Arhivă : Cronici Înapoi
Stagiunea de marti seara - Recital de harpa al Ioanei Comsa
Publicat: marți, 16 Iunie
2009
, ora 13.53
Pe
scena ar fi trebuit sa evolueze de data aceasta Miruna Vidican si Ioana
Comsa (foto), doua tinere care au mai oferit vibratiile harpei publicului Stagiunii
de marti seara. Cu doua zile înainte de concert, Ioana Comsa a aflat
ca a ramas singura în aceasta prestatie si s-a hotarât sa îsi asume raspunderea
unui recital, completând programul pâna la timpul normal al concertelor
camerale, cu alte piese din repertoriul sau.
Ioana Constantina Comsa este acum absolventa a anului I al Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti, pregatindu-se cu maestrul Ion Ivan Roncea. Foarte activa, apare pe scena cât de des i se ivesc ocaziile, muncind pentru aceasta, cautând sa îsi definitiveze stilul interpretativ, îmbogatindu-si repertoriul. Ea participa la concursul de harpa din aceasta vara, de la Madrid.
Spuneri suave...
Mai întâi s-a auzit Fantezia a X-a pentru vihuela de Alonso Mudarra în transcriptia realizata de Maria Calvo Manzana, din secolul 16 solista trecând în vremea barocului, pentru a oferi varianta pentru harpa (autor - Liana Pasquali) a Partitei nr.3 pentru vioara solo de Johann Sebastian Bach. ...O curgere sonora periculos de limpede, unde, pe alocuri s-au auzit sunete în afara partiturii, Ioana Comsa realizând, totusi, atmosfera ceruta. Creatiile care au urmat, au fost redate, însa, cu siguranta, cu maturitate. Impromptu-ul opus 86 de Gabriel Fauré, a rasunat frumos cu arpegiile, pasajele delicate, cu dialogurile sale...
Dupa o scurta pauza ("respiro" pentru public, acordaj al instrumentului pentru muziciana) în partea a doua a concertului s-a auzit mai întâi Sonata pentru harpa de Paul Hindemith. Cresterile tensionate rezolvate luminos ale partii I, ternarul avântat al partii a II-a, liedul (dupa Ludwig Christoph Heinrich Hölty)... Debussy-stic din finalul acestei creatii diatonice, toate au fost bine expuse de Ioana Comsa. Ea a cântat apoi Fantezia de Marcel Grandjany pe o tema de Haydn, respectând stilul clasic împrumutat dintr-o simfonie a maestrului de compozitorul si harpistul american nascut în Franta, cu o virtuozitate calda, pe o stare generala de distinsa si eleganta...picurare. A încheiat recitalul jo Zortzico, un dans vechi basc de compozitorul spaniol al secolului XX Jesus Guridi, aici urmându-se, redate de Ioana Comsa plângerile-bocet rubato, cu alternantele binar-ternar (si invers) ale bucuriei împacate. XX Jesus Guridi, aici urmându-se, redate de Ioana Comsa plângerile-bocet rubato, cu alternantele binar-ternar (si invers) ale bucuriei împacate.
Final...
Si acest penultim concert cameral al Stagiunii de marti seara a multumit pe cei prezenti în sala, ascultatorii (care au aplaudat, au strigat "Bravo" si au oferit flori) gustând expresivitatea distinsa a harpei, care nu va sti niciodata... "sa vorbeasca urât"...
Ioana Constantina Comsa este acum absolventa a anului I al Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti, pregatindu-se cu maestrul Ion Ivan Roncea. Foarte activa, apare pe scena cât de des i se ivesc ocaziile, muncind pentru aceasta, cautând sa îsi definitiveze stilul interpretativ, îmbogatindu-si repertoriul. Ea participa la concursul de harpa din aceasta vara, de la Madrid.
Spuneri suave...
Mai întâi s-a auzit Fantezia a X-a pentru vihuela de Alonso Mudarra în transcriptia realizata de Maria Calvo Manzana, din secolul 16 solista trecând în vremea barocului, pentru a oferi varianta pentru harpa (autor - Liana Pasquali) a Partitei nr.3 pentru vioara solo de Johann Sebastian Bach. ...O curgere sonora periculos de limpede, unde, pe alocuri s-au auzit sunete în afara partiturii, Ioana Comsa realizând, totusi, atmosfera ceruta. Creatiile care au urmat, au fost redate, însa, cu siguranta, cu maturitate. Impromptu-ul opus 86 de Gabriel Fauré, a rasunat frumos cu arpegiile, pasajele delicate, cu dialogurile sale...
Dupa o scurta pauza ("respiro" pentru public, acordaj al instrumentului pentru muziciana) în partea a doua a concertului s-a auzit mai întâi Sonata pentru harpa de Paul Hindemith. Cresterile tensionate rezolvate luminos ale partii I, ternarul avântat al partii a II-a, liedul (dupa Ludwig Christoph Heinrich Hölty)... Debussy-stic din finalul acestei creatii diatonice, toate au fost bine expuse de Ioana Comsa. Ea a cântat apoi Fantezia de Marcel Grandjany pe o tema de Haydn, respectând stilul clasic împrumutat dintr-o simfonie a maestrului de compozitorul si harpistul american nascut în Franta, cu o virtuozitate calda, pe o stare generala de distinsa si eleganta...picurare. A încheiat recitalul jo Zortzico, un dans vechi basc de compozitorul spaniol al secolului XX Jesus Guridi, aici urmându-se, redate de Ioana Comsa plângerile-bocet rubato, cu alternantele binar-ternar (si invers) ale bucuriei împacate. XX Jesus Guridi, aici urmându-se, redate de Ioana Comsa plângerile-bocet rubato, cu alternantele binar-ternar (si invers) ale bucuriei împacate.
Final...
Si acest penultim concert cameral al Stagiunii de marti seara a multumit pe cei prezenti în sala, ascultatorii (care au aplaudat, au strigat "Bravo" si au oferit flori) gustând expresivitatea distinsa a harpei, care nu va sti niciodata... "sa vorbeasca urât"...