Arhivă : Cronici Înapoi
'Rita' de Gaetano Donizetti - Premieră la Opera Națională București
Hotărât, Studioul Experimental de Operă și Balet "Ludovic Spiess" rămâne campionul premierelor oferite în această stagiune la Opera Națională București. Miercuri, 16 martie 2011, Salonul Galben a fost neîncăpător pentru publicul dornic să urmărească farsa Rita de Gaetano Donizetti, prezentată pentru prima oară în România, cu un binemeritat succes.
Alegeri inspirate pe toate planurile
Alegerea - sub toate aspectele - a fost foarte inspirată; partitura a meritat deplin includerea ei în proiectul "Opera rara", scriitura donizettiană nesofisticată a avut puțin de pierdut prin substituirea orchestrei cu pianul, iar distribuția sumară și vocalitatea specifice operei buffa s-au potrivit mai bine decât în cazul operelor verdiene sau veriste cu dimensiunile reduse și acustica destul de haotică a locației. Foarte bine aleși au fost și interpreții, adecvați personajelor din punct de vedere vocal, fizic și temperamental; soprana Rodica Vică asigurând cu aplomb și strălucire sonoră rolul titular - voluntara și emancipata Rita -, tenorul Ovidiu Ciucuriță dovedindu-se irezistibil scenic, rezolvând meritoriu și partitura vocală, deloc ușoară, a soțului terorizat - Beppe, iar baritonul Vasile Chișiu convingând de asemenea în rolul "macho" al primului soț - Gasparo. O altă distribuție completă - tot din tineri absolvenți sau încă masteranzi - așteaptă să preia rolurile în a doua reprezentație, pe 30 martie.
Tinerețea și ineditul
Revenind la premiera de aseară, s-a cântat și s-a jucat cu plăcere și cu pricepere, beneficiind de pregătirea muzicală și acompaniamentul pianistei Lidia Butnariu. La ineditul lucrării s-a adăugat tinerețea realizatorilor făcând spectacolul și mai incitant. Mă refer nu numai la soliști, ci și la regizorul Cătălin Voineag, la Dragoș Abagiu - debutant ca scenograf - și la Maria Popa - mișcare scenică - cei ce au conceput și au pus în operă o montare modernă, plină de viață și de haz.