Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu acordeonista Ksenija Sidorova

Publicat: marți, 24 Octombrie 2023 , ora 17.21

Mâine seară, pe scena Sălii Radio va avea loc primul concert al Orchestrei de Cameră Radio din noua stagiune. În prim plan se va afla renumita acordeonistă Ksenija Sidorova, o artistă letonă descrisă de presa de specialitate drept o "revelație". Despre debutul pe scena Radio ne vorbește Ksenija Sidorova într-un interviu acordat Ioanei Țintea.


Pentru concertul de la Sala Radio, din data de 25 octombrie, știu că ați avut o primă întâlnire cu dirijorul Christopher Warren-Green. Cum a descurs repetiția cu acesta?

Minunat, fantastic! Am avut o energie foarte bună. Ținem de aceeași casă de impresariat, așadar aparținem aceleiași familii, din acest punct de vedere, așa că m-am simțit ca și cum ne-am cunoaște de multă vreme, de asemenea ne-am mai intersectat de câteva ori. Este minunat că în sfârșit colaborez cu el.


Cu participarea Orchestrei de Cameră Radio veți interpreta Concertul pentru acordeon și orchestră de Astor Piazzola. Pentru că vorbim de Piazzolla, iar muzica lui pulsează emoție, cum ați descrie "trăirile" acestui concert?

De fapt, acest concert este scris pentru bandoneon, dar este deseori asociat cu acordeonul. Este unul dintre concertele mele preferate. Trăirile acestei lucrări le găsim în majoritatea lucrărilor lui Piazzolla. Avem meloncolie, nostalgie și în același timp muzica este foarte energică. De multe ori o să auziți ritmul de tango așa că va fi inevitabil să simțiți că trebuie să dansați. De multe ori orchestra este și ea parte integrantă a pulsului general, iar muzicienilor le place genul acesta de muzică.


Sunteți cea mai importantă ambasadoare a acordeonului pe scena muzicii clasice, în momentul de față. Ascultătorii noștri vă cunosc din înregistrările pe care le difuzăm. Ce v-a făcut să optați pentru acordeon?

Întrebarea nu este ce, ci mai degrabă, cine. Bunica mea m-a introdus în lumea acordeonului atunci când m-a învățat câteva cântece populare rusești. După aceea, treptat mi-am început pregătirea într-un cadru mai specializat, am început să cânt miniaturi clasice, iar ulterior am ajuns la cele contemporane. Deci, călătoria mea alături de acest intrument a început cu muzica folclorică, la vârsta de 6 ani, datorită bunicii mele.


Ce misiune v-ați asumat, ca strălucită promotoare a acordeonului și a posibilităților sale?

Misiunea mea principală este aceea de a lărgi repertoriul acestui intrument. Eu cred că identitatea acordeonului este cel mai bine pusă în valoare de muzica contemporană. Poți cânta literalmente orice la el. De la muzică simfonică la piese pentru vioară sau pian, dar adevărata sa valoare este pusă în evidență de către muzica originală, scrisă special pentru acordeon. Spre exemplu săptămâna trecută am cântat în premieră concertul lui Sergey Akhunov cu Orchestra de Cameră din Londra. Este o misiune continuă, dar asta nu înlătură dragostea pentru transcripții, așa cum este și cazul concertului "Aconcagua" de Piazzolla.


În final, ce sfaturi ați oferi celor care vor să îndrepte către studiul acestui intrument?

Mă bucur întotdeauna când aud că există interes pentru studiul acordeonului. Știu că în România este un instrument des întâlnit, tradițional aș putea zice. Cred că nu trebuie să uităm niciodată rădăcinile acordeonului, sunt multe tehnici din muzica populară care se folosesc. Mă bucur când văd în sală un public tânăr sau reacțiile lui pe rețelele de socializare vis a vis de acest instrument. Ceea ce facem acum este pentru ei. Sfatul meu este să nu se oprească și să exploreze diverse stiluri. Acordeonul este un instrument multicultural și apreciez mult întregul său spectru expresiv.

Interivu realizat de Ioana Țintea