Arhivă : Cronici Înapoi
Corul „Sound” la Dealul Frumos – trei zile de sărbătoare....
Atelierul experimental, intitulat „Asamblaje II –
Praguri”, desfășurat între 16 și 18 iulie 2010 la Dealul Frumos, județul Sibiu,
a fost găzduit de Centrul de studii în Arhitectura Vernaculară din localitatea
transilvăneană, organizat sub egida Fundației „Arhitextdesign”, director Arpad
Zachi.
Această manifestare a avut menirea să promoveze
identitatea dintre artiștii din domeniile: arhitectură,
muzică și film, atât prin dialog direct, cât și prin participarea la un
experiment comun, cu alte cuvinte, o trecere prin diferite praguri.
Astfel, au fost „asamblate” spațiul (arhitectura) – „5
O’Clock Arhitext” – un simpozion, avându-i ca invitați printre alții pe
Bogdan Ghiu, Vlad Gaivoronski, Mihai Pienescu, Adrian Mihalache, Sabin
Borș, cu sunetul (muzica) – Corul
„Sound”, dirijat de Voicu Popescu și cu imaginea
(filmul) – filme experimentale de arhitectură și artă video.
Corul „Sound”, sub conducerea lui Voicu
Popescu, a susținut două concerte: primul cu piese din repertoriul negro
spirituals și din cel de jazz, apoi, în cea de-a doua seară, un colaj împreună
cu flautista Ștefana Molnar de la Cluj și Dj Ștefan Ciobănete din București.
Dirijorul Voicu Popescu a avut amabilitatea să ne acorde
un interviu, din care am extras câteva idei: „Provocarea lansată de directorul
Fundației Arhitextdesign, Arpad Zachi, a adus în centrul atenției noțiunea de praguri ca element filosofic și nu
numai, iar jazz-ul a fost ales în postura de piatră de hotar – un prag ce a relansat muzica în diferite
direcții - ipostaze.
În primul concert, susținut la Sala Centrului Cultural
din Dealul Frumos, am prezentat genurile preexistente muzicii de jazz –
tradiționalul spiritual și chiar muzică africană, alături de partituri ale unor
nume sonore ale jazz-ului american: George Gershwin, Irving Berlin, Duke Ellington și alții.
În a doua seară, în incinta Bisericii fortificate din localitate,
am oferit publicului o perspectivă interesantă, alcătuind un asamblaj, în care substanța de bază a
fost jazz-ul, peste care s-au suprapus fragmente pre-înregistrate de Dj Ștefan
Ciobănete și intervenții improvizatorice ale flautistei Ștefana Molnar. Colajul
a fost conceput ca un flux logic, fără tradiționalele aplauze între piese,
oferind o desfășurare aproape scenografică a repertoriului selecționat.
Desigur, muzica și-a dovedit încă o dată capacitatea sa de a oferi oamenilor o
perspectivă luminoasă, prin efectul său purificator.”