Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu compozitorul Sabin Păutza

Publicat: marți, 28 Noiembrie 2023 , ora 8.13

Stagiunea muzicală Radio continuă mâine cu un concert susținut de Orchestra de Cameră Radio, în care va fi interpretată în primă audiție românească lucrarea "Ludus modalis III" de Sabin Păutza. Cu această ocazie, renumitul autor ne oferă mai multe detalii: 

Domnule Sabin Păutza, miercuri, 29 noiembrie, Orchestra de Cameră Radio va susține un concert sub bagheta lui Georghe Costin, iar cu această ocazie, publicul din România va putea audia pentru prima oară lucrarea dumneavoastră, intitulată "Ludus modalis III". Pentru început, v-aș ruga să ne spuneți ce v-a inspirat în scrierea ei și cum se reflectă spiritul ludic în creația dumneavoastră?

În primul rând este legat de faptul că acum 75-80 de ani, un mare compozitor german, Paul Hindemith, a scris o lucrare intitula "Ludus tonalis" și țin minte că eram profesor la Conservatorul din Iași acum mai bine de 50 de ani și predam studenților mei această lucrare. De aici mi-a venit ideea să scriu o lucrare Ludus modalis, pentru că se știe că în lumea muzicală sunt două sisteme mari în care se poate scrie muzică, modală și tonală și atunci, dacă a scris Hindemith Ludus tonalis, de ce n-aș scrie eu Ludus modalis și așa s-a născut lucrarea. Ea are 18-19 ani cel puțin. Inițial a fost scrisă pentru cvartet de coarde pentru Cvartetul Voces din Iași, pentru care am scris mai multe lucrări. După aceea a fost reorchestrată pentru orchestră de coarde, care înseamnă Ludus modalis II, iar Ludus modalis III, așa cum poartă numele acum a fost făcută pentru orchestră de cameră, în care sunt și suflători și percuție. Lucrarea nu s-a cântat în această formă în România niciodată, deci va fi o primă audiție la noi în țară, dar lucrarea s-a mai cântat în Olanda, la Londra, în Canada și Statele Unite. Este aceeași muzică reochestrată pentru diferite ansambluri. N-am schimbat o notă din varianta originală care este pentru cvartet de coarde. Este bazată exclusiv pe sisteme modale și vă imaginați că muzica românească de când există ea se bazează pe anumite sisteme modale proprii. Această lucrare este foarte românească, pentru că nu putea să fie altfel, dacă este bazată pe materia sonoră pe care o descoperim noi în cântecele noastre, în bocete, în doină, în balade ș.a.m.d.


Cum decurge colaborarea artistică cu Gheorghe Costin în ceea ce privește lucrarea
Ludus modalis IIIull?

Colaborarea noastră este de zeci de ani, de când Gheorghe Costin era un tânăr promițător. Acum este un dirijor matur și cu o carieră excepțională în spate.


Cu ce gânduri așteptați acest concert de la Sala Radio?

Vă imaginați că mă dau peste cap ca să fiu de față, pentru că din păcate, în ultimii ani, cu pandemiile astea, în primul rând eu am pierdut foarte multe concerte și chiar au fost unele concerte importante la care nu am putut să fiu de față. Mi s-a cântat Recviemul la Iași, n-am putut să mă duc. În primul rând că s-a amânat, pentru că nu puteam să-l fac eu și l-a făcut altcineva, dar nu am putut nici măcar să fiu de față la concert, pentru că am avut probleme mari de sănătate cu pandemiile astea. Vin anume la București pentru acest concert la Radio, după care mă duc și la Târgu Mureș, în ziua următoare unde mi se cântă o jumătate de concert. Corul Filarmonicii din Târgu Mureș îmi va cânta prin lucrările mele corale de data aceasta și am zis că dacă tot fac acest drum, sigur merită să fiu și la Târgu Mureș.


Interivu realizat de Ioana Țintea