Arhivă : Cronici Înapoi

O nouă imersiune în istorie cu Formația 'Anton Pann'

Publicat: joi, 11 Octombrie 2012 , ora 13.39

Miercuri, 10 octombrie 2012, la Sala Radio am asistat la o nouă imersiune în trecut, oferită de ansamblul vocal-instrumental "Anton Pann". Aflat sub genericul "Tradiție și măiestrie", concertul a reprezentat încununarea unui curs de măiestrie derulat săptămâna trecută alături de invitați din Turcia și Grecia.

Un recital al Formației "Anton Pann" este foarte pictural. Ritmurile diferitelor melodii înalță parcă pânze ce înfățișează imagini de altădată. Pitorescul acestora cu greu poate fi pus în cuvinte. În lucrările prezentate miercuri seară și aparținând unor compozitori precum Dimitrie Cantemir, Eșrefzâde Rumî, Abdul Aziz sau Anton Pann am avut senzația nu că aud doar o muzică, ci că sunt în fața unor sonorități care definesc cultural acest popor. Pentru că nu putem nega influențele turcești, grecești sosite pe calea fanarioților, care se îmbină cu folclorul român pe alocuri și deși ne putem da seama de fiecare dintre ele, întrucât se detașează net în păienjenișul sonor, ele se armonizează între ele creând un tablou acustic de un mare rafinament.

E fascinant să urmărești îndeaproape această linie melodică ce te duce într-un loc surprinzător, plin de noutăți, de mici giuvaere care strălucesc discret în ritmurile orientale.

Una dintre piesele interpretate de ansamblu s-a numit "Ah ce ceas, ce zi, ce jale", dar cu toate că a început sfâșietor - se pare că fusese scrisă de un boier căruia îi murise un copil - au existat momente în care tempo-ul a devenit mai mișcat și am putea spune chiar vesel. În asta rezidă frumusețea acestei muzici: în capacitatea de a pune laolaltă, de a face să coexiste contrastele cele mai puternice, fără ca acest lucru să deranjeze. Cum reușesc? Chiar nu știu, dar cu siguranță rezultă o muzică de mare efect.

Aș mai face referire la colajul de dansuri prezentat în încheierea programului, înainte de bisuri. A fost vorba de un dans grecesc și câteva românești. Constantin Răileanu, cel care conduce ansamblul, ne-a invitat să depistăm diferențele. Deși se asemănau în multe privințe, am putut face totuși distincția între ele, descoperind piese de o rară frumusețe, de o rară expresivitate, de-a dreptul emoționante.

Mă bucur de fiecare recital cu Formația "Anton Pann", pentru că e salutar să existe cineva care să se preocupe de acest repertoriu, care nu este unul de neglijat, dacă însuși Jordi Savall a fost atras de el, în special de creația muzicală a lui Dimitrie Cantemir.

Formația "Anton Pann" are planificate în viitorul apropiat concerte la Iași și din nou la București.

Petra Gherasim