Arhivă : Cronici Înapoi
Al Di Meola – un rege al chitarei la Sala Palatului
Poate
părea neverosimil un fapt devenit, parcă fără să băgăm de seamă, realitate: Al Di Meola, unul dintre cele mai mari
nume ale chitarei din zona jazz, dar și jazz-fusion și worldmusic este deja o
prezență obișnuită în România! Joi, 21 aprilie 2011, faimosul artist american
s-a aflat a treia oară în București pentru un concert foarte probabil
memorabil, pentru majoritatea publicului care a ținut să îl urmărească în număr
mare, locurile Sălii Palatului fiind ocupate aproape în totalitate.
Al Di Meola a adus în atenție cel mai recent proiect al său, grupul “World
Sinfonia”, al cărui nume trimite imediat la deschiderea pe care Di Meola o are,
în ultima vreme, față de influențele worldmusic dintre cele mai
diferite, de la cele flamenco și latino, cu care și-a câștigat consacrarea, la
tango și inflexiuni gitane. Au fost pe scenă alături de el alți trei muzicieni,
între care unul cu adevărat excepțional – acordeonistul Fausto Beccalossi,
ceilalți doi – chitaristul Peo Afonsi și bateristul Peter Kaszas – rămânând
într-un relativ plan secund; un plan secund în care s-au achitat perfect de
mandatul limitat ce le-a revenit, de suport ritmico-armonic, lipsind însă
aproape total momentele proprii de improvizație, tipice jazzului.
Concertul
a avut o desfășurare în trei părți, cu o primă parte în forță, de deschidere,
în care Al Di Meola a reamintit de ce se numește Al Di Meola: a oferit un set
de compoziții mai vechi dar și de pe cel mai recent album de studio (“Pursuit
of radical rhapsody”), în care spectacolul este garantat de virtuozitatea sa
rămasă intactă la cei aproape 57 de ani, cu rădăcini adânci în jazzul de
factură latino și în flamenco, totul condimentat, din când în când, nu foarte
des, de riff-uri rock. I-a fost partener egal amintitul Fausto Beccalossi,
savuros în momentele în care dublează vocal linia melodică a acordeonului, un
desăvârșit maestru al posibilităților timbrale ale acordeonului, cu o evidentă
apetență pentru melancolia tangoului.
A
urmat o a doua parte, contrastantă, cu momente solo preponderent “așezate” ca
tempo și fond emoțional, în care Peo Afonsi a arătat totuși ce chitarist
rafinat este, urmat de Al Di Meola și de “Oblivion” a lui Piazzolla, lucrare
oferită în stil personal de duetul Di Meola – Beccalossi.
Secțiunea
finală a însemnat revenirea la compozițiile ceva mai în forță, pentru ca
finalul să aparțină bis-urilor, ultimul dintre acestea, “Mediterranean
sundance”, amintind de clasicul disc “Friday night in San Francisco”, imprimat
alături de John Mclaughlin și Paco de Lucia.
Publicul a aplaudat entuziast și în picioare acest spectacol Al Di Meola, cu care am imprimat și un interviu ce va fi difuzat într-o viitoare ediție a emisiunii Poveștile de succes ale muzicii; între altele, a spus că este deschis să cunoască instrumentiști români de valoare în eventualitatea ca unul să devină membru al grupului său “World Sinfonia”.