Arhivă : Cronici Înapoi

Mischa Maisky - cetățean român pentru o seară

Publicat: joi, 28 Octombrie 2010 , ora 13.06

Dacă veți fi invitați să cântați împreună în România, ați accepta?

Lili: Desigur.

Mischa: Cred că nu am răspuns încă unui email care îmi propunea un recital la București.

Lili: Mi-ar plăcea să vin în România.

Mischa: România este un loc foarte special.

De ce spuneți asta?

Mischa: O, este foarte special. De fapt, fiecare loc este special în felul lui. Dar totuși, este ceva cu România, dar cred că dumneavoastră știți mai bine.



Acesta ar fi un preambul al recitalului pe care l-am ascultat aseară la Ateneul Român: violoncelistul Mischa Maisky alături de fiica sa, pianista Lili Maisky. Interviul cu care am debutat a fost realizat la Dresda, în 24 mai 2010, când i-am ascultat pe cei doi de asemenea într-un recital, pus însă atunci sub semnul Rusiei, tema festivalului de la Dresda.

Pentru recitalul din 27 octombrie de la București, organizat sub emblema Cruciadei culturii de Agenția de vise, Misha Maisky a ales însă un program mai curând adaptat spiritului latin, mai ales dacă ne gândim la partea a II-a a recitalului, cu lucrări semnate de compozitori spanioli: Granados, Albeniz, Cassado și Manuel de Falla.

Prima parte a sondat spațiul germano-francez: Variațiunile de Beethoven pe o temă din opera Flautul fermecat de Mozart, Fantasiestuke de Robert Schumann și Sonata de Claude Debussy.

Și în recitalul de la București, Mischa Maisky și-a demonstrat încă o dată înalta clasă, glasul violoncelului său transformându-se într-o adevărată voce umană, ceea ce este atât de rar întânit și atât de greu de realizat. Iar fiica sa de 23 de ani, Lili Maisky, s-a dovedit o parteneră pe măsură, atentă și foarte implicată, desigur, experiența dobândită alături de tatăl său, dar și de alți interpreți de elită cu care a colaborat, dovedindu-se hotărâtoare.

Și nu în ultimul rând, aș spune totuși că Mischa Maisky, care se declară a fi un cetățean al lumii, rezonează în mod special cu muzica civilizației care l-a format: cele două bisuri din repertoriul rus au fost o demonstrație foarte elocventă și foarte vibrantă, care a împlinit un recital memorabil, organizat, știu, cu multe eforturi, într-un timp când tot mai mulți sunt cei care se gândesc dacă mai pot sau mai vor să sprijine un act cultural.


Cristina Comandașu