Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Invitatul săptămânii la Perpetuum Mobile, pianistul Dragoș Cantea, directorul artistic al Classix Festival, în dialog cu Gabriel Marica
Invitatul meu din această seară este Dragoș Cantea - pianist concertist dar și antreprenor cultural, român din Iași dar și norvegian prin adopție, cel care este cofondator al Festivalului Classix la Iași, unul dintre cele mai tinere festivaluri de muzică clasică, ce are loc în orașul cu cea mai veche instituție muzicală de învățământ superior din România; este vorba despre Conservatorul de Muzică și Declamațiune, înființat în 1860 de domnitorul Cuza, actuala Universitate de Arte "George Enescu".
Bună seara, Dragoș Cantea!
Bună seara și mă bucur să ne putem auzi!
Și eu mă bucur. Ești ieșean get-beget și norvegian prin adopție, nu-i așa?
Da, sunt format la Iași. România m-a format. Asta îi datorez Ioanei Stănescu și Cvartetului Voces; este, să spun așa, un duo cu care m-a ajutat să mă dezvolt muzical. Și, ulterior, perfecționat și adoptat de tărâmurile Scandinaviei, Norvegia mai precis.
Spuneai undeva, citez: "Norvegia mi-a dat șansa să pot eșua în ceea ce iubesc." Vrei să ne explici?
Ce voiam să spun prin asta, acum vreo 2-3 ani, este că Norvegia nu-i la fel de dezvoltată cultural precum România sau precum alte state europene. Este un stat în care cultura acum ia naștere, în care se experimentează foarte, foarte mult și asta am avut și eu șansa să fac. Nu am simțit niciodată vreun fel de presiune în a mă exprima, în a aborda un repertoriu care nu este la fel de standardizat și aceste eforturi artistice ale mele, în Norvegia, m-au condus către o libertate de expresie de care mă bucur că am avut parte.
Deci, să înțeleg că este vorba despre un laborator în care experimentezi...
Constant.
... și iată că, în anul 2020, ai lansat, chiar în pandemie - un moment în care cred că nu mulți manageri se gândeau să lanseze proiecte, mai ales culturale... și totuși, tu și echipa ta ați lansat Festivalul Classix.
Trebuie să fim onești și să spunem că a fost cu o săptămână înainte de primul lockdown. Deci, ne-a trecut glonțul pe la ureche. Sălile au fost arhipline în acea săptămână din februarie 2020. Ulterior, da, noi am reușit să continuăm și în pandemie, ceea ce a fost un pariu destul de câștigat pentru noi.
Ce aduce nou festivalul acesta în peisajul muzical românesc?
După o ediție trecută destul de simfonică, revenim la un segment foarte cameral anul acesta, cu foarte multe ansambluri. Dat fiind că noi avem câte un concert într-o locație diferită în fiecare seară, locațiile și logistica lor ne invită să fim destul de creativi cu ansamblurile invitate. Astfel, vom reveni la zona camerală pentru a oferi publicului o experiență cât mai intimă, cât mai apropiată de valorile umane, de trăirile umane autentice.
Dincolo de această revenire la segmentul cameral pur, avem noutăți precum "Classix Collective" - un ansamblu format din foarte mulți muzicieni, un ansamblu pseudo-simfonic sau cvasi-simfonic, să-i spunem, care va debuta pe 24 februarie, la Palatul Culturii, în Holul de onoare, la concertul "I Wish I Were Water". Și tot aici este o altă noutate, și anume premiera europeană a unei suite a compozitorului iranian Mirsaeed Hosseiny Panah, de care mă leagă o mai veche prietenie. Este o suită simfonică, dar care are la bază tradițiile orientale și influențele de jazz, totul pe o structură e muzică clasică și cu poezie persană. Este un melting, care va avea premiera europeană la Classix.
Anul acesta vor fi evenimente nu numai la Iași, ci și la București.
Ne bucurăm că festivalul întotdeauna a avut rezonanță națională prin partenerii noștri în primul rând - cei diplomatici, dar și cei de media, așa cum sunteți și dumneavoastră, Radio România Muzical. Anul acesta ne bucurăm să venim, în sfârșit, în București, cu primul concert. Va fi, practic, încheierea festivalului, pe 26 februarie, la Sala Gloria - un concert organizat în parteneriat cu Ambasada Republicii Cehe și Centrul Ceh din București, cu Trio Bohémo din Praga și un repertoriu dedicat Anului muzicii cehe. Cehia are foarte mulți compzitori pe care-i aniversează anul acesta, fie că e vorba de Dvorak, de Smetana cu bicentenar, sau e Leos Janacek, care este plăcerea mea vinovată.
Pe lângă aceste evenimente din cadrul Festivalului Classix, există și un program Classix de masterclass-uri pentru tinerii artiști și burse. Te rog să ne vorbești despre acest segment al activității voastre?
Seria Classix in Art și seria Classix in Focus, mai precis. Sunt cât de cât legate. Seria Classix in Art înseamnă masterclass-urile pe care le oferă majoritatea artiștilor invitați în festival tinerilor muzicieni din România și din Republica Moldova. Este, practic, o mână întinsă, o mână de ajutor pe care noi o oferim tinerilor care își caută dezvoltarea de a avea contact unu la unu cu artiști europeni de prim rang, lucru care înseamnă o șansă imensă în dezvoltarea lor artistică (și, dacă nu tehnică, măcar inspirațională). Asta, o dată. A doua oară, am avut în anii anteriori și sperăm să putem continua și în acest an, vom avea un apel de burse dedicate tinerilor artiști independenți - un segment foarte afectat de pandemia prin care tocmai am trecut. Printr-o birocrație minumală și un portofoliu atașat, noi oferim burse în cuantum de 15.000 de euro pentru tinerii artiști independenți.
Despre invitați, ce ne poți spune? Ai spus că unii dintre ei vor susține aceste masterclass-uri. Despre cine vorbim?
Invitații care vor susține masterclass-uri sunt flautistul Philipp Jundt, oboistul danez Max Artved, violistul foarte iubit în România Răzvan Popovici - directorul executiv al SoNoRo. Apoi, îi mai avem pe Ulrich Koella - șef de departament al Conservatorului de la Zurich - care va veni cu un masterclass specializat pe muzică de cameră și pian. Precum și Trio Bohémo, un trio praghez, și aceasta este o noutate pe care o aducem inclusiv masterclass-ului, pentru că vom avea sesiuni de muzică de cameră împreună cu un ansamblu integral - nu vor fi doar lecții unu la unu, vor fi lecții de la ansamblu la ansamblu. Va fi o cooperare destul de interdisciplinară la nivel de instrumente, dar care sunt convins că va fi foarte productivă.
Valentin Șerban - un nume care aproape că nu mai are nevoie de nici o prezentare în România, laureat al Concursului "George Enescu" la secția vioară - va concerta pe 19 februarie, unde ne vom alătura și eu și pianista coreeană Grace Jee Eun Oh, precum și pianistul Mihai Diaconescu, într-un repertoriu dedicat atât muzicii țigănești, sau influenței muzicii țigănești în muzica clasică, dar și cu premiera locală a "Ritualului primăverii" de Igor Stravinski, la două piane, și cu Compania de Balet a Operei Naționale Române din Iași. Va fi un spectacol deosebit atunci, pe 19 februarie.
Pentru că ai spus că te vei afla pe scenă în această perioadă a Festivalului Classix, trebuie să amintim ascultătorilor că, de fapt, tu vei fi pe scenă și pe 16 februarie, când vei cânta alături de Orchestra Filarmonicii Moldova și de Corul "Gavril Musicescu" din Iași sub bagheta lui Vlad Vizireanu, într-un program Mendelssohn-Beethoven. Ce vei interpreta?
Mă bucur enorm de mult să pot împărtăși cu prieteni aceste momente. Întâmplarea face să fie o agendă mai aglomerată pentru mine acum, dar faptul că urc pe scenă cu Vlad Vizireanu, de care mă leagă o prietenie de câțiva ani, și alături de Orchestra Simfonică și de Corul "Gavril Musicescu", deja e o mare celebrare pentru mine și... mai ales că repertoriul este unul vocal-simfonic, cu Fantezia pentru pian, cor și orchestră de Ludwig van Beethoven.
După Classix Festival 2024, ce urmează pentru tine, Dragoș Cantea?
Urmează încă un mic turneu la două piane cu pianista Grace Jee Eun Oh, cu un repertoriu focalizat pe zona de jazz, pe Bernstein și pe Gershwin. Vom merge în Italia, la Tropea, precum și în România, la Filarmonica din Oradea și la Filarmonica "Banatul" din Timișoara. Iar eu personal voi debuta la Filarmonica din Oradea pe 14 martie cu ultimul concert pentru pian de Mozart alături de filarmonica de acolo și maestrul Theo Wolters.
Succes, Dragoș Cantea! Atât în organizare, cât și pe scenă, ca artist implicat direct în festival. Succes în proiectele tale viitoare și nu ezita să vii la noi pentru a ne povesti despre ele. Radio România Muzical este cel mai activ promotor al artiștilor români, oriunde s-ar afla ei.
Mulțumim! Inspirație să fie!