Arhivă : Cronici Înapoi

Mihai Ritivoiu și Andrei Ioniță, în recital la Centrul Cultural al Republicii Ungare

Publicat: miercuri, 9 Martie 2011 , ora 12.57

Mulți dintre cei care l-au ascultat pe Mihai Ritivoiu acum trei luni, în Concursul Național de Pian din cadrul Zilelor Lipatti, au fost uimiți de maturitatea și inteligența muzicală ale acestui tânăr pianist. Astfel încât, în seara de 8 martie 2011, în recitalul pe care l-a susținut împreună cu violoncelistul Andrei Ioniță la Centrul Cultural al Republicii Ungare din București, nu a mai fost nici o surpriză: Mihai Ritivoiu a confirmat din nou că este un muzician valoros, cu perspective largi și cu un repertoriu vast, care îi permite o diversitate stilistică impresionantă și o preocupare pentru detaliu pe care o întâlnim rar la pianiștii din generația sa.

Mihai Ritivoiu și muzica de cameră

L-am regăsit, așadar, pe Mihai Ritivoiu rafinat în paginile de Debussy, subtil și meditativ în muzica lui Enescu, virtuoz în cele două studii de Liszt pe care le-a interpretat pentru a-l celebra pe compozitorul maghiar, de la nașterea căruia se împlinesc anul acesta 200 de ani.

De această dată, însă, am mai putut descoperi o latură importantă a activității sale muzicale, cea de interpret într-un ansamblu cameral. Sunetul său s-a transformat dintr-unul consistent și variat, într-unul delicat, menit să susțină și să pună în valoare timbrul instrumentului partener - violoncelul. După cum spuneam, alături de Mihai Ritivoiu, pe scenă s-a aflat Andrei Ioniță, elev în clasa a XI-a la Colegiul Național "Sf. Sava". Muzicianul studiază violoncelul cu profesoara Ani Marie Paladi, sub îndrumarea căreia a obținut deja numeroase premii la concursuri naționale și internaționale.

Program amplu, interpretat remarcabil

În recitalul organizat și prezentat de criticul muzical Ecaterina Stan, Andrei Ioniță și Mihai Ritivoiu au oferit un program amplu, care a cuprins, între altele, Variațiunile de Ludwig van Beethoven pe o temă din opera "Flautul fermecat" de Mozart, Adagio și Allegro de Robert Schumann, Variațiuni de Niccolo Paganini pe o temă de Rossini, "Habanera" de Maurice Ravel și Meditație din opera "Thais" de Jules Massenet. A fost, cu siguranță, un program dificil, în care Andrei Ioniță și-a etalat calități tehnice și interpretative remarcabile.

Surpriza…

În final, talentatul violoncelist ne-a oferit și o surpriză: după îndelungile aplauze ale celor prezenți în sală, s-a așezat la pian, lângă Mihai Ritivoiu, pentru a interpreta, ca bis, o piesă din ciclul "Mama mea, gâsca" pentru patru mâini de Maurice Ravel. Astfel încât, am asistat la o serată muzicală densă, agreabilă, într-un cadru elegant și aproape neîncăpător pentru numărul mare de melomani veniți la acest recital.

Larisa Clempuș