Arhivă : Cronici Înapoi

Eveniment editorial cu muzică de Paul Richter la Viena

Publicat: miercuri, 23 Martie 2011 , ora 13.31

Evenimentul la care am asistat marți, 22 martie 2011, poate fi numit, cred, fără teama de cuvinte mari, o sărbătoare a comunității germane din Ardeal, dar și a culturii românești în genere, o sărbătoare cu o doză de senzațional în povestea care i-a precedat.

Margarete Depner

În podul unei case din Brașov au fost păstrate cu pietate decenii la rând, fără să se cunoască public existența lor, un număr mare de lucrări ale pictoriței Margarete Depner. Margarete Depner s-a născut în 1885 și a decedat în 1970 la Brașov, unde locuia. Lucrările inedite de pictură, grafică și sculptură au fost încredințate unei autoare din Viena, Lisa Fischer, care s-a ocupat începând din 2007 de restituirea în spațiul public a acestor valori aproape necunoscute din istoria Brașovului.

Paul Richter

La fel de puțin cunoscute astăzi sunt paginile muzicale semnate de nepotul pictoriței Margarete Depner, compozitorul brașovean Paul Richter (1875-1950), muzician apreciat de George Enescu și foarte activ factor de cultură în Brașovul interbelic, al cărui fond documentar, și el în așteptarea unei restituiri, este păstrat de Muzeul Casa Mureșenilor din Brașov. Între scurtele alocuțiuni rostite de Walter Rothensteiner, președintele Băncii Raiffeisen, care a sponsorizat proiectul, de doamna Silvia Davidoiu, ambasadorul României la Viena și de autoarea cărții, Lisa Fischer, am avut plăcerea să ascultăm Cvartetul nr. 2 în re minor de Paul Richter interpretat de o formație din Sibiu.

Apropiere culturală între Viena și Brașov

Alcătuit din Kurt Philippi, Melinda Béres, Anna Dénes și Margit Kardos, Cvartetul Sine Nomine și-a pregătit atent interludiile, purtându-ne în atmosfera muzicală a Brașovului de altă dată. În condeiul alert al temeinicului compozitor care a fost Paul Richter am simțit nostalgia istoristă a muzicii germano-austriece: gravitatea unui Reger sau a bătrânului Beethoven, melodica sentimentală, dansantă, a muzicii populare de la periferia Vienei. În tot acest demers am simțit un dialog treaz între trecut și actualitate. Și nu putem decât să ne bucurăm că actualitatea privește cu ochi mai binevoitori decât în timpul vieții Margaretei Depner, marcat de războaie mondiale, de nazism și comunism, distanța (sau apropierea) geografic-culturală dintre Viena și Brașov.
Haiganuș Preda-Schimek