Arhivă : Cronici Înapoi

LISZTeria și 'Pianul călător' sau un soLiszt în turneu

Publicat: vineri, 1 Aprilie 2011 , ora 8.55

1846. Clădiri iluminate în cinstea lui. Balcoane debordând de flori. Melomani din Cluj, Timișoara, Arad, Iași și București, în extaz, abia stăpânindu-și emoțiile și nerăbdarea de a-l asculta. Arcade de flori pe care erau scrise urări de bun venit ridicate în cinstea lui. Nu v-ați dat seama despre cine este vorba? Vă dau un indiciu: este anul Liszt. Da, este vorba despre pianistul și compozitorul Franz Liszt care în anii 1846 și 1847 s-a aflat în turneu în Țările Române, unde a produs o adevărată isterie, cum am numi-o noi astăzi, în rândul intelectualității românești a vremii. La mai bine de 164 de ani de la acel eveniment, binecunoscutul pianist Horia Mihail decide să își relanseze cariera solo, pornind pe urmele lui Liszt.

Coordonate sociale

Pianul Călător este intitulat turneul ce se derulează între 1 și 21 aprilie 2011 și a cărui lansare oficială a avut loc în 30 martie 2011, la Palatul Cesianu din centrul Bucureștilor. De ce călător? Pentru că, după cum ne-a obișnuit Horia Mihail de-a lungul evenimentelor pe care le-a organizat până acum, a adăugat și o coordonată socială proiectului său. Sunt săli de concert în România fără piane decente, pe care un artist să poată concerta. În aceste orașe există însă un public numeros, interesat de ceea ce numim muzică clasică; astfel că Horia Mihail purcede la drum, nu singur, ci însoțit de un pian pe care va cânta în cinci orașe care nu dispun de un asemenea instrument: Hunedoara, Deva, Alba Iulia, Dumbrăveni și Mediaș, oraș unde Horia Mihail își va lua rămas bun de la pianul călător, lăsându-l în folosința comunității locale. Aceasta este cea de-a doua etapă a turneului care vizează în total 12 orașe, căci în primă fază, Horia Mihail va cânta în șapte orașe care dispun deja de pian: Sibiu, Brașov, Cluj Napoca, Baia Mare, Târgu Mureș, Iași și București. Și Liszt a concertat în Țările Române pe pianul lui personal, un Erard pe care îl purta mereu, oriunde avea de cântat.

Primii pași

Conferința de presă menită să deschidă turneul a fost cu adevărat strălucitoare. S-a desfășurat la Palatul Cesianu, un cadru de basm care instantaneu a creat atmosfera potrivită, evocând noblețea boierimii din vremuri vechi. Turneul organizat de Horia Mihail se bucură nu doar de o vizibilitate foarte bună deja, dar și de un sprijin însemnat. Au venit să vorbească în fața jurnaliștilor, între alții, pianistul Horia Mihail dar și Andras Istvan Demeter, Președinte-Director General Radio România. Cei prezenți la Palatul Cesianu au avut parte de o mostră din programul pe care Horia Mihail îl va interpreta în cele 12 orașe. Este vorba despre piesele de Franz Liszt, Chapelle de Guillaume Tell, Valse Caprice nr. 6 din Soirées de Vienne, Liebestraum, iar la final, amețitoare și copleșitoare prin forță, Mazeppa.

Voi încheia aici, nu fără a vă mai recomanda o dată să îi urmăriți pe Horia Mihail și Pianul său călător. O ultimă veste bună: Turneul Pianul călător va fi reluat și în următorii doi ani.

La finalul lansării oficiale a turneului, am stat de vorbă cu Horia Mihail:


Am citit într-un interviu de-al dumneavoastră că vorbiți de "lisztomanie" și asociați fenomenul "Liszt" cu fenomenul "Beatles". Ce este revoluționar în muzica lui Liszt?

Trebuie să spun că este un citat, nu știu de unde l-am preluat, nu eu am fost primul care a făcut această comparație a celor două fenomene, însă chiar așa se numește, "lisztomanie". În sensul că există un număr foarte mare de admiratori, fani ai lui Liszt care îl adulau pur și simplu, îl urmau în turneele lui, voiau să vorbească cu el, să aibă autografe de la el, aveau același tip de manifestări, păstrând proporțiile - vorbim totuși de prima parte a secolului al XIX-lea, nu de anii '60, cum s-a întâmplat cu "Beatles", când societatea era cu totul alta.

Liszt a revoluționat pianul și muzica în general prin felul în care a fost ca om, în primul rând, prin capacitatea sa fantastică din punct de vedere tehnic, dar și din punctul de vedere al expresiei muzicale, având o viață cu totul și cu totul aparte. A cântat ca solist până la sfârșitul anilor 1840. Apoi s-a dedicat în exclusivitate compoziției. E foarte interesant că multe lucrări ale lui Liszt anunță deja curente care au apărut în muzică mult mai târziu: impresionismul, de foarte multe ori, câteodată expresionismul... Din acest punct de vedere, este un compozitor care poate fi interpretat, este interpretabil și generează foarte multă bucurie în momentul în care este cântat; cel puțin mie, îmi generează foarte multă bucurie, dar și dificultăți, fiindcă din punct de vedere tehnic este de multe ori…


Demonic?!

Da, aș putea spune chiar demonic.


Petra Gherasim