Arhivă : Cronici Înapoi
Jonas Kaufmann la Teatro alla Scala
Teatro alla Scala din Milano nu este un loc obișnuit. Nu numai că destinul unei opere, ca și cel a unui cântareț sunt în mâinile celui mai exigent public european, dar și spectacolul de operă, ca gen în sine, capătă o altă dimensiune. O seară la Milano este un moment de o pasiune și de o intensitate copleșitoare care nu poate lăsa pe nimeni indiferent. Chiar atunci când nu totul este perfect.
Decoruri…
De exemplu, opera Tosca de Puccini regizată de Luc Bondy, adusă de la New York și de la München. Aici, în Piémont, decorurile par familiare. Ele amintesc o cetate militară, poate chiar cea a familiei Sforza din Milano, cu bolte înalte, întunecoase și turnuri înfricoșătoare. Ele anunță deja climatul politic represiv și sfârșitul tragic al dragostei dintre Floria Tosca și pictorul Mario Cavaradossi. Regizorul a vrut un Mario revoluționar, căruia să-i pese mai puțin de dragoste decât de politică. Însă muzica îl contrazice.
Soliști
Mai ales în ziua de duminică, 20 februarie 2011, când tenorul Jonas Kaufmann și-a preluat rolul. Fără spontaneitatea lui, fără puterea evocatoare a vocii lui, personajul ar fi fost nesemnificativ. În fiecare arie el înaintează în complexitatea emoțională a rolului cu o sensibilitate foarte bine dozată. L-a scos pe Mario din umbra unei Tosca adolescente și egoiste care nu a fost salvată decât de calitățile vocale și timbrul voluptuos ale sopranei ucrainene Oksana Dyka.
În regia lui Bondy, Scarpia, parcă transformat în libertin, este de fapt personajul cel mai complex. Baritonul Zeljko Lucic a stăpânit toate fațetele rolului, ajutat de o voce autoritară în registrul înalt. A dat personajului o umanitate și un machiavelism care, surprinzător, ni l-au făcut simpatic.
Orchestră
Orchestra - dirijată de Omer Meir Wellber, tânăr protejat de Daniel Barenboim - este pe cât de înfocată, pe atât de precisă. Iar acustica de la Scala ne poartă în mijlocul incandescent al muzicii și ne oferă o călătorie de neuitat.