Arhivă : Cronici Înapoi
Festivalul de Jazz HotRomania din Viena
Publicat: joi, 8 Octombrie
2009
, ora 14.22
Clubul
de jazz Porgy and Bess din centrul Vienei a fost pentru câteva
zile gazda unui adevarat regal de jazz românesc, la care au participat
artisti originari din România, lansati pe scene internationale, precum
violonistul Alexandru Balanescu (foto), pianistii Marian Petrescu, Marius
Popp si Lucian Ban sau cunoscuta interpreta de muzica vocala Sandra
Weigl. De obicei încerc sa evit folosirea superlativelor în cronici,
dar de data aceasta un ton moderat ar spune poate prea putin despre
calitatea serilor de muzica la care am asistat.
Însotiti de formatiile lor, în care lucreaza împreuna cu colegi de breasla din multe tari, ca de pilda din Marea Britanie, Slovenia, Statele Unite si, bineînteles, din România, acesti artisti arata prin performanta, inventivitate si talent un chip al României contemporane racordat la actualitate si în acelasi timp, la traditiile mai vechi ale muzicii urbane românesti, la muzica Mariei Tanase, la folclorul orasenesc, la muzica lautareasca. Sigur ca fiecare artist îsi are stilul propriu si calea sa particulara de a se arata pe sine prin muzica, astfel Marius Popp prefera expresia concentrata si sunetul controlat, minimalistic, în timp ce Marian Petrescu poate exprima în sunetele pianului o lume poetica din care nu lipsesc umorul si reflectia de sine. În genul liber, deschis al jazzului, aceste intersectari de gen si de traditie culturala devin posibile.
Ceea ce s-a putut asculta la acest festival de jazz de la Viena în luna octombrie 2009 este rezultatul unei întâlniri între muzicieni de exceptie si un stil muzical caracteristic. Muzicalitatea oraselor românesti, a gradinilor de vara si a cluburilor de ieri si de azi este integrata în limbajul contemporan al jazzului si transmisa într-o forma accesibila, desi elaborata, unui public de toate vârstele.
Ar mai fi de amintit ca sala clubului vienez Porgy and Bess, un binecunoscut podium deschis muzicii noi, a fost plina de ascultatori si ca entuziasmul acestei cronici reflecta nu doar impresia personala a autoarei, ci si a publicului care s-a delectat de vineri pâna duminica la Festivalul de Jazz "HotRomania" din capitala Austriei.
Însotiti de formatiile lor, în care lucreaza împreuna cu colegi de breasla din multe tari, ca de pilda din Marea Britanie, Slovenia, Statele Unite si, bineînteles, din România, acesti artisti arata prin performanta, inventivitate si talent un chip al României contemporane racordat la actualitate si în acelasi timp, la traditiile mai vechi ale muzicii urbane românesti, la muzica Mariei Tanase, la folclorul orasenesc, la muzica lautareasca. Sigur ca fiecare artist îsi are stilul propriu si calea sa particulara de a se arata pe sine prin muzica, astfel Marius Popp prefera expresia concentrata si sunetul controlat, minimalistic, în timp ce Marian Petrescu poate exprima în sunetele pianului o lume poetica din care nu lipsesc umorul si reflectia de sine. În genul liber, deschis al jazzului, aceste intersectari de gen si de traditie culturala devin posibile.
Ceea ce s-a putut asculta la acest festival de jazz de la Viena în luna octombrie 2009 este rezultatul unei întâlniri între muzicieni de exceptie si un stil muzical caracteristic. Muzicalitatea oraselor românesti, a gradinilor de vara si a cluburilor de ieri si de azi este integrata în limbajul contemporan al jazzului si transmisa într-o forma accesibila, desi elaborata, unui public de toate vârstele.
Ar mai fi de amintit ca sala clubului vienez Porgy and Bess, un binecunoscut podium deschis muzicii noi, a fost plina de ascultatori si ca entuziasmul acestei cronici reflecta nu doar impresia personala a autoarei, ci si a publicului care s-a delectat de vineri pâna duminica la Festivalul de Jazz "HotRomania" din capitala Austriei.