Arhivă : Cronici Înapoi
Alexandru Cadmiel Boțac - Recital la Luxembourg
Depășirea unor problematici tehnice și înțelegerea exhaustivă a conținutului ideatic și expresiv pare să fi fost preocuparea principală a tânărului Boțac pe parcursul Preludiului și Fugii în si bemol major de Johann Sebastian Bach și al Sonatei Patetica în do minor, op. 13 de Ludwig van Beethoven, marcate de un ton ușor reținut. Mai potrivită cu personalitatea pianistului a părut partitura lui Constantin Silvestri, Bacchanales, al cărei caracter spectaculos i-a pus în evidență tehnica de acorduri și capacitatea de a jongla cu mai multe registre și planuri sonore.
Virtuozitatea a fost cuvântul cheie și în Studiul op. 25 nr. 12 de Frédéric Chopin, care a deschis partea a doua a recitalului, dedicată în întregime compozitorului polonez. După un Valse Brillante în la bemol major încărcat de elan tineresc, Boțac a încheiat cu Scherzo-ul nr. 2 în si bemol minor, construit atent și îngrijit, cu o secțiune centrală expresivă și nuanțată, purificată însă de excese lirice inutile. Încurajat de reacția publicului numeros, format cu precădere din tineri, studenți și elevi, pianistul a revenit pe scenă pentru un bis din repertoriul aceluiași Chopin.
Dincolo de curajul cu care a dus la bun sfârșit un recital dificil chiar și pentru un pianist aflat la vârsta maturității, am remarcat la Cadmiel Alexandru Boțac o calitate a tușeului care, în opinia mea, îl poate prefigura drept valoros interpret al muzicii lui Chopin, pășind astfel, poate nu întâmplător, pe urmele lui Lipatti.