Arhivă : Cronici Înapoi

Capodopere enesciene, la superlativ!

Publicat: marți, 15 Martie 2011 , ora 15.55

Pentru că în vara acestui an se vor împlini 130 de ani de la nașterea lui George Enescu, seria evenimentelor dedicate muzicii sale a început; până la ediția cu numărul 20 a Festivalului Internațional care poartă numele marelui compozitor român, Asociația Culturală "Maria Domina" propune publicului, prin intermediul unui turneu ce s-a deschis luni, 14 martie 2011, în Sala "Atelier" a Teatrului Național "Ion Luca Caragiale", întâlnirea cu patru muzicieni tineri, tălmăcitori înzestrați ai muzicii enesciene de cameră.

Studiu de virtuozitate cu violonista olandeză Frederiecke Eugenie Saeijs

Seara muzicală a fost deschisă de violonista olandeză Frederiecke Eugenie Saeijs, cea care, înainte de a interpreta dificila Sonată a III-a op. 27 "Sonata-Baladă" de Eugène Ysaÿe - pe care autorul i-a dedicat-o lui George Enescu - și-a prezentat instrumentul: un Guarneri din 1725 care i-a aparținut Reginei Elisabeta a Belgiei, elevă a lui Ysaÿe și pe care a cântat probabil însuși compozitorul belgian.

După ce a lăsat publicul mut de admirație prin interpretarea acestui adevărat studiu de virtuozitate, violonista le-a cedat locul colegilor săi de scenă: baritonul german Birger Radde a prezentat, împreună cu pianistul canadian Ilya Poletaev, cele Șapte cântece de George Enescu pe versuri de Clément Marot - într-o versiune în care sonoritățile diafane, specifice muzicii impresioniste s-au împletit cu umorul jocului scenic; iar Mihai Marica - muzician cu studii în Statele Unite ale Americii - a interpretat, tot în compania lui Ilya Poletaev, Sonata op. 26 nr. 2 pentru violoncel și pian, un opus în care George Enescu face trecerea de la melancolia discretă redată prin limbajul impresionist cu accente pentatonice, spre o tematică inspirată din folclorul tradițional al țării noastre.

Regal cu muzică enesciană

Melancolia sufletului românesc, îmbrăcată în rafinamentul armonic al impresionismului francez, se face simțită în fiecare compoziție enesciană: am avut încă o dată acest sentiment, ascultând suita Impresii din copilărie pentru vioară și pian și Sonata op. 24 nr. 1 - în care pianistul Ilya Poletaev a creat o atmosferă întunecată, sumbră, străbătută însă de momente de lumină, de rezolvare a tensiunii. Un final potrivit pentru un regal cu muzică enesciană, ce va fi oferit în zilele următoare și în Ploiești, Bacău și Iași.


Alexandra Cebuc