Arhivă : Cronici Înapoi

Corul „Sound” la Dealul Frumos – trei zile de sărbătoare....

Publicat: miercuri, 21 Iulie 2010 , ora 14.49

Atelierul experimental, intitulat „Asamblaje II – Praguri”, desfășurat între 16 și 18 iulie 2010 la Dealul Frumos, județul Sibiu, a fost găzduit de Centrul de studii în Arhitectura Vernaculară din localitatea transilvăneană, organizat sub egida Fundației „Arhitextdesign”, director Arpad Zachi.

Această manifestare a avut menirea să promoveze identitatea dintre artiștii din domeniile: arhitectură, muzică și film, atât prin dialog direct, cât și prin participarea la un experiment comun, cu alte cuvinte, o trecere prin diferite praguri.

Astfel, au fost „asamblate” spațiul (arhitectura) – „5 O’Clock Arhitext” – un simpozion, avându-i ca invitați printre alții pe Bogdan Ghiu, Vlad Gaivoronski, Mihai Pienescu, Adrian Mihalache, Sabin Borș, cu sunetul (muzica)Corul „Sound”, dirijat de Voicu Popescu și cu imaginea (filmul) – filme experimentale de arhitectură și artă video.

Corul „Sound”, sub conducerea lui Voicu Popescu, a susținut două concerte: primul cu piese din repertoriul negro spirituals și din cel de jazz, apoi, în cea de-a doua seară, un colaj împreună cu flautista Ștefana Molnar de la Cluj și Dj Ștefan Ciobănete din București.

Dirijorul Voicu Popescu a avut amabilitatea să ne acorde un interviu, din care am extras câteva idei: „Provocarea lansată de directorul Fundației Arhitextdesign, Arpad Zachi, a adus în centrul atenției noțiunea de praguri ca element filosofic și nu numai, iar jazz-ul a fost ales în postura de piatră de hotar – un prag ce a relansat muzica în diferite direcții - ipostaze.

În primul concert, susținut la Sala Centrului Cultural din Dealul Frumos, am prezentat genurile preexistente muzicii de jazz – tradiționalul spiritual și chiar muzică africană, alături de partituri ale unor nume sonore ale jazz-ului american: George Gershwin, Irving Berlin, Duke Ellington și alții.

În a doua seară, în incinta Bisericii fortificate din localitate, am oferit publicului o perspectivă interesantă, alcătuind un asamblaj, în care substanța de bază a fost jazz-ul, peste care s-au suprapus fragmente pre-înregistrate de Dj Ștefan Ciobănete și intervenții improvizatorice ale flautistei Ștefana Molnar. Colajul a fost conceput ca un flux logic, fără tradiționalele aplauze între piese, oferind o desfășurare aproape scenografică a repertoriului selecționat. Desigur, muzica și-a dovedit încă o dată capacitatea sa de a oferi oamenilor o perspectivă luminoasă, prin efectul său purificator.”

Evoluția Corului „Sound” a fost urmărită cu foarte mare interes și entuziasm, atât de participanții la experiment, cât și de alți spectatori, chiar și în afara evenimentului. Aceasta, pentru că, în zilele petrecute la Dealul Frumos, coriștii au cântat cu aceeași bucurie aproape tot timpul și în afara scenei...spre încântarea tuturor! Un entuziasm și o plăcere de a cânta ce ne-au oferit trei zile deosebit de frumoase la....Dealul Frumos.
Adriana Nițu