Arhivă : Cronici Înapoi

Gală de operă cu mult entuziasm și... grade puține

Publicat: miercuri, 2 Noiembrie 2011 , ora 11.48

După câțiva ani de la precedentele cursuri de măiestrie, Teatrul Muzical din Galați a reluat seria colaborărilor cu profesorul Toma Popescu, organizând un nou master-class de canto, participarea numeroasă confirmând interesul de care se bucură asemenea întâlniri menite să le rezolve sau măcar să le descopere problemele celor care au deja o activitate pe scenă - fie ca soliști, fie ca membri în corul teatrului - sau care se află abia pe băncile de studiu, la liceu sau la Universitatea de Muzică din București. Deși nonagenar, Toma Popescu, având experiența îndelungată a Studioului de bel-canto pe care l-a condus, decenii la rând, la Viena, a reușit să-i capteze pe cursanții de toate vârstele prin modul său de lucru, prin ineditul vocalizelor propuse sau uneori prin soluțiile date pentru ca aceștia să-și îmbunătățească felul de a cânta.


Gala tinerilor interpreți

La finalul zilelelor de lucru, parte dintre participanți au evoluat, pe 29 octombrie 2011, în Gala tinerilor interpreți de operă, pe scena Teatrului, colaborând cu orchestra dirijată de ieșeanul Leonard Dumitriu care, după Preludiu la opera Carmen de Bizet, au avut o "misiune" destul de dificilă, pentru că, după cum a precizat și consultantul artistic Laura Sava, prezentând fiecare interpret în parte, mulți dintre cursanții-soliști cântau pentru prima oară în această formulă. Am ascultat astfel o soprană - Coca Teodosiade - care a abordat cu multă sensibilitate și înțelegere aria lui Mimi din Boema de Puccini. O altă angajată a teatrului - Lăcrămioara Platon - al cărei timbru calitativ este mai curând de soprană spinto-dramatică, nicidecum de mezzosoprană, așa cum se dorește, a etalat și o amploare și un temperament exploziv într-o arie din Carmen și într-un duet din Cavalleria rusticana de Mascagni, susținut alături de fostul său coleg de la UNMB, baritonul Florin Petre, ale cărui date naturale nu sunt deloc ofertante (ceea ce m-a surprins încă de la spectacolul său de licență), dar are aplomb și dorința de a învăța, deși, paradoxal, el însuși este acum profesor la un liceu de muzică din București. Ba mai mult, baritonul a sosit la master-class însoțit de o elevă de la propria clasă, ambii lucrând acum sub îndrumarea lui Toma Popescu.

Din ansamblul teatrului-gazdă au cântat cu o reală bucurie și sopranele Adina Lazăr (aria lui Oscar din Bal mascat de Verdi) sau Doina Munteanu (aria Musettei din Boema) sau Iulia Florea (Rigoletto de Verdi) și Felicia Stamatescu (Traviata de Verdi), mezzosopranele Iulia Modoran (Trubadurul de Verdi) și Gabriela Ferencz (Bal mascat) sau Cosmina Stancu (Carmen).

De asemenea, au urcat pe scenă cu mult curaj Bogdan Podlovschi (abordând arii din Nunta lui Figaro de Mozart și Elixirul dragostei de Donizetti) sau baritonul Daniel Nistor (Nabucco de Verdi), pentru ca în final să revină toți în lumina reflectoarelor, propunând Brindisi din Traviata într-o combinație sui-generis (mai ales că în acea "ecuație" nu era niciun tenor).


Un nou master-class în mai 2012

Încurajați și aplaudați entuziast de colegii, prietenii și spectatorii din sală, cei care au apărut în concert, dar și ceilalți participanți au primit diplome înmânate de directorul Florin Melinte și de profesorul Toma Popescu, secondat de asistenta sa, soprana Ana Condrea, implicați cu pasiune în încercarea de a-i perfecționa pe cei dornici să învețe. Și tocmai entuziasmul și afluența acestora a determinat reinvitarea maestrului pentru un nou master-class, în luna mai 2012.

O inițiativă binevenită, care cu siguranță ar fi atras un public mult mai numeros dacă în sală nu ar fi fost atât de frig; de altfel, după cum afirma directorul teatrului, în sălile de studiu sunt doar 8oC, iar pe scenă probabil 15 pentru că reflectoarele au mai urcat temperatura cu câteva grade, ceea ce l-a determinat să suspende toate spectacolele programate pentru această săptămână, în speranța că apoi își vor relua activitatea curentă, dar în măsura în care se va rezolva, la nivelul orașului, diferendul prelungit cu cei ce ar trebui să furnizeze căldură - pentru că și școlile și grădinițele și, evident, locuințele, suferă din același motiv.


Expoziție interesantă în foaier

Să sperăm că lucrurile vor reintra în normal, iar sala Teatrului Muzical va fi din nou asaltată de melomanii care vor descoperi, în foaier, o expoziție deosebit de interesantă, cuprinzând fotografii în parte inedite, dedicată vestitului Nae Leonard, tenorul de la nașterea căruia se vor împlini, în 13 decembrie, 135 de ani, numele său "patronând" chiar titulatura teatrului care, la rândul său, a împlinit 55 de ani de existență și care, firesc, va organiza curând un spectacol-eveniment menit să evoce personalitatea artistului și reperele definitorii ale scurtei dar spectaculoasei sale cariere, în special în genul operetei. Proiectele sunt multe și atractive, condiția esențială pentru ca toate să prindă viață fiind asigurarea fondurilor necesare și, evident, a căldurii normale în clădire.

Anca Florea