Arhivă : Cronici Înapoi

Stagiunea de marti seara - Ateneul Român

Publicat: miercuri, 6 Mai 2009 , ora 16.12
Concert cameral: Cvartetul "Gaudeamus" din Brasov ...De douazeci de ani...

Solistii serii au în timpul scurs al colaborarii lor o activitate de peste 20 de ani. Formatia (Lucia Neagoe-vioara I, Raluca Irimia vioara a II-a, Leona Varvari-viola, Sebastian Vârtosu-violoncel) a luat fiinta în anul 1987 în timpul studentiei, la Iasi, iar îndrumatori le-au fost membrii cunoscutului Voces. De dupa absolventa si pâna astazi îi gasim la Brasov, de unde au plecat în turnee în orasele tarii si în strainatate în Austria, Belgia Franta, Gemania, Italia, Spania, Olanda sau Marea Britanie, dar si în Japonia, Turcia sau Rusia. În perioada 1995-2000 au participat la competitii si au primit premii în Austria si Italia. La începutul intervalului si-au perfectionat interpretarea cu profesotul Hugh Maguire si membri ai celebrelor cvartete Alban Berg, La Salle si Amadeus în Marea Britanie si Austria. Printre concerte, au realizat si cinci compact discuri la case producatoare internationale.

De la Haydn la Sostakovici

...Astfel ca profesionalismul si maturitatea au însotit programul prezentat publicului din Sala Mica a Ateneului Român. Mai întâi s-a auzit Cvartetul op. 9 nr.2 în Mi bemol major compus de Joseph Haydn în anul 1771 (al 14-lea dintre cele 67 terminate). Stilul clasicului, reverentios, ("imperial" cum l-au caracterizat interpretii), a fost expus cu expresivitate eleganta, cu sensibilitate nuantata, de la prestanta la durerea resemnata a partii a treia si la optimismul finalului.

A urmat Cvartetul op. 110 în do minor scris de Dmitri Sostakovici la Dresda, în trei zile, în iulie 1960. Dedicata victimelor fascismului si razboiului, lucrarea ascunde, potrivit copiilor compozitorului (Maxim si Galina) si unor muzicologi, alte sensuri. S-a spus ca titlul ar fi fost impus si ca, de fapt, ea are întelesuri intime, pâna la acela de epitaf personal al muzicianului, care s-ar fi gândit în acea perioada la... sinucidere. În ce îl priveste pe Sostakovici, acesta o considera într-o scrisoare "un cvartet pseudo-tragic"... Iar artistii de pe scena au restituit partitura în spunerea ei tainica, redând notele si celelalte indicatii si trecând prin toate starile cerute aici. Subiectul bazat pe numele autorului, DSCH, a sunat cum a trebuit în fiecare aparitie a sa, cu cromatismul deprimant, ca o cautare, asteptare, obsesie. S-au auzit interventiile ...dansante, alternînd cu momente languroase, sau cele trei batai întrerupând smerenia unisoanelor, succesiune, ca într-un tablou...temporal de la sfâsieri ale situatiei de liniste, la meandrele de vaiere vântoase cu inflexiuni de ...stepa, în cele cinci parti, Largo, Allegro molto, Allegretto, Largo, Largo.

"Daca trebuie, suntem revoltati"...

Îmi raspundea la o întrebare violoncelistul Sebastian Vârtosu. Într-adevar, membrii cvartetului "Gaudeamus", dialogând, simtind împreuna muzica pe care o ofera, au depasit totul catre transcendenta expunerii muzicale. O perfecta... actorie sonora...
Tatiana Ghenuche Galan