Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Aida Pascu

Publicat: joi, 16 Noiembrie 2023 , ora 7.47

Soprana Aida Pascu face parte din distribuția operei "Boema" de Giacomo Puccini, spectacol ce are loc astăzi la Teatrul "Maggio Musicale Fiorentino" din Florența. Tânăra muziciană va interpreta rolul Mimi, la conducere aflându-se dirijorul Giacomo Sagripanti. În prezent Aida Pascu este studentă în cel de-al II-lea an de master la Academia Națională de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca. Artista s-a numărat printre câștigătorii edițiilor din 2021 și 2022 ale competiției pentru Bursa "Moștenitorii României Muzicale", un proiect inițiat de Radio România Muzical.

Mai multe detalii aflăm de la soprana Aida Pascu:


Aida Pascu, te afli la Florența unde vei interpreta, în cadrul a două reprezentații, rolul Mimi din "Boema", personaj pe care l-ai întruchipat deja și la operele din Sofia și București. În primul rând, te rog să ne spui cum a apărut această colaborare cu teatrul liric italian?

Am fost chemată la o audiție. A fost o surpriză și pentru mine, nu știam că au auzit de mine aici în Italia, la Florența. Am dat o audiție, iar directorului artistic al teatrului i-a plăcut foarte mult.


Cine vor fi partenerii tăi de scenă?

Voi interpreta rolul Mimi alături de Kang Wang, care este un tenor din China și alături de Qianming Dou care este un bariton tot din China și îl va interpreta pe Marcello. Musetta va fi Aleksandrina Myhailova pe care am cunoscut-o la masterclassul maestrei Raina Kabaivanska. Schaunard va fi Matteo Torcaso, iar Benoit va fi Davide Piva, cei doi sunt parte din Academia Teatrului Maggio Fiorentino; iar Colline va fi Francesco Leon.


Este deja a treia producție de "Boema" din care faci parte. Cum este această partitură pentru tine și ce consideri că ai acumulat de la spectacolele în care ai jucat până acum?

Este o partitură care nu mi-a pus niciodată mari probleme vocale, tehnice și nici interpretative. Din punct de vedere psihologic am înțeles foarte bine rolul și mi l-am însușit destul de repede. De data aceasta însă simt că pot să-mi aduc foarte bine propria expresie pe scenă, în sensul în care, în această regie, care este clasică, mi se cere să o interpretez pe Mimi exact așa cum aș simți și eu, fără să adaug sau să schimb nimic. Sunt foarte bucuroasă că vocea mea se dezvoltă și evoluează astfel încât să poată deveni din ce în ce mai ușor de fiecare dată și să mă simt cât mai bine pe scenă.


Edițiile din 2021 și 2022 ale competiției pentru Bursa Moștenitorii României Muzicale, un proiect inițiat de Radio România Muzical, ți-au adus premii speciale. Mai întâi ai avut oportunitatea
de a cânta cu Orchestra Filarmonicii din Brașov, precum și cu Orchestra de Cameră Radio, iar apoi ai primit o sesiune de înregistrări de studio organizate de postul nostru. În luna iulie a acestui an ai înregistrat la Sala Radio alături de pianistul Gabriel Gîțan. Ce semnifică pentru tine acest premiu care îți va aduce în final debutul discografic?

Pentru mine a fost o mare surpriză acest premiu și nu m-am așteptat să reușesc să înregistrez deja niște piese în această perioadă a vieții mele. Prin urmare, m-am pregătit foarte bine. Am înregistrat lied-uri în franceză, rusă și germană. Am avut nevoie să mă consult cu persoane de specialitate în legătură cu pronunția pentru aceste lied-uri. Au fost două zile de înregistrări foarte intense, dar și foarte plăcute și cu siguranță mi-am dat seama că îmi place foarte mult să fac înregistrări și că îmi doresc să repet experiența în viitor.


Cum ai ajuns la selecția respectivă? Lied-uri din creația căror compozitori?

Am selectat pur și simplu lied-urile mele preferate din toate cele pe care le-am cântat, mai ales în facultate. Am ales Enescu, Faure, Rahmaninov, Ceaikovski, Schubert și Grieg; câte unul din fiecare.


Cum a decurs colaborarea cu Gabriel Gîțan? Voi vă știați deja?

Da, ne cunoscusem la un eveniment înainte, la Conferințele Ateneului, unde a vorbit maestrul Ioan Holender. Am fost invitată să cânt Casta diva pe care am avut plăcerea să o cânt alături de Gabriel Gîțan și am știut că pot să am mare încredere în el pentru aceste înregistrări. Prin urmare, eu am fost cea care l-a contactat și l-a rugat să înregistreze cu mine.


Anul 2023 este unul important
pentru cariera ta. Ai debutat pe scena Operei bucureștene, dar și pe cea a Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. La Cluj a fost și debut în rol, Dona Anna din noua producție a operei "Don Giovanni" de Mozart. Cum a fost această experiență pentru tine?

A fost intensă, după aproape două luni de muncă, de studiu și repetiții. Sigur, nu este un rol ușor din niciun punct de vedere. Aș spune că Mimi mi-a fost mult mai la îndemână decât Donna Anna, care fiind totuși Mozart, este un rol deosebit de tehnic. L-am ales special pentru acest aspect tehnic, pentru că m-a purtat mai departe în ceea ce privește vocalitatea mea și am înțeles cum să traversez pasaje diverse, dificile, tocmai studiind și cântând pe scenă. A fost cea mai emoționantă experiență din toată viața mea la acest spectacol, dar mi-a fost deosebit de util.


Aș încheia amintind spectacolul "Paiațe" de Leoncavallo din Bulgaria. Ai debutat în Nedda avându-l partener de scenă pe tatăl tău, baritonul Ionuț Pascu în rolul intrigantului Tonio, autorul moral al uciderii Neddei de către
Canio. Cum a fost să evoluezi în acest context și cum a fost acest rol pentru tine, întrucât din punct de vedere dramaturgic se încadrează într-o cu totul altă categorie decât Mimi sau Donna Anna?

Am descoperit că verismul îmi este la îndemână în ceea ce privește psihologia personajului. Pe Nedda am înțeles-o, am iubit-o, este un rol mai scurt decât celelalte două pe care le-am cântat, dar destul de intens. M-am găsit foarte bine în acest personaj, atât vocal cât și scenic. A fost o experiență foarte frumoasă în Bulgaria, cu circul. Acesta a fost pe scenă în timp ce eu cântam și am fost la rândul meu fascinată de acest lucru. Publicul mixt de operă și de circ a fost absolut încântat de această producție.

Colaborarea între opera din Stara Zagora și un circ local.

Da. A fost o experiență pe care mi-o amintesc cu mare drag și tot ce pot să spun este că îmi doresc, cât de curând, să interpretez din nou acest rol, Nedda, pentru că l-am simțit până acum cel mai aproape de sufletul meu.


Care sunt proiectele principale pentru anul următor? Există o continuitate și la Florența?

Deocamdată, nu. La Florența nu am un alt contract pe moment, dar voi interpreta rolul Elciei din "Mosè in Egitto" de Rossini, la teatrul din Modena, în Piacenza și Reggio Emilia. Se va face un turneu local în octombrie 2024.


Urmează să-ți închei masterul la Cluj.

Trebuie să închei masterul la Cluj, sigur. Deocamdată sunt prevăzute numai mici concerte, însă sper că vor mai apărea și alte oportunități pe parcurs.


Interviu realizat de Florica Jalbă