenințările la adresa sa și a familiei sale din partea cunoscutului comic rus, directorul teatrului de parodie, Vladimir Vinokur - până nu demult partener de afaceri al soțului balerinei, producătorul Vladislav Moskalev.
La originea conflictului dintre cei doi se află proiectului nerealizat al unui film despre celebra balerină rusă de la începutul secolului trecut, Matilda Ksesinskaia. Din cauza disensiunilor dintre Vinokur și Moskalev, acesta din urmă a fost scos din proiect, iar Fundația Vladimir Vinokur, care finanța filmul, i-a imputat suma de 3,7 milioane de dolari pe care Moskalev și-ar fi însușit-o și ar fi legalizat-o apoi în Canada, cu ajutorul soției sale, balerina. Fundația a lansat un puternic atac informațional, adresând plângeri penale ministrului de interne și procurorului general al Rusiei, amenințând totodată că va trimite copii ale acestora celor mai importante teatre din lume. O anchetă penală a fost deschisă în noiembrie trecut.
Într-un recent interviu pentru cotidianul Izvestia, Svetlana Lunkina susține că dacă se va întoarce la Moscova se va expune persecuțiilor, iscând chiar să fie arestată, în timp ce conducerea teatrului refuză să-i asigure protecția. Teatrul afirmă că nu are resurse pentru așa ceva, dar balerina consideră că acesta este doar un pretext, motivul real fiind că directorul artistic, Serghei Filin, nu dorește revenirea ei pe scena teatrului. Motivul, afirmă ea, este că Vladimir Vinokur i-a oferit lui Serghei Filin regia prestigioasei manifestări Kremlin Gala - stelele baletului secolului 21, organizată de fundația sa sub patronajul Kremlinului. Balerina a declarat că se va întoarce în Rusia numai dacă Vinokur își va retracta public acuzațiile și va prezenta scuze.
Teatrul Mare a avut deja de suferit de pe urma acestui nou scandal. Pe 18 februarie 2013, Svetlana Lunkina urma să fie solistă în baletul "Ritualul primăverii" al lui Stravinski, în regia cunoscutului coregraf britanic Wayne McGregor. Săptămâna trecută însă teatrul a anunțat amânarea spectacolului, motivul invocat fiind absența directorului artistic Serghei Filin, aflat la tratament. Însă, așa cum a declarat Ruslan Pronin, managerul trupei de balet, britanicul a refuzat să vină la Moscova din motive de securitate. Imaginea legendarului teatru a primit astfel încă o lovitură. Spectacolul urma să fie piesa centrală a festivalului consacrat împlinirii unui secol de la premiera baletului lui Stravinski, una din cele mai importante opere muzicale ale secolului XX. În acest timp, Serghei Filin, cu fața restabilită aproape complet după mai multe operații estetice la Moscova, își continuă tratamentul la ochi în Germania, având șansa unei recuperări complete, deși nu foarte rapide. Înainte de a pleca, el a declarat pentru BBC că știe cine a organizat atacul, dar nu va spune nimic până la terminarea anchetei. În opinia sa, cauzele atacului au fost dorința de a-l îndepărta de la conducerea artistică a teatrului și de a strica reputația trupei.
Comentând incalificabilul atac asupra lui Serghei Filin, presa rusă și cea internațională vorbesc de atmosfera apăsătoare care s-a creat în teatru și în jurul acestuia și de numeroasele scandaluri care l-au afectat în ultimii zece ani. Conflictele publice între unii soliști de frunte și direcție, piața neagră a biletelor - estimată la sute de mii de dolari pe sezon, demisiile cauzate de publicarea pe internet a unor materiale compromițătoare și tenebroasa afacere a reconstrucției teatrului - criticată la scenă deschisă de unii dintre cei mai cunoscuți artiști ai trupei, reconstrucție al cărei deviz a fost depășit de 16 ori și care a costat în final un miliard de dolari.