Arhivă : Cronici Înapoi

Un nou concert în Stagiunea Orchestrei Naționale Radio: Nelson Goerner și Horia Andreescu

Publicat: luni, 24 Octombrie 2011 , ora 15.20

Cel de-al doilea concert din stagiunea 2011-2012 al Orchestrei Naționale Radio a avut loc vineri, 21 octombrie, în studioul "Mihail Jora", invitat la pupitrul dirijoral fiind Horia Andreescu. Alături de o lucrare românească în primă audiție absolută - Skepsis im Chaos de Mihnea Brumariu, programul a cuprins două lucrări prezente mai rar pe scenele din țara noastră: Concertul pentru mâna stângă de Maurice Ravel și Simfonia I de Jean Sibelius.

Dedicată maestrului Aurel Stroe, Skepsis im Chaos este piesa de debut a ciclului cu același nume, ciclu care alternează compoziții pentru orchestră cu piese pentru diverse formații camerale. Compusă între 2004-2005, lucrarea se ocupă se dimensiunea timpului în muzică și utilizează un limbaj cu trimiteri tono-modale, dar și interesante suprapuneri a două planuri, unul consonant și altul disonant, care creează impresia de spațializare, cu expresivitate care sugerează muzica de film.


Nelson Goerner - lirism rafinat, tehnică remarcabilă

În programul serii de 21 octombrie a urmat cunoscutul Concert pentru mâna stângă de Maurice Ravel, compus între 1929-1930 la cererea pianistului austriac Paul Wittgenstein, care își pierduse brațul drept în timpul Primului Război Mondial. Ravel nu a dorit să creeze impresia unei țesături lejere, ci a unei partituri destinate execuției pentru două mâini. De aici rezultă un stil impunător, propriu concertului tradițional și, desigur, dificultatea tehnică a acestei lucrări. Sunetul puternic - bogat în culori expresive al pianistului argentinian Nelson Goerner, dublat de o tehnică remarcabilă - nu a creat însă nici o clipă impresia unei partituri ce poate pune probleme de interpretare. Iar după această mostră de forță, pianistul ne-a lăsat să cunoaștem și latura sa lirică în cele două bisuri de Chopin, un lirism rafinat și în același timp cerebral.


Despre Concertul pentru mâna stângă de Ravel, dar și despre colaborarea cu dirijorul Horia Andreescu ne-a vorbit, la finalul concertului, pianistul Nelson Goerner:

«După părerea mea, este unul dintre cele mai mari Concerte pentru pian. Îl cânt de doi sau trei ani și sunt întotdeauna dornic să-l reprogramez, pentru că mă simt foarte apropiat de această lucrare, chiar mai mult decât față de celălalt concert de Ravel, pe care l-am cântat de asemenea și are o muzică minunată. Dar Concertul pentru mâna stângă pot spune că este într-adevăr o lucrare foarte specială pentru mine.»

Întrebat cum a fost colaborarea cu dirijorul Horia Andreescu și Orchestra Națională Radio, pianistul ne-a răspuns:

«Sunt foarte bucuros de faptul că maestrul Andreescu m-a readus în România după atâția ani, nu am fost aici de șase sau șapte ani și eram foarte dornic să revin în țara dumneavoastră. Am aici un întreg istoric de concerte și recitaluri și foarte mulți prieteni pe care doream să îi reîntâlnesc. Sper că voi reveni să cânt aici foarte curând.»


Program puzzle

În partea a doua a concertului am putut asculta Simfonia I în mi minor op.39 de Jean Sibelius, compusă în 1898, în perioada afirmării sale componistice și revizuită doi ani mai târziu, în 1900. Simfonia se încadrează în tradiția clasico-romantică și alternează energia și dramatismul cu secțiuni lente de un melodism specific pentru compozitorul finlandez. Forța expresivă, pregnanța temelor și contrastele timbrale create prin utilizarea unei palete dinamice bogate au fost caracteristicile reflectate de interpretarea Orchestrei Naționale Radio dirijată de Horia Andreescu, maestru căruia am avut ocazia să-i urăm, săptămâna trecută, La mulți ani la împlinirea vârstei de 65 de ani.

A fost o seară potrivită pentru toate preferințele muzicale: sugestii de muzică de film în lucrarea lui Mihnea Brumariu, de jazz în Concertul pentru mâna stângă de Ravel și simfonismul impregat de personalitatea compozitorului Jean Sibelius, în final.

Andreea Chiselev