Arhivă : Cronici Înapoi

Stagiunea de marti seara

Publicat: marți, 23 Iunie 2009 , ora 15.37
Recital de pian Octavia Marc si Andrei Marta (Cluj Napoca) In acest ultim concert cameral al Stagiunii de marti seara pe scena Salii mici a Ateneului Româna s-au aflat doi studenti în anul III la Academia de Muzica "Gheorghe Dima" din Cluj Napoca la clasa renumitului pianist, conferentiar universitar doctor, Daniel Goiti.


Octavia Marc
, clujeana, (eleva mai întâi a prof. Mihaela Gavris), a mai urmat, în perioada 2003-04 cursurile Scolii Mary Erskine din Edinburgh-Scotia, (unde a studiat cu prof. Graeme McNaught), obtinând Marele premiu si Premiul I la doua importante concursuri de aici, editiile 2004.

Octavia Marc a obtinut si în tara între anii 1995-2006 premii I, II, III si premii speciale la competitii de la Bistrita, Sighetu Marmatiei, Deva, Oradea, Arad, Brasov, Constanta, sau Cluj Napoca. Ea a aparut în fata publicului în recital, dar si alaturi de orchestre din Cluj si Edinburgh, evoluând sub bagheta unor dirijori ca Petre Sbârcea, Kang Chang Woo (Coreea), Emil Aluas, sau James Grossmith (Scotia). De asemenea, a urmarit cursuri de maiestrie ale unor pianisti ca Vincenzo Balzani (Italia), Peter Florian (Germania), Ninuca Osanu Pop (Cluj Napoca), Theodore Paraschivesco (Paris), Andrei Deleanu (Constanta), Georg Sava (Germania), Dieter Weitz (Germania), Robert Satterlee (SUA), Mariusz Adamczak (Polonia), Anke Schitenhelm (Austria), Cvartetul Voces.



Andrei Marta
(nascut la Arad) a fost îndrumat mai întâi de profesoarele Adela Molnar si Doriana Ormanji. Între anii 2004-08 a participat si la cursurile de maiestrie sustinute de Walter Krafft (Germania), Csiky Boldizsar jr.(România), Cordelia Hofer (Austria), Pascal Solomon (Elvetia), Georg Sava (Germania), Fabrizio Menin (Austria) sau în cadrul "Crescendo Summer Institute of the Arts" (Saraspatak-Ungaria).

Andrei Marta a primit premii I, II si III la concursuri de pian organizate în tara - la Târgoviste, Arad, Resita, Bucuresti, Deva, Sibiu si Oradea între anii 2001-05. A sustinut recitaluri în România la Arad, Cluj Napoca, Bucuresti si Oradea, iar în strainatate, în Germania, Italia si Ungaria, în timpul cursurilor de perfectionare. El a cântat si împreuna cu Orchestra Filarmonicii de Stat din Arad si a Academiei de Muzica "Gh.Dima" din Cluj Napoca în repetate rânduri.


Etalare de forte pe scena bucuresteana...

Cei doi tineri si-au "regizat" spectacolul ca o alternanta, prezentându-si lucrarile din program pe rând. Mai întâi s-au auzit Preludiul si Fuga în Si major din "Clavecinul bine temperat"-caietul I de Johann Sebastian Bach, interpretate în stil de Octavia Marc, cu întelegerea disciplinei linistite, spiritualizate.

Andrei Marta a oferit apoi o lucrare din anul 1798 de Ludwig van Beethoven: Sonata opus 10 nr.3 în Re major, respectând "surprizele" spunerii beethoveniene, oferind crescendo-uri bine potrivite, etalând temele cu claritate, respectând atmosfera resemnat-îndoliata a partii lente, expunând o virtuozitate "clasica" în secventele rapide.

Mergând cronologic, Octavia Marc a atacat în continuare Poloneza în La bemol major opus 53 "Eroica"(1839) de Frederic Chopin. Ea a redat bine (poate putin mai asezat) acordurile masive, puternice ale acestei creatii de o forta masculina, accentuând cu efect contrastele ei. În încheierea primei parti a acestui recital în doi, Andrei Marta a cântat trei dintre cele 10 preludii opus 23 (1903) de Serghei Rahmaninov: nr. 4 în Re major, nr.5 în sol minor si nr 7 în do minor. El a desenat sugestiv nuantele acestor "drame în miniatura", cum au fost numite: curgerea melodiei irumpând din zbucium (nr. 4), starea de reverie luminoasa a unui patos tainic în teme plutind pe arpegii (nr. 5), sau "dansantul" amenintator terminat suav ca o uitare (nr. 7).

Dupa cele câteva minute ale pauzei (în care spectatorii au putut privi o expozitie de sculptura din foyer) concertul cameral a fost reluat de Octavia Marc. Ea a oferit Sonata nr.3 opus 28 în la minor (1917)de Serghei Prokofiev, cu bulversarile ei stinse în ironia lina a unor tonalitati imprecise pâna la finalul hotarât în modul alteratiilor din armura (la minor). (Din pacate, pedala pianului, folosita la indicatia din partitura, a avut contributii proprii la muzica, scârtîind).

A urmat avântul "clopotit" al Bourrée-ului din Suita opus 10 (1903) de George Enescu, al carui "Hei!" expansiv a fost etalat cu bucuria lui, de catre Andrei Marta. În încheierea serii muzicale s-a auzit o piesa "totala" a virtuozului-compozitor Franz Liszt, Rapsodia spaniola (1863), interpretata din nou de Octavia Marc. S-a auzit cresterea tratata variational a primei teme (Folies d'Espagne) de la sumbru la apoteotic (cu insertii de dantelarie... acordica) introducând Jota Aragonesa saltând într-o virtuozitate temperamental-picurat-perlata "bucuroasa", într-un dialog, apoi, conducând spre expunerea definitiva, convinsa, din final.

Concluzii...

...Sala a fost arhiplina, s-au adus scaune în plus, iar publicul i-a aplaudat si i-a ovationat pe cei doi tineri pianisti. Ei au cântat stiind foarte bine ce aveau de spus, dar nu toate înregistrarile vor putea fi pastrate ca definitive în Fonoteca Radio datorita unor imperfectiuni în atingerea clapelor. Talentul, farmecul, o atitudine clar civilizata, delicatetea acestor artisti, stiinta lor interpretativa, au bucurat publicul, care ar veni cu certitudine sa îi mai asculte si în stagiunea viitoare...
Tatiana Ghenuche Galan